Föryngring

Fylla i beståndsluckor

4 inlägg 1215 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fylla i beståndsluckor

Arny  
#850829 Har lite luckor i ett granbestånd efter stormskador. Trodde att naturlig föryngring av lövträd skulle fylla i dessa efter ett par år men så har inte blivit fallet. Funderar därför på att plantera i dessa, mest för att de kan vara lite roligt att testa andra trädslag och se hur de beter sig på markerna. Ståndsortsindex ligger kring G28-G32 så ser inte att detta skulle hämma tillväxten för det befintliga beståndet. Har ni förslag på lämpliga trädslag som klarar sig bra under en skärm av gran samt lämplig plantskola att handla ifrån kring Skaraborg? Ser inte detta som en möjlighet att maximera lönsamhet utan som ett roligt projekt.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Fylla i beståndsluckor

jannee  
#850834 Tror att det är bortkastad energi. Vad du än lyckas få att växa kommer att få problem den dagen du avverkar skogen runt omkring.
Har det inte slagit in något löv lär du få problem med att få något annat till att växa.
Visst plantera stora barrotsplantor, då gran bruka lyckas men när du avverkar den övriga skogen kommer det att gå åt helvete med dina granplantor som varit skyddade från sol men vind.
Har själv gjort det experimentet för en herrans massa år sedan, när jag sedan slutavverkade skogen runt blev granarna som då var ca 10 meter höga väldigt utsatta, dessa självdog undan för undan inom 10 år.
Jag hann både markbereda, plantera t.o.m. göra en första röjning innan hela restbeståndet gett upp, de klarade inte ljus och vindchocken..

Användarvisningsbild

Re: Fylla i beståndsluckor

Torbjörn Johnsen  
#850870 Vad är det för ålder och höjd på granbeståndet?

Avatar Fallback

Re: Fylla i beståndsluckor

Arny  
#850945 Bestånden är ca 30 år gamla. Angående framtida avverkning så tänker jag mig att även dessa avverkas när tiden för övriga beståndet är kommen men förstår tanken med ljus- och vindchock. Borde ju iaf kunna gå att använda som massa eller åtminstone julgranar för eget bruk. Såg att Södra hade en julgranspåse för ett tag sedan. 25 plantor per säck med blandade sorter men inte sett nått sådant på ett tag. Större barrot behöver det absolut vara. Sätter det även vid "riktig" plantering. Hjälper även gärna lövet på traven även om jag tänker att det kanske blir lite mörkt för att det ska fungera?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).