Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

972 inlägg 289645 visningar 87 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Älgfoderodlare  
#850411 Nu har väl även jag en "kristallkula" som jag dammar av under stundom. Jag har ju inget behov av att titta i den med jämna mellanrum, typ var annan eller var 3 'dje månad. "Sofflocket" kräver inte det !

Elmia

Hema  
#850454 Hur skulle det vara om man valde att såga upp övergrovt på hemmaplan ist? 🤔

Användarvisningsbild

rokon  
#850455 att hantera övergrovt virke inom det småskaliga privata skogsbruket själva, med avverkning, skotning sågning och vidare förädling som hyvling och hantering med det, harmonierar inte med små skogsbrukets maskinparks förutsättningar och konstruktioners mekaniska hållbarhet.

Användarvisningsbild

Badger  
#850457 Jag tycker den grova skogen passar fint för det småskaliga. Inte ens de stora skördarna fäller stamdiameter över en meter, men det går bra med motorsåg. Sen har man bara ett träd att kvista innan man har fullt lass på en mindre skogsvagn. Sist jag var på Elmia fanns det ett par gårdsågverk som kunde såga metergrovt timmer så det finns verktyg för det. Antagligen är det folk som hellre sågar själva än säljer till underpris. Jag har funderat på det själv, men inte landat i vilken sågmodell jag skulle vilja ha.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Badger skrev:Jag tycker den grova skogen passar fint för det småskaliga. Inte ens de stora skördarna fäller stamdiameter över en meter, men det går bra med motorsåg. Sen har man bara ett träd att kvista innan man har fullt lass på en mindre skogsvagn. Sist jag var på Elmia fanns det ett par gårdsågverk som kunde såga metergrovt timmer så det finns verktyg för det. Antagligen är det folk som hellre sågar själva än säljer till underpris. Jag har funderat på det själv, men inte landat i vilken sågmodell jag skulle vilja ha.

👍 !

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#850890 Då var det dags för avsnitt 229 av Skogsfredag. Idag får du en rapport från lövskogsprojektet. Vi pratar också om kvartalsrapporter, hur går det för skogsbolagen? "Metallträ" kan också vara en produkt för framtiden...

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... -metalltra

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#850960 Metalwood var intressant. Det låter som en ny nisch för Sverige som har rejält med erfarenhet av massakokning. Om det inte är så att processen är så infernaliskt dyr att det inte blir lönsamt förståss.

Användarvisningsbild

laguma  
Badger skrev:Metalwood var intressant. Det låter som en ny nisch för Sverige som har rejält med erfarenhet av massakokning. Om det inte är så att processen är så infernaliskt dyr att det inte blir lönsamt förståss.

Jo, att vi är Världsledande på att använda träfiber är väl en nyhet för dig.
Det finns idag en lång rad applikationer där vi tillsammans med Finland är ledande som konkurrent till fossila produkter.

"Massa kokare" säger väl allt om din kunskap på området.
Sen inbegriper även dessa eventuellt framtida intressanta produkter en ansenlig påverkan på Sveriges energiförsörjning. Och därmed CO2-utsläpp. Vilket man även det bör beakta.

Användarvisningsbild

Badger  

Here's a chart depicting the approximate percentage contributions of various Swedish forest products over the last 50 years, divided into 10-year segments:

Sawn Timber: Shows a gradual increase from 30% in the 1970s to 35% in the 2020s.
Wood Panels & Furniture: Increases from 15% to 20% over the same period.
Pulp and Paper: Slightly decreases in the earlier decades but increases again in recent years.
Bioenergy: Grows significantly from 5% to 15%, reflecting the increasing importance of renewable energy.
Non-Timber Products: Experiences a decline from 10% to 2% in the early 2000s but then increases to 5% recently, possibly due to a renewed interest in sustainable and alternative forest products.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#851161 Hej!
Skrev lite mer om "metallträ" i tråden Densifierat trä: Överlägsen styrka och hållbarhet

TS
Användarvisningsbild

laguma  
Fredrik Reuter skrev:Hej!
Skrev lite mer om "metallträ" i tråden Densifierat trä: Överlägsen styrka och hållbarhet

Lite var en underdrift.
Men utveckla gärna vad det ska användas till? Hur det ska sammanfogas?
Vilka material man skulle kunna ersätta med detta och hur energiutbytet ser ut i förhållande till liknande material?

Användarvisningsbild

laguma  
Badger skrev:
1722151432_swedish_wood.png

Here's a chart depicting the approximate percentage contributions of various Swedish forest products over the last 50 years, divided into 10-year segments:

Sawn Timber: Shows a gradual increase from 30% in the 1970s to 35% in the 2020s.
Wood Panels & Furniture: Increases from 15% to 20% over the same period.
Pulp and Paper: Slightly decreases in the earlier decades but increases again in recent years.
Bioenergy: Grows significantly from 5% to 15%, reflecting the increasing importance of renewable energy.
Non-Timber Products: Experiences a decline from 10% to 2% in the early 2000s but then increases to 5% recently, possibly due to a renewed interest in sustainable and alternative forest products.

Uppskattar ditt försök.
Men detta diagram behandlar inte min invändning på något sätt.
Försök att tänka i termer om vi ökar inlagring av biogent kol i produkter som är långlivade.
Vad händer då utifrån energiförsörjning. Och vilka konsekvenser får det för CO2-utsläpp?

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851297 Mettelwood var coolt.

Helt klart intressant produkt.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#851500 Avsnitt 230 finns nu ute. Vi pratar idag om finväder, Stockholm, kaustiksoda och virkespriser ihop med skogsfastigheter. Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... uvudstaden

TS
Användarvisningsbild

Guld och skogar  
#851514 Trevligt avsnitt som alltid, jag tänkte på detta när ni pratade skogsmarkspriser: https://www.skogforsk.se/kunskapsbanken ... kter-2023/
Lägsta lönsamheten på 30 år, och det borde ju påverka kalkylerna betydligt, eller, man kan inte bara kolla på virkespriset, måste se på hur kostnaderna utvecklats också.
Trevlig helg.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).