Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2928 inlägg 844218 visningar 175 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852411
Ove Lindberg skrev:Hejsvejs. Akta dig för dålig rådgivning.
Mvh


Tackar för det. 😀

Det är lite andragallring som behöver göras. Sedan så är det att hugga bort gran ibland tall. Frågan är hur mycket man ska göra nu eller om om man ska vänta med några bestånd. Dom är redan välgallrade så det är inte trångt i en del bestånd. Sedan är det för o få en överblick. Kan bli någon liten remsa som blir hygge för det är lika bra att börja om.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#852414
Mangan skrev:Jahapp, rekordtidig säsongsstart för mig idag.

1723476199_1000004744.jpg


Börjar med att hugga väg. 3,5 m bredd minst mellan träden är målet. Kom ca 30m idag på ca 6 timmar och 3 batterier Bli200. Dryga 2 fub. Träden är 11-14m höga, grönkronan är på ca 5-6m.

Har ca 300m väg att hugga innan jag kan börja köra ut, terrängen gör det hela enkelriktat. 🤪

Känns märkligt att gallra när det är 20 plus.


Område där marken kräver sommaravverkning, mycket att göra i vinter och därmed rädd att inte hinna hugga tillräckligt då, eller någon annan anledning till den ovanligt tidiga gallringspremiären för säsongen?

Själv har jag endast förberett vinterns gallringar med lite förröjning och snitsling, och en del stämpling av planerat uttag i några björkområden.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852418 Tja, det är 13 ha i detta bestånd. Så det är bäst att börja så snart som möjligt. 👍

Och frun har börjat jobba efter sommarlovet.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#852436
Mangan skrev:Tja, det är 13 ha i detta bestånd. Så det är bäst att börja så snart som möjligt. 👍

Och frun har börjat jobba efter sommarlovet.


Aha! 13 ha motormanuell gallring på en säsong bär respekt med sig.

Då förutsätter jag att du disponerar även veckodagarna för detta projekt (att hinna hugga tillräckligt med klent gallringsvirke för att få ihop leveransgilla volymer utanför perioden för "vinteravverkat" och ändå klara färskhetskravet kan ju bli minst sagt stressigt när man bara har helgerna på sig och livet dessutom kommer emellan då och då)?

Räknar du med 400-500 m3fub i totalt uttag?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852455 Hoppas kunna köra 4 dagar i veckan. September och oktober är det flera
veckor som går bort, dock. Räknar absolut inte hinna allt detta på en säsong, hinner jag 4-5 ha så är jag nöjd. Har inte funderat så mycket på vad det blir, utan jag börjar där det har växt som bäst så får vi se. 👍

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Torbjörn Johnsen  
#852473
Mangan skrev:Jahapp, rekordtidig säsongsstart för mig idag.

1723476199_1000004744.jpg


Börjar med att hugga väg. 3,5 m bredd minst mellan träden är målet. Kom ca 30m idag på ca 6 timmar och 3 batterier Bli200. Dryga 2 fub. Träden är 11-14m höga, grönkronan är på ca 5-6m.

Har ca 300m väg att hugga innan jag kan börja köra ut, terrängen gör det hela enkelriktat. 🤪

Känns märkligt att gallra när det är 20 plus.


Kul jobb att gallra tidigt! Ett sätt att korta ner tidsåtgången per ha är att ta ett ganska försiktigt uttag mellan vägarna. Mer som en sen röjning (med tillvaratagande av virket) och få bort lite vargar. Då har du vägarna att köra på nästa gång och betydligt högre medelstam. Det kanske t o m är lönt att släppa in en liten skördare om du inte hinner själv då eller har fler klenare bestånd att prioritera.

En sak som jag tycker är svårt att "bejaka" i sådant här arbete är att inte se så strikt på den rumsliga fördelningen. Två träd som ser ut att växa ovanligt bra fortsätter uppenbarligen med det även om de står (för?) nära varandra. Ska man tro på forskningen så spelar inte den rumsliga fördelningen så stor roll för den areella tillväxten så det kan vara värt att hårdare prioritera välväxande träden även om flera kan stå tätt.

