Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

972 inlägg 289648 visningar 87 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

laguma  
träis skrev:Vad ska då värma upp Stockholm stad?. 😀

En spillvärmeledning från Forsmark skulle med råge räcka för att värma hela Stockholm.

Elmia
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#849303 En SMR i Värtan eller 2, hade gett vad som behövdes av både el o värme.

träis  
#849315 Det låter bra om skogen kan användas till vettigare saker än att eldas upp 👍

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#849755 Då var det dags för avsnitt 227. Vi fortsätter prata om BECCS i Stockholm. Men också mycket annat som sig bör.

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... skogsagare

TS

Robur Clivus  
Fredrik Reuter skrev:
Robur Clivus skrev:Fredrik hänvisade till en forskare på KTH som enligt skogspodden skulle vara en neutral röst, jag satte i halsen när man framställer någon, så, jag ska inte dömma innan jag vet vem som avsågs men jag hade gärna tagit namnet på dena individ som fredrik föreslog!

I podden nämnde jag att Mikael Karlsson troligtvis är en "rätt så" framstående forskare inom miljöforskning. Jag sa också att han är en "rätt skarp person" som troligtvis "vet vad han pratar om." Mitt syfte var att lyfta fram hans expertis och erfarenhet inom forskning, inte att beskriva honom som en "neutral röst."

Det jag ville förmedla var att det kan inte vara lätt att vara forskare. Forskning kan snabbt bli "färskvara", eftersom ny kunskap ständigt tillkommer och tidigare rön kan behöva omvärderas. Dessutom är forskningen ofta beroende av givna ramar och förutsättningar, som kan variera beroende på var i världen forskningen bedrivs.

I dagens medielandskap ser vi att forskare alltmer deltar i debattartiklar och offentliga uttalanden där de presenterar sina resultat mer eller mindre som definitiva. Detta kan skapa en bild av att "så här är det", vilket inte alltid återspeglar vetenskapens ständigt föränderliga natur och de komplexa förutsättningar som forskning bedrivs under. Det är också detta som jag upplever att Karlsson vill förmedla genom att han poängterar att vetenskap är en process där observationer och logik används för att förstå världen, men att resultaten alltid är provisoriska och kan förändras med ny kunskap. Han betonar också att vetenskapliga fakta inte automatiskt leder till beslut; värderingar spelar en stor roll i beslutsfattandet. Vetenskap och politik påverkar varandra, och media spelar en viktig roll i hur vetenskaplig information kommuniceras.

Du kan själv se och lyssna på seminariet jag refererade till: https://www.ksla.se/aktiviteter/forskni ... d-evidens/

Transkribering av delar av Mikael Karlssons föredrag:

Ja, jo tack för inbjudan att vara med. Jag ska prata om evidens i beslutsprocesser och även göra några reflektioner om vetenskap, politik, media och den här övningen i det här seminariet har jag tänkt.

Det finns en ideal bild att vetenskapen ska tala sanning till makten. Science should speak truth to power säger man ibland, men då funderar man på vad vetenskap är och det var ju bland annat upp i första föredraget i morse. Forskning innebär ju att vi använder både observationer och förnuft för att söka en kunskap som är generell och som är specifik. Det kan vara både det teoretiska vetandet och det kan vara praktiska kunskaper med handlingskunskaper som är tecknen, men det är hela tiden som forskar är fullt medvetna om att de sanningar som vi finner är provisoriska, det är den bästa beskrivningen vi har av kunskapsläget idag och det bygger ju på tre saker, att det finns en en slags verklighet, någon slags ontologi som oberoende av våra sinnen, att den är gemensam för oss att vi kan bygga upp en episk demiologi kring det här. Och att vi kan skaffa kunskap om den, att det är möjligt.

Och då strävar vi efter objektivitet som vi aldrig kan uppnå fullt ut eftersom vi är beroende av sinnena som filter mellan verkligheten och oss själva och second best blir väl då intersubjektivitet, det vill säga det jag sluter mig till kan andra kunna sluta sig till det därför finns till exempel då den här kollegiala granskningsprocessen i akademien.

Man ska ha klart för sig att när man pratar om den här ideala bilden så sade redan filosofen David Hume att man har ett naturalistiskt felslut och man tror att man kan gå från vad som är till vad som bör vara utan att tillföra värdering.

Om vi har värderingen - den stora festen. Ja, då kan vi lägga ner klimatarbetet och hållbarhetsarbetet. Har vi värdering och hållbar utveckling måste vi göra om väldigt mycket, men det faktum att vi kan beskriva en blåbärsgranskog säger inte att vi ska kapitalistiskt eller kommunistiskt samhälle eller någonting däremellan, utan det är en värdering som måste till och då menar jag då att forskare måste vara tydliga när de uttrycker de här värderingarna så man vet om att de finns.

