Uppvärmning

Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

19 inlägg 2340 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

Elmhult  
#850888
Ent skrev:Det finns ingen firma i närheten som jobbar med elmotorer? Att linda om den gamla är förstås inte gratis men det kan ju vara värt att kolla. Denna firma är annars bra:
https://www.hitta.se/kalix+motorelektri ... /fnuzaaapq

Jag ringde lokala Nibe rörmokaren så han ska fixa. Vill helst kunna duscha hemma inom närmaste dagarna. Men man kan ju ha en nylindad gammal hemma som backup

   TS
Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850896 Troligtvis billigare att linda om fast i semestertider kan de dröja o motortypen som sådan är den nog inte vanlig att lindas om

Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

Elmhult  
#850898 Beställde en ny. Det är inte pk laga saker i Sverige. Det får dom hålla på med i Östeuropa och Afrika. Obs lite skämt

   TS
Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850901 Lindas mest stora eller special som är dyra eller svåra att få tag på.
Men de är ingen garanti att allt blir rätt, hade iväg en 2 hastighets motor till en travers
Satt 7 m upp på 20tons travers och när den kom tillbaka löste överlastskyddet på lågfart med bara några 100kg i last
Den drog alldeles för mkt ström på lågfart o jag är tvärsäker på att den blev lindad för 230V på lågfarten o de var inte omkopplingsbart som de brukar vara.
Lindarfirman hade inte kunnat provköra den hos sej pga den är ihopbyggd med växellådan som inte togs ner då.
Tillslut blev de en ny motor iaf o flera månaders stopp på traversen o fabriken hade problem med att få upp matrial på maskinerna då den andra traversen bara lyfte 5ton

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).