Skojigt/Galet

små saker du stör dig på!

2924 inlägg 381586 visningar 137 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

tallen100  
#850950
Vedmaskin skrev:
tallen100 skrev:Jaha är det os nu igen...


Det är lugnt. Det finns mycket gamla goa grejer att titta på svts öppet arkiv. 😉

Japp 👍, tittar på "Livet i fagervik" och de första säsongerna av morden i midsomer 😁

Elmia
Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850953
tallen100 skrev:
Vedmaskin skrev:
tallen100 skrev:Jaha är det os nu igen...


Det är lugnt. Det finns mycket gamla goa grejer att titta på svts öppet arkiv. 😉

Japp 👍, tittar på "Livet i fagervik" och de första säsongerna av morden i midsomer 😁


Själv så har jag börjat att titta på Hem till byn. Så nu har man en stund att göra. 😀

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

tallen100  
#851002
Vedmaskin skrev:
tallen100 skrev:Japp 👍, tittar på "Livet i fagervik" och de första säsongerna av morden i midsomer 😁


Själv så har jag börjat att titta på Hem till byn. Så nu har man en stund att göra. 😀

Ja Hem till byn ska jag ta senare tänkte jag, det är en sån serie man kan se om en gång varje år👍
Sen kan rekommenderas, Zorn, och klassikern polisen i Strömstad👌

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JörgenO  
#851645 Orimligt dyra grundavgifter...
Vi var förbi OKs gördetsjälvhall här i Haninge. Nån slang hängde ner på sonens gamla Volvo S60.
Vi hissade upp bilen, satte några Zip-ties runt slangen mot chassiet. Sammanlagt var vi inne i GDS-hallen 6 minuter.
Kostnad 239kr! När jag försiktigt frågade vad jag betalade för visade sig att hallhyran var 3,30 kr/min + avgift för lyften på 221kr. Icke förhandlingsbart. Jag orkade inte ens bli upprörd men det känns som jag blivit rånad.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

hfab  
#851667
JörgenO skrev:Orimligt dyra grundavgifter...
Vi var förbi OKs gördetsjälvhall här i Haninge. Nån slang hängde ner på sonens gamla Volvo S60.
Vi hissade upp bilen, satte några Zip-ties runt slangen mot chassiet. Sammanlagt var vi inne i GDS-hallen 6 minuter.
Kostnad 239kr! När jag försiktigt frågade vad jag betalade för visade sig att hallhyran var 3,30 kr/min + avgift för lyften på 221kr. Icke förhandlingsbart. Jag orkade inte ens bli upprörd men det känns som jag blivit rånad.

Det var det jävligaste! 🤬
Beställ tid på en verkstad nästa gång!
Eller bygg en egen hall med egen lyft.
Det är ju rent provocerande att någon ska tjäna pengar på att erbjuda en tjänst!
Det är ju som att en fondförvaltare skulle få ett arvode.
Usch. 🤮
Krossa kapitalet! 😉


(känns det bättre nu?)

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Williamm  
#851678 Har för mig man fortfarande kan använda domkraft och pallbockar... 😉

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JörgenO  
#851700
Williamm skrev:Har för mig man fortfarande kan använda domkraft och pallbockar... 😉


Tack för ett ytterligt gott råd från professionell midnattmössemekaniker... jag lagrar det tillsammans med ditt råd att flyt(t)a bältesfästena
Williamm - Vad var det senaste ni köpte??
🤪

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JörgenO  
#851703
hfab skrev:
JörgenO skrev:Orimligt dyra grundavgifter...
Vi var förbi OKs gördetsjälvhall här i Haninge. Nån slang hängde ner på sonens gamla Volvo S60.
Vi hissade upp bilen, satte några Zip-ties runt slangen mot chassiet. Sammanlagt var vi inne i GDS-hallen 6 minuter.
Kostnad 239kr! När jag försiktigt frågade vad jag betalade för visade sig att hallhyran var 3,30 kr/min + avgift för lyften på 221kr. Icke förhandlingsbart. Jag orkade inte ens bli upprörd men det känns som jag blivit rånad.

Det var det jävligaste! 🤬
Beställ tid på en verkstad nästa gång!
Eller bygg en egen hall med egen lyft.
Det är ju rent provocerande att någon ska tjäna pengar på att erbjuda en tjänst!
Det är ju som att en fondförvaltare skulle få ett arvode.
Usch. 🤮
Krossa kapitalet! 😉


(känns det bättre nu?)