En mer realistisk bild är förstås att vetenskap och politik samverkar. Politik ger sig in i vetenskapen genom finansiering, andra typer av spelregler och villkor och vetenskapen påverkar politiken. Det gör ganska många forskare. Vi såg till exempel nu fem paradexempel på det här precis före pausen här. Det var direkt policy-implikationer i det här. Och det här finns då i ett landskap hela tiden där media som det nu varit fokus lite grann på det här seminariet också finns med, trots att ingen från Media är med här idag. Myndigheter finns med i landskapet men det är ingen från myndighet inbjudna att prata idag. Och så finns det NGO’s som var i fokus för fördragen och ingen NGO är inbjuden heller.

Tack för klargörande, jag kanske inte delar bilden i detta fall men det är upp till betraktaren! Tyvärr har vi nått ett stadie där forskning kan vara nobelprisgrundande eller skär aktivism. Jag är nog av uppfattningen att sunt kritiskt tänkande aldrig varit viktigare, vi har extremt politiserat utbildningsväsende, medel tilldelas utifrån inriktning på resultat. En vardaglig dänga är, lyssna på forskningen! Tyvärr smärtar det oerhört som naturvetare, att mycket av det som produceras idag är mer eller mindre biased! Jag försöker lära mina barn att väga fakta på grundläggande fysikaliska principer, men det har aldrig varit svårare att genomskåda fakta, vem sitter på sanningen? . Den som säger: "lyssna på forskarna" är ute på tunn is intelektuellt!

Användarvisningsbild

Badger  
Robur Clivus skrev: Tyvärr har vi nått ett stadie där forskning kan vara nobelprisgrundande eller skär aktivism. Jag är nog av uppfattningen att sunt kritiskt tänkande aldrig varit viktigare, vi har extremt politiserat utbildningsväsende, medel tilldelas utifrån inriktning på resultat. En vardaglig dänga är, lyssna på forskningen! Tyvärr smärtar det oerhört som naturvetare, att mycket av det som produceras idag är mer eller mindre biased! Jag försöker lära mina barn att väga fakta på grundläggande fysikaliska principer, men det har aldrig varit svårare att genomskåda fakta, vem sitter på sanningen? . Den som säger: "lyssna på forskarna" är ute på tunn is intelektuellt!

Måste tyvärr instämma i detta. Vi måste granska en forskare också innan man tar åt sig av deras slutsatser. Vad har forskaren i fråga för inriktning? Var får hen sin finansiering från? I vilka sammanhang brukar hen vara med och uttala sig? Har forskaren några tydliga allianser med olika partier/föreningar/företag. Forskare är också en del av ett sammanhang och sällan så oberoende som de framhåller.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#850341 Nu finns avsnitt 228 av Skogsfredag ute. I dessa finväders- och semestertider så pratar vi om kvartalsrapporter som börjat ramla in. Samt att vi båda plöjt den otroliga TV-serien Hem till byn.

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... -rapporter

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#850385 När det gäller produkt utveckling, o som ni påpekar i bloggen. Att även om råvarupriset nu är rel. högt för industrin, jämfört med de senaste 40 åren. Så de som går med vinst är de som lyckas utvecklas o se ny möjligheter i förädlingen / vidareförmedlandet ( till vem ? ).
Det vi skulle behöva se, är också när det första sågverket i Sverige, ( även om det inte är svenskt ägt ) börjar såga "övergrovt" som en del i den marknadsutveckling som behöver komma. Sågutbyte o restprodukter ur en grov stock, överträffar allt vad klensågverken idag kan prestera.
Men det skulle öppna för en ny era av skogsskötsel som inte funnits de senaste 100 åren. Helt i linje med både LULUCF, EU's skogsstrategi, BECCS etc.
"Sofflocket" känns fortfarande mycket bekvämt ! Tiden ger mer volym o kontemplation i mitt brukande ! Om ett decennium eller 2 får vi se. Varken jag eller min skog har bråttom.

Användarvisningsbild

Badger  
#850387 Övergrovt är ett konstigt fenomen. Undrar när det kom in i skogsindustrin. Någon som vet när det började och varför? När jag sågat några stockar hos grannen har jag mest känt att jag inte vill ha för klent för det blir mest bara ytor och spill då.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Badger skrev:Övergrovt är ett konstigt fenomen. Undrar när det kom in i skogsindustrin. Någon som vet när det började och varför? När jag sågat några stockar hos grannen har jag mest känt att jag inte vill ha för klent för det blir mest bara ytor och spill då.

Jag har inget svar om varför "övergrovt" över huvud taget existerar ! ? Men ställ dig frågan; - Vad gör att klenvirke är det som vi enbart levererar till industrin o varför ?
Du reagerar på skillnaden ! När ska industrin själv göra det ?
Tidsaspekter, betalningsovilja, hantering, kan vara några ex. som står emot. För oss privata skogsbrukare borde vi agera för att skapa en ny trend o språkbruk mot historien.

Tralsmo  
#850401 De är ju så att sågverken är uppdelade i klentimmer linjer å normaltimmer linjer.

Anledningen till de är väl gissar ja att få en effektiv produktion på dimensionerna på stockarna.

