Famag skrev:En annan sak som det stod om i en tidning, var att varg och räv kunde ha en parasit.
Band eller plattmask, kommer inte i håg vilket.
Dessa importvargar som ska komma bör då vart fall avmaskas, innan de släpps ut.
Masken var mycket otrevlig för människor.
Människor drabbades genom bär och svamp.
Var vist bara Sverige och Norge som inte hade denna mask i naturen.
Den fanns alltså i Finland och Ryssland, där importen ska hämtas.
Niking skrev:Räknat per yta motsvar det mellan 1900 och 2800 vargar i Sverige.
Mangan skrev:Niking skrev:Räknat per yta motsvar det mellan 1900 och 2800 vargar i Sverige.
Nu är väl Alaska ganska glest befolkat , intressantare tycker jag det är att det finns ca 2000 i Spanien, som är ung. som Sverige i storlek men med 5 ggr fler invånare.
alias skrev:Mangan skrev:Niking skrev:Räknat per yta motsvar det mellan 1900 och 2800 vargar i Sverige.
Nu är väl Alaska ganska glest befolkat , intressantare tycker jag det är att det finns ca 2000 i Spanien, som är ung. som Sverige i storlek men med 5 ggr fler invånare.
Om jag inte minns helt fel så är den sydeuropeiska vargen mer lik räven till storlek och bytesbeteende än vår svenska varg - om det stämmer så kan jag förstå att den är mer accepterad, räven rör ju inte direkt upp lika starka känslor som vargen gör.
Mangan skrev:Niking skrev:Räknat per yta motsvar det mellan 1900 och 2800 vargar i Sverige.