Uppvärmning

Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

19 inlägg 2336 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

Elmhult  
#850798 Fläkten på min Vedex 3000 tappade varvtal och sen puttrade den bara runt på lågt varv samt blev glödhet.

Tagit ur den och gjort rent. Försökte fulkoppla direkt bredvid pannan med samma resultat.

Antar att fläkten är slut?
Googlar med Googles resultat (annonser endast 👎 ) - Ska de verkligen behöva kosta 10,000! för en ny eller är jag fel ute? Det är ju bara en fläkt. 🤔

2dtr45 heter den enligt märket på baksidan.



   TS
Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850800 På fläktens skylt står de att den har en 4mikrofahrads kondensator monterad nånstans o den verkar kass på beskrivningen

Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850803 Lite mer tid att skriva nu, är de 3 el 4 trådar till motorn från pannan?
Om de är 4 trådar sitter kondensatorn monterad i panelen på pannan, 4uF 400V.
Är de 3 trådar borde den sitta i/vid plåtkåpan till fläkten.
När den går sönder har motorn väldigt svårt att varva upp om den en vill börja snurra alls
Antar att fläkten sitter efter pannan och är sugande o rökgasfläktar blir nog rätt dyra med den arbetstemperaturen de är gjorde för.
Zhiel Abbeg har mkt fläktar i sitt sortiment men att hitta rätt modell är värre o som privatperson kanske de inte ens går att handla av dom

Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

Elmhult  
#850804 Håller på att leta kondensator nu. Jag tackar ödmjukast för hjälpen. Återkommer med resultat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850811 Kan sitta bakom plåten med termostaten

Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

Elmhult  
#850828 Jo på pannan hittade jag den. Men jag ska ju ha en av rätt kaliber. Testade med en 2,5 farad men den bara brummar. Inga ansatser att snurra. Kanske för liten. Ska vara fyra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850836 Kan vara nåt annat fel , du har inget mätinstrument som klarar att mäta kondensatorer?
Jobbar som elektriker så jag är naturligtvis bortskämd med att bra multimetrar som klarar den mätningen med 😉

Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

Elmhult  
#850837 Nej, farsan är gammal teve och radioreparatör och han dömde nyss ut fläkten så jag får väl hosta upp tio sköna tusenlappar för nåt som ser ut som en jävla badrumsfläkt 🥳

   TS
Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850853 Bränd i linningen?
Surt men billigare o enklare än att byta panna.
Om du slår ut de hur gammal pannan är så är de inte så farligt 😉

Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

Elmhult  
#850855 Möjligt. Jo i relation är den ju billig. Det är väl därför de har det påslaget. Men man känner sig blåst och utnyttjad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

svampbob  
#850861
Elmhult skrev:Möjligt. Jo i relation är den ju billig. Det är väl därför de har det påslaget. Men man känner sig blåst och utnyttjad.


Jag tyckte att jag såg en på nätet för "bara" 7,5

Hur gammal är pannan? Jag har en Vedex 3300 från 2008 i ett hus och den har det bara varit två nya omgångar keramik i utgifter.

Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

Elmhult  
#850862 Jag såg den med. Men när man tryckte på köp blev det 11 tusen... Hade hellre köpt av nån lokal förmåga men det verkar bara finnas jättebutiker online eller med ointresserad personal. (Separat åsikt är varför är personal på företag så dåliga på att välkomna kunder på ett bra sätt i Sverige?)

   TS
Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850864 Jo reservdelspriser är ofta ett tråkigt kapitel
Brukar kanske inte hjälpa att ta den lokala rörkrökaren heller för vettiga priser, iaf om han inte är din bästa polare…

Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

Elmhult  
#850865 Nej det hjälper inte men hellre honom där skattepengarna hamnar lokalt än ett megaföretag som kanske betalar skatt i Stockholm eller utomlands. Huga! 🤮

   TS
Avatar Fallback

Re: Fläkt Vedex 3000 död/halvdöd

Ent  
#850880 Det finns ingen firma i närheten som jobbar med elmotorer? Att linda om den gamla är förstås inte gratis men det kan ju vara värt att kolla. Denna firma är annars bra:
https://www.hitta.se/kalix+motorelektri ... /fnuzaaapq

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).