När ja sitter å skotar ser ja ju hur mycket grovtimmer de blir.
Att bygga en grovvtimmer linje blir ju ganska dyrt i förhållande till va som finns att tillgå.
Därav gränsen mellan grov å normaltimmer.

De finns ju ganska få som sågar grovtimmer å då ska dom mindre volymerna hanteras å transporteras å de tjänar dom stora inga pengar på.

Sen vet ja inte om ni lagt märke till att för dom stora industrierna kostar små saker multum medans dom små industrierna klarar små saker billigt.
Sistnämnda gäller alla industrier inte bara skogsindustrin.

Ja tror de va älgfoderodlare ( osäker på de) som ifrågasatte klentimmerlinjer.
Hur grov skogen än blir så kommer de nog ut samma mängd klentimmer kan ja tro.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#850403 - Ja, det är nog troligt att det är jag som ifrågasatt den norm vi har idag. Men som du själv skriver, så är det ju just avsaknaden idag av vad som BORDE vara det mest normala, det vi INTE har !
Det du ser NU, som skotar den skog de flesta nu avverkar. Vore det inte mer upplyftande ur din synvinkel. Att få ta färre stockar av grövre dimension att fylla ett lass med o gynna den skogsägare där du då just då har ditt uppdrag ?
"Less for more " ? Annars vidmakthåller vi ju ett "Status Qou" utan framtid för privatskogsbruket !

Som Bagger Vance uttrycker det;

"A mans grip of his club, is like the grip of his world" !

Det är kanske dags att vi väljer väg, för vår egen skull !

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#850405 Ett litet kuriost ex. o som är mycket OT. Mest för att belysa skillnaden mellan egentlig / funktionell kunskap, kontra den mest betalda.
Men sist förlidna natt, så hade vi en dam på jobbet, som var klart påverkad av sin hjärtsvikt. Hon önskade en undersökning o bed. av då ansvarig jourläk. Läk. undersökte, lyssnade o gjorde en bed. o ord. något som jag klart opponerade mig emot. De av mig föreslagna, alternativa åtgärderna genomfördes o på morgonkvisten mådde kvinnan klart bättre än den sit. hon upplevde under natten.
Vid rapportering under morgonen tillbaka till Läk., så tackade han mig för att jag gjort det jag gjorde o visade respekt för den kunskapen.

Konsensus: Även de med mandat men otillräcklig kunskap, inom ett ämnesområde. Där de har i det mesta allas fulla förtroendet av myndigheter, institutioner etc., kan behöva lyssna till erfarenhet o alt. kunskap för att nå bästa effekt / resultat, mot / för de man arbetar åt.
Jag har 47 år inom mitt yrke o vet, utifrån vad jag sett o gjort. Hur de flesta sit. kan lösas till det bästa för min kund.

Jag har bara drygt 35 år som skogsbrukare, men kan utan tvekan jämföra den helhetssyn jag har från mitt yrke, till att appliceras på mitt brukande. Där rätt kunskap gynnar det status jag önskar uppnå !

Tralsmo  
#850406 Älgfoderodlare

Ja ifrågasätter inte ditt resonemang.
Ja läser intresserat.

Ja påstår inte att ja har rätt eller fel.
Bara en reflektion av flera års studerande å funderande.

Angående hur grovt eller klent timmer vi vill ha så är du ju rätt ute kan ha tycka.
Men marknaden kommer nog å se ut så här även i framtiden gissar ja.
Så länge skogen sköts som den gör nu så ligger nog grovtimmret i den låga prisklassen.

De vi kommer å få se är mer blandskog å en del som är intresserade av å prova nya trädslag.

Klimatet anser ja är helt ointressant ur ett skogsperspektiv för me de samhäls klimat vi har idag kommer vi att stå på ruta noll ända in i evigheten

När de gäller den biologiska mångfalden har de blivit mycket bättre å där kan vi skogsägare påverka positivt.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#850408 - Ja, i mångt o mycket kan din reflektion vara rätt ! Blandskogar är nog ett måste inför framtiden för att klara den förändring vi nu står inför.
Även att samhällsklimatet gör att vi INTE vill se någon förändring ( i alla fall inte här i Sverige ).
Det är nog inte vare sig klimatets eller andra naturliga processers fel eller varande. Det är hur VI hanterar problemet.
Men att marknaden kommer att tvingas ta till nya perspektiv o utvecklas i en ny ( Läs; historisk utveckling ) riktning, är oundvikligt !
"Övergrovt" är kvalitet i de flesta övriga EU-länders norm. Vi har gått ifrån den till föga för bulkproduktion. Både inom massa o sågverksindistrin.
En "tillbakagång", som ändå bör ses som en utveckling för svensk sågverksindustri, är det steg vi kan behöva ta för att möta framtiden.
Att ta bort termen "övergrovt" o se dess möjligheter, borde vara nyckeln till framgång i ett volymutnyttjande perspektiv ! För all industri !

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).