Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2803 inlägg 550756 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

MalZon  
#852080
Mikael A skrev:
MalZon skrev:Hade fortfarande varit intresserad av var 3poliga eluttaget är påkopplat i hytten. Funderar på att sätta dit 2st arbetslampor till så behöver nog lite mer ström.

Om du fortfarande är intresserad så har jag en 6600 -95 där det trepoliga uttaget delar säkring och kablage med cigarettändaren. Sitter på bakre panelen på högersidan. Säkring F29 som är 10A.

Är 3-poliga uttaget av säkrat med 10A ihop med cigguttaget?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#852468 Kör en 6200 1998.
fråga!
lyftarmarna bak går inte att sänka ned helt, stannar en liten bit ned från övre läget, spelar ingen roll om jag använder knapparna på bakskärmen eller brytare i hytten! detta blev efter att jag lossat stagen som lyfter upp hitchkroken och sänkt ned kroken hel för att smörja delarna, sänkte sen lyftarmarna helt ned för att hämta upp hitckroken, detta funkade bra men sen efter detta stannar alltså lyftarmarna en liten bit ned från övre läget, ser inget samband med detta, möjligen att man varit i ytterlägerna på lyftarmarna särskilt nedre som man kanske inte gör så ofta,??

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#852477 Går lyftarmarna ner om du släpper ner hitchen?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#852511 Testade att ta med hitchen ner och det gick bättre, verkar som att det kärvade i lyftstagen till hitchen
Så lite rengöring där så funkade det igen, Tack!

Passar på att fråga ännu ett litet problem!
Efter start lyser laddningslampan och visaren till varvtalet reagerar ej! Behöver varva upp motorn till ca. 1100 varv och då släcks lampan och visaren slår också upp till sitt varvtal,
Efter det kan jag sänka till tomgång och laddningslampan är fortsatt släckt,! Har kollat kolen i generatorn och de är inte slut!!

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#852512 Å remmen är med vettigt sträckt?
Har inte blivit klok på varför vissa är sånna å andra inte
Har väl suttit iallafall tre generatorer på grannen 6550 och där får man alltid dutta till lite på gasen för laddlampan skall slockna å varvräknaren vakna men kanske inte så högt som 1100
Sen har han en 6400 och en n121 som inte gör så
Varken min 6650 eller N101 gör så ej heller en annan grannes 6350
Går en äldre 8550 här i bygden den är sån så den vill ha en dutt på gasen för laddning skall vakna till

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

550  
#852572 Jag har bytt kol i en generator och det blev bättre. Till slut lägger varvräknaren av helt när kolen är utslitna.
Om kolen är bra kanske det kan bero på dålig kontakt i en kabelsko?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#852592 Kan vara ett bra försök att byta kol, borde ju inte vara så dyrt tänker jag..

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#852622 Om kolen är slitna kolla hur kollektorn ser ut först

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

MalZon  
#852655 Måste dutta till min 6200 med för att laddlampan ska slockna.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#852671 Min 62-a är sån och har varit sedan ny 97.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Tralsmo  
#852831 Ja har haft en lännen traktorgrävare 89 som va sån att man fick dutta till för att laddlampan skulle slockna å varvräknaren hosta igång.

Nu har ja en nästan likadan 91 me samma fenomen.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

pmlunner  
#852928
Bert1 skrev:Diskuterades om belysning/eldragning innan är som det har sagts det som är vid v-hyttstolpe är fördraget till ett rotorljus men finns inget bak om du vill ha dubbla finns fördraget till torkare/spol på bakrutan
Arbetslyse vid pos/blink fram kom som extrautrustning på sena 01 och då fick du även belysning vid fotsteg och fördröjning på innerbelysningen och lyse vid hitchkroken i samma paket
Ac och övre körljus är tillval



Fördragningen til bakrutetorkare, måste man öppna taket?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#852932 Lossa innertaket i bakkant så lär du hitta det

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

pmlunner  
#852933 Takker så mye for svar! På tidiga 92/93 modeller ska bryteren va på dashen? Finner Inga ledig plats vid pto väljar som som senare modeller?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Mikael A  
#853689
MalZon skrev:
Mikael A skrev:
MalZon skrev:Hade fortfarande varit intresserad av var 3poliga eluttaget är påkopplat i hytten. Funderar på att sätta dit 2st arbetslampor till så behöver nog lite mer ström.

Om du fortfarande är intresserad så har jag en 6600 -95 där det trepoliga uttaget delar säkring och kablage med cigarettändaren. Sitter på bakre panelen på högersidan. Säkring F29 som är 10A.

Är 3-poliga uttaget av säkrat med 10A ihop med cigguttaget?

Japp, så ser det ut på min traktor. 3-pols uttaget ser ut att vara eftermonterat med sladdar dragna från cig tändaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).