Kul jobb som sagt var och vi ser fram mot fler bilder allteftersom arbetet fortskrider👍

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852481 Lika bra å ta tag idet innan semestern är slut. Har en förmåga o bli liggandes annars...
Vedmaskin - Dagens prestation
1723544314_1000007893.jpg

Ville gärna inte upp med vajern på kullen. Kapade korta bitar så fick jag när dom jag inte räckte nerifrån ändå. 👍
1723544314_1000007894.jpg


Sedan upptäckte jag några granar som var döda där jag gallrade förra vinten.
1723544308_1000007892.jpg

Blev lite förvånad eftersom att jag inte har nåt minne av dom såg dåliga ut.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Odalbonden  
#852501
Torbjörn Johnsen skrev:
Mangan skrev:Jahapp, rekordtidig säsongsstart för mig idag.

1723476199_1000004744.jpg


Börjar med att hugga väg. 3,5 m bredd minst mellan träden är målet. Kom ca 30m idag på ca 6 timmar och 3 batterier Bli200. Dryga 2 fub. Träden är 11-14m höga, grönkronan är på ca 5-6m.

Har ca 300m väg att hugga innan jag kan börja köra ut, terrängen gör det hela enkelriktat. 🤪

Känns märkligt att gallra när det är 20 plus.


Kul jobb att gallra tidigt! Ett sätt att korta ner tidsåtgången per ha är att ta ett ganska försiktigt uttag mellan vägarna. Mer som en sen röjning (med tillvaratagande av virket) och få bort lite vargar. Då har du vägarna att köra på nästa gång och betydligt högre medelstam. Det kanske t o m är lönt att släppa in en liten skördare om du inte hinner själv då eller har fler klenare bestånd att prioritera.

En sak som jag tycker är svårt att "bejaka" i sådant här arbete är att inte se så strikt på den rumsliga fördelningen. Två träd som ser ut att växa ovanligt bra fortsätter uppenbarligen med det även om de står (för?) nära varandra. Ska man tro på forskningen så spelar inte den rumsliga fördelningen så stor roll för den areella tillväxten så det kan vara värt att hårdare prioritera välväxande träden även om flera kan stå tätt.

Kul jobb som sagt var och vi ser fram mot fler bilder allteftersom arbetet fortskrider👍
Kör du fortfarande gamla 550?Såg testet mellan gamla och nya 550 mk2 som ni gjorde.Som gallringssåg tycker då jag, att den gamla är helt överlägsen den nya.Viktskillnaden är ju inte så stor,men mk1 är ju smäcker som en 40cc såg,lägre handtag,kortare sågkropp o.s.v.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Odalbonden  
#852985 60-65 årig tall som är maskingallrad för sista gången.1.8ha.Lång skog,tyvärr snabbt avsmalnande...

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vildmark  
#853391 Gallrat björk idag

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854086 Tufft idag, 28 grader i skogen. Puh!

1724948387_1000004942.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Amatörhuggare 62  
#854088 Det har varit otäck värme på något vis. Strongt å jobba på i denna värmen. 👍

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#854089
Mangan skrev:Tufft idag, 28 grader i skogen. Puh!

1724948387_1000004942.jpg


Brukar ju känna viss längtan ut i skogen när man ser andra forumisters bilder på röjningar och gallringar, men just idag är jag rätt tacksam över att ha tillbringat dagen på ett luftkonditionerat kontor istället.

Det lilla som jag har varit utomhus idag så tycker jag att det har upplevts lite klibbigt/kvavt i luften, som om man kunde vänta sig en rejäl åskurladdning...

Men gallringen ser bra ut Mangan, av bilden att döma! 👍

Edit: stavning

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tor 29 aug 2024, 22:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854095 Det skall bli lite åska inatt, har jag förstått. Var lite disigt och brisigt idag, så jag har upplevt värre.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Amatörhuggare 62  
#854116 På min åskapp, verkar det vara oväder runt jönköping.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).