Vet inte om jag skall känna mig smickrad eller tycka det är läskigt att du kartlägger andra forummedlemars yrken 🤔
Men för att inte göra det för internt (antar att de flesta som läser även denna tråd inte vet/bryr sig om mitt yrke) så föreslår jag att du skriver ett eget inlägg om att du stör dig på ev löneskillnader mellan fondförvaltare och andra istället för att snylta på mitt 👍

Och... jag störde mig på att jag tyckte det var dyrt, dina övriga slutsatser tycker jag blev väl långsökta 😀, och det var inte meningen att göra dig upprörd.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

hfab  
#851709
JörgenO skrev:Vet inte om jag skall känna mig smickrad eller tycka det är läskigt att du kartlägger andra forummedlemars yrken 🤔

Jag tog bara ett yrke som exempel.
JörgenO skrev:Men för att inte göra det för internt (antar att de flesta som läser även denna tråd inte vet/bryr sig om mitt yrke) så föreslår jag att du skriver ett eget inlägg om att du stör dig på ev löneskillnader mellan fondförvaltare och andra istället för att snylta på mitt 👍

Jag stör mig inte längre så mycket över orättvisor i världen.
Något jag eventuellt har åsikter kring är politiska arvoden och andra slöserier med skattemedel.
JörgenO skrev:Och... jag störde mig på att jag tyckte det var dyrt, dina övriga slutsatser tycker jag blev väl långsökta 😀, och det var inte meningen att göra dig upprörd.

Jag gav förslag på alternativ till att betala för något du tyckte var oskäligt dyrt. Samtidigt som jag lite ironiskt försökte visa min sympati.
Ska du lyckas göra mig upprör får du anstränga dig...

Förlåt att jag försöker engagera mig i andra människors motgångar.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

jannee  
#851710 Jag tycker JörgenO visade på hur bekväm han egentligen är.
Med en domkraft hade han säkert kunnat krypa under och lösa problemet, men bekvämlighet kostar och inget fel med detta.
MEN EN ÄKTA SMÅLÄNNING HADE ALDRIG GJORT SOM JÖRGEN - tur för mackarna att vi äro olika 😀

På den gamla goda tiden hade vi långtradarchaufförer ALLTID med oss 2 reservdäck, ja för att byta om någon punktering ägde rum.
I dag har inte ens bilarna med sig något reservhjul, om de mot förmodan har detta skulle knappt någon chaffis bekväma sig med att själv försöka byta ett hjul.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Tralsmo  
#851716 Ja har blivit såpass bekväm så ja lämnar in bilen om de inte är brått å måste göras på stört.
Då får man bita ihop å kravla på cementgolvet.

Sen har man ju dom där jävla hobbygrejorna å dom har man minsann inte råd att lämna in.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

jannee  
#851718 Själv har jag all tid i världen så det jag själv kan byta/laga gör jag, men med nya moderna fordon som det behövs en dator till - ja då få det bli verkstad.
Står man lite handfallen för ett problem finns det oftast på YouTube smarta lösningar. 👍
Oftast är det enklare än vad man från början anade - eller befarade 😀 .

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Tralsmo  
#851721 Själv är ja väl närmast ochså å anse som pensionär.
10 år yngre än Janne va ja förstått.

Ska kvittera ut pensionen nu ve års skiftet så den inte går förloraad.

Bekväm har man ju blivit å så pigg som Janne är ja inte.

Fyllde på skogskontot för 23 i år å de lär bli lika nästa.

Pengar är odugligt om man har för lite eller för mycke .

Kravla på cementgolv å skruva me chit har man ledsnat på men saker måste hållas igång å då kommer saken i ett annat läge.

Kanske nästa generation kan få nytta av en del.

Så resonerade farsan å de blåste ner i Gudrun.
Grabben å ja sydde ihop de rätt vettigt å nu är de min tur å sy ihop nåt.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Tralsmo  
#851727 Ja köpte ju en rätt styve historia för å felsöka på diverse bilar.
Redigert nöjd blev ja inte.
Men begriper hur de funkar gör ja.
Å pengarna har ja fått ihop om man inte räknar arbetstid.
Vilket är helt ointressant för vissa. Tex mig.

Allafall så får man oftast till de.
Möjligen själv men ochså så mekverkstsn som man anlitar får en hint när man ringer å beställer tid.
Nog så viktigt.

En hel del har ja fixat själv å en hel del har kunnat beställas i förväg.

Gammal har man blivit men mycke har man varit me om.
Datorchit sysslade man me på tidigt 80 å de va roligt då me den enkla chiten som fanns.

Idag så är de mycke som ingen begriper men som de går å ta ordentligt betalt för.

Va beror de på tro?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).