Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Kan själv skrev:Jag vill betala för det jag använder men det känns ej rätt när jag årligen behöver betala för en väg som jag teoretiskt kan dra nytta av nån gång per sekel.
Kan själv skrev:Det faller sig ganska naturligt vilka vägar jag vill lägga pengar på. Jag vill betala för det jag använder men det känns ej rätt när jag årligen behöver betala för en väg som jag teoretiskt kan dra nytta av nån gång per sekel.
Rättselarn skrev:Tidigare var det vanligt att man beslutade om att skogsägarna skulle betala ett visst antal kronor per utkörd kubik. Det fanns normalt ingen indexreglering av begreppet vilket blev rätt skevt med tiden. Det största problemet var nog ändå för kassören att jaga fram de kronor som skulle betalas. Då kassör i en förening är det svåraste att besätta så har man sedan länge gått över till andelstal för alla delägare.
Schablonandelstalet är beräknat för en hel omloppstid för skogen och dessutom för en ambitiös skogsägare som gör samtliga moment från markberedning fram till slutavverkning.
Skogsola skrev:Alla vill ha väg utom när det ska debiteras ut pengar för då är det plötsligt ingen som har nytta av vägen.
jannee skrev:Vill man följa Biometrias krav på skogsbilvägar blir det inte billigt.
Men en skogsbilväg behöver inte vara så märkvärdig.
3 meter bred körbana + lite mer i kurvor.
En vändplan, helst över 15 meter i dia.
Men viktigast är att INGA grenar hänger in över körbanan, det är dessa som slår sönder speglar för 10 tusentals kronor.
Se också till att DU inte har några sprängstenar eller andra vassa stenar i körbanan eller dess kanter.