Socialt (mer om oss)

Dagens goda gärning

308 inlägg 91054 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

rokon  
#851629 [quote="rokon"]Jag trodde först att Ekonomi Dexta var en snik- modell, men det är nog tvärtom då den är något bättre utrustad än tidigare Dexta. Tex diffspärr.
Reklam för motorrenovering kolvar och dyligt anger tex samtidigt Ferguson och Dexta för motordelar till 3 cyl diesel.
Råkade av en ren tillfällighet diskutera Dexta med en bekant igår, ej läst det du skrivit angående Dexta tidigare, har ingen egen erfarenhet av denna traktor, däremot av motorn i Buster och Ferguson. 😀

Elmia

tallen100  
rokon skrev:
Mangan skrev:Var nog grannen som ville bli av med traktor och kärra. Ett dödsbo numera. Undrade om jag ville ha skrotet, de ville bara bli av med det.

Traktorn var en ekonomi-dexta. Var inte själv sugen på att fixa till den, var även oreggad. Fick tag i en ung kille från Maskinisten som tog hand om den. Den hade stått 10 år, men vi kunde bogsera igång den.

1722686011_1000004500.jpg

Kärran var precis en sådan jag letat efter, samma storlek som den jag har men bättre konstruktion av stakhållarna.

1722685997_1000004600.jpg

Som motprestation fick jag ta undan lite små träd, och köra iväg lite stockar de inte rådde på med bågsågen.

Verkar som en bra gärning som gjort alla involverade nöjda.
Dexta traktorn förmodar jag har den fina 3 cylindriga Perkindieseln, liksom Ferguson 135 och vissa modeller av 35 samt BM 400 och BM 430.
Växellådan på dexta skall gälla såsom robust och modellen är även utrustad med diffspärr.

Tror det är likadan motor i dextan som i den 3 cylindriga MF 35 och BM 320 buster och de har förkammare.
MF 135 och BM 400 och 430 är lite uppgraderade och har direktinsprutning, om jag inte tar fel 🤓

Användarvisningsbild

rokon  
#851631 tallen det kan nog stämma så, men tror att Ekonomi modellen kom ca 1962 och kan då vara direktinsprutning. Därför den bättre modellen.

hfab  
#851634 Plockade ner 7 getingbon hos en fritidshusägare.

Användarvisningsbild

rokon  
hfab skrev:Plockade ner 7 getingbon hos en fritidshusägare.

Tänker du hänga upp dem hemma på lämpliga platser i närheten av din utegrill?

hfab  
rokon skrev:Tänker du hänga upp dem hemma på lämpliga platser i närheten av din utegrill?

Det var onekligen en annorlunda idé.
Tror du jag slipper besök då?

Användarvisningsbild

rokon  
#851640 Inte allt för ovanligt att jag brukar se på saker och ting från olika håll.
Du behöver säkert inte vara ensam vid grillen eller om du nu i sommar vill sitta ute och äta grillat. Många getingar kommer säkert uppskatta ditt tilltag och göra dig sällskap. Har själv ett snabbt växande samhälle under utskäftet vid gaveln med porten till mitt garage. Men jag har ingen grill men en segelbåt under presening intill. Där hade jag inte velat ha dem med sitt bo.
Grannen 170 meter bort har grill. Man vänjer sig med getingar.

Användarvisningsbild

Elis76  
#851643 Getingar i all ära - men då är bromsarna värre. De attackerar oprovocerat vilket getingar, humlor och bin inte gör.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).