Skogsvagn (Huggarvagnar)

MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

62 inlägg 28926 visningar 13 följer Svara, dela mm...   

Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851683 Jobbar som elektriker o har nån liknande själv så lite uteslutningsmetoden o följa trådarna.
Ja sockerbit/ubåt/danska skallar, kärt barn har många namn, är den lösa genomskinliga kopplingen.

FTG Mowi

Amatörhuggare 62  
#851730 Jag har en sådan här. För att kolla magnetventiler.

Användarvisningsbild

Fredi  
#851743 Mät som @gnisten83 skrev men skruva fast hirschmanstöpslarna i magnet ventilerna då du mäter i boxen, kan visa rätt spänning då de är lösa utan motstånd men med motstånd i kretsen kan spänningen försvinna om det är dålig kontakt nånstans på vägen . Går hirschman att öppna (om det ej är hopgjuten version) så är det säkrast att mäta med stöpsel fast samt locket borta för att säkra att spänning går fram. Släpp mutter runt kabel samt drag ut skruven så går stöpseln att få isär .

Hypro77  
#851800 Nu ska vi se, till att börja med var traktorn inte igång och tändningen avslagen men det lös iaf i boxen. Mätningar blev enligt följande.

Sockerbit-sockerbit: 12,5 V
Sockerbit-plint 4: ca 12,5 V vid on läge
Sockerbit -plint 5:ca 5,5 V vid onläge
Sockerbit- plint 1: ca 5V vid in eller ut
Sockerbit-plint 7: ca 5,2 V vid in eller ut
Sockerbit - plint 2: 0V vid in eller ut
Sockerbit -plint 8:0V vid in eller ut

På senare år brukade vinschen tveka att ta emot signalen innan den nu lade av. Bifogar bilder.

Och hirschmankontakter satt i.
Senast redigerad av Hypro77 mån 05 aug 2024, 21:47, redigerad totalt 1 gång.

#851807 Alltså de är ändhylsor med 2 trådar i varje i plinten vid sidan , nån av dom måste lossnat för du har spänning på den plinten som matar kretskortet
Tycker på bilden att de ser ut som den undre av de svarta trådarna ser utdragen ur ändhylsan.

#851808 Föresten var de 12v på plinten in även när du tryckte på in eller ut knappen?
Mellan den bruna i matningsplinten o 4 samt mellan den svarta i matarplinten o sockerbiten ska de alltid vara 12v

Hypro77  
#851813 Ja den såg urdragen ut men sitter fast om än med mycket fri koppartråd.

Mellan brun kabel o svart kabel matningsplint var det 12V oavsett knapptryck.

Mellan brun kabel matningsplint och 4 var det 12V
Mellan svart kabel matningsplint o sockerbit var det 12 V.

#851820 Okey då har du 12v till plint 4 men inte till 5?
De relät borde var de som sluter när du tryck on på fjärrkontrollen som jag det på trådningen på kretskortet

Hypro77  
#851825 Ja precis, jag hade missat 1:an och skrivit 2,5 men det ska vara 12,5 V.

Sockerbit - plint 4: ca 12,5 V vid onläge
Sockerbit - plint 5:ca 5,5 V vid onläge

Det är bara vid plint 1 o 2 som en grön diod tänds när jag trycker på in eller ut.

När man trycker på on knappen på fjärrkontrollen så blinkar inte den röda lampan på fjärrkontrollen, den lyser bara när man trycker in eller ut.

#851831 Okey och när den är off så är de ännu 12v på 4 o 0 v på 5?
Sen de bara är drygt 5v på plint 5 när den är on känns de som de reäet är kass, testa att sätta en bygel över 4 och 5 o kolla om de går köra in o ut då.
Reläer ska göra en ren slutning så de är samma spänning på ut som in

Hypro77  
#851841 Nu på morgonen är det

Sockerbit - plint 4: ca 12,5 V vid in och ut
Sockerbit - plint 5:börjar på 12 och sjunker till ca 9,5 V vid in och ut

Att bygla mellan 4 o 5 var ingen skillnad. Dock gick spänning på 4 upp till 24V vid in eller ut när jag byglade.

Min fjärrkontroll är en teleradio. Röd knapp blinkar snabbt vid in och ut och vid on off ett fast sken så länge man trycker. Tycker den borde lyssa rött hela tiden med fast sken vid on. Blinka vid on o ut. Hur gör era?

#851881 Förvisso är min med teleradio men en annan modell utan relä för om/off knapp så min är alltid redo
Vänstra reläet är tydligen relä 5 men vete f-n hur den aktiveras

Hypro77  
#851923 Ok, känns som min där on/off inte verkar aktivera något. Tack för all hjälp! Jag har lärt mig mycket om detta. Dock känns problemet lite för komplicerat nu. Det lutar åt att ringa verkstan.

k_h  
#851926 Ett långskott: Har du provat att mata direkt från batteriet och inte via cigarettuttaget. Jag hade problem med att uttaget jag matade från inte gav tillräckligt med ström.

Amatörhuggare 62  
#851932 Cigguttag, sätt ett grisetryneuttag istället, säkra upp och se till å få ordentlig jord. Min Medlevinsch hade liknande symtom, men när den fick ordentlig ström och jord, så gick den. Man kan ju ha volten, men inte krämen (amperen)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar