Skogsmiljö och Trädlära

EU-rådet antog restaureringslagen

100 inlägg 15858 visningar 14 följer Svara, dela mm...   

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

Hema  
Robur Clivus skrev:Fantastiska resultat från SLU https://sverigesradio.se/artikel/forvan ... a-80-talet

Frihet under ansvar verkar fungera trots all enligt skogsverige, nu finns det noll motiv att försöka genomdriva några begräsningar,

Med de goda nyheterna borde man öppna upp även den fjänära skogen, låter man bara skogsbänderna sköta sitt sp gynnar det den biologiska mångfalden!

Nu blir det så mycket tydligare att staten är en kass förvaltare

Då blir jag nyfiken på varför antalet insekter som träffar bilen, kraftigt har minskat? Någon som vet?

Användarvisningsbild

laguma  
Hema skrev:
Robur Clivus skrev:Fantastiska resultat från SLU https://sverigesradio.se/artikel/forvan ... a-80-talet

Frihet under ansvar verkar fungera trots all enligt skogsverige, nu finns det noll motiv att försöka genomdriva några begräsningar,

Med de goda nyheterna borde man öppna upp även den fjänära skogen, låter man bara skogsbänderna sköta sitt sp gynnar det den biologiska mångfalden!

Nu blir det så mycket tydligare att staten är en kass förvaltare

Då blir jag nyfiken på varför antalet insekter som träffar bilen, kraftigt har minskat? Någon som vet?

Det beror på dagens bilars utformning med tanke på aerodynamiken, nåt som Audi inledde och som har lett till betydligt lägre luftmotstånd på dagens bilar.
Det räddar livet på många kryp.

r93  
#850088 Helt riktigt, framförallt så ser man detta på nummerplåten som fortfarande är lika nersmetad som förr, denna frågan var ju uppe för ett par år sedan på forat även i podden, då avvisades det som klimatförnekelse av forumsägarna.

Hema  
#850203 Jag är inte helt övertygad. Tyskland har ju rapporterat om mer än halvering av insekterna.

Jag tror att jordbrukets användning av bekämpningsmedel och vallodlingen, där gräset slås före insekternaa har hunnit krypa ut ur sina kokonger, samt dessa stora monokulturer.

Säkert inte hela sanningen, men en stor del.

Användarvisningsbild

laguma  
Hema skrev:Jag är inte helt övertygad. Tyskland har ju rapporterat om mer än halvering av insekterna.

Jag tror att jordbrukets användning av bekämpningsmedel och vallodlingen, där gräset slås före insekternaa har hunnit krypa ut ur sina kokonger, samt dessa stora monokulturer.

Säkert inte hela sanningen, men en stor del.

Så är det säkert. Förutom en betydligt intensivare användning av bekämpningsmedel så använder Tyskarna betydligt mer antibiotika i sin djurhållning.
Samt att det fortfarande råder "frei fahrt" på deras vägar.
Men nu gällde undersökningen Svenska förhållanden.

Användarvisningsbild

laguma  
#850287 "frei fahrt" ska inte förvecklas med "free fart" som isåfall skulle ge upphov till 28 gångr större klimatpåverkan än CO2.
Men det pruttas en hel del både i EU och i dessa trådar

Hema  
#850378 Miljön är viktigare än klimatet, men nu förstör man miljö i klimatets namn.. 👎

jannee  
#850380 Varför restaurerar vi inta alla vägar.
Riv upp asfalten, använd i stället vanliga naturprodukter.
Stensätt återigen huvudvägarna resten lägger vi på lera och lut, som man gjorde förr i tiden.
Ska det återgå till det gamla och sedan var naturvänligt, så varför inte.
Kan någon ge en förklaring varför EU inte går fullt ut ?
Därefter måste alla hus hädanefter vara helt byggda i TRÄ, betong och plast ska totalförbjudas.
Det fungerade förr varför inte nu ?
Man kan fortfarande se byggnader som uppfördes på 1500 talet i trä hur gammal kan en byggnad uppförd i betong bli ?
I så fall i sten med kalkputs men ren betong varar inte så länge, visst underhåll behövs men med så många arbetslösa (arbetsovilliga) borde detta inte vara några problem.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Hema skrev:Miljön är viktigare än klimatet, men nu förstör man miljö i klimatets namn.. 👎

👍 👍 👍 👍 👍

r93  
Fredrik Reuter skrev:
jannee skrev:Att bland in FN i EU är väl ändå lite väl magstarkt.
FN är så vitt jag förstått en fredsorganisation medans EU är en byråkratisk organisation som är till allas bästa - om man jobbar i Bryssel, för övrigt har det ännu INTE fört något gott med sig.

Att involvera FN i diskussionen om EU naturrestaureringslag är helt relevant (du får nog läsa på lite). FN:s olika avdelningar, såsom FN:s klimatpanel (IPCC) och Konventionen om biologisk mångfald (CBD), spelar en avgörande roll i att sätta globala standarder för miljöskydd och klimatåtgärder. Dessa ramverk används som riktlinjer av många länder, inklusive EU-medlemsstater, för att uppnå hållbara utvecklingsmål och klimatmål.

1729928988_img_2534.jpeg

Är Putin med på restuareringslagen tro?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).