Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12665 inlägg 703386 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#850111
Rotvältaren skrev:Om stabiliteten i elnätet dessutom skall vila på att kreti och pleti skuldsatt sig för att slänga upp solpaneler och man får be en stilla bön att de kommit ihåg att koppla in sina batterier på elnätet så blir väl ingen förvånad när industrin tackar för sig och flyttar tillverkningen till Kina.

Alvarsson skrev:Yes, Kina som satsar mer på förnybar energi än något annat land.

Alvarsson skrev:Läs signatur Rotvältarens senaste inlägg så förstår du, det var det inlägget jag svarade på.

Alvarsson skrev:Ja Kina bygger mest förnybar el än något annat land. Då blir argumentationen något dubbelbottnad om man hävdar att industrin i Europa flyttar från Europa på grund att det är för mycket förnybar energi i Europa.

Som jag tolkar din input verkar det som att du tror att branschen flyttar till Kina eftersom de är nummer 1 globalt när det kommer till förnybar energi. Misstolkade jag dig?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

aho  
#850113 Kina är inte bara störst på förnybart, de är även överlägset störst när det gäller att bygga kolkraft:
https://www.carbonbrief.org/china-respo ... port-says/
De bygger även kärnkraft.
Enligt IMFs siffror så spenderade Kina 11% av BNP på att subventionera fossila bränslen under 2022.

Den här artikeln har en beskrivning av bakgrunden till varför Kina befinner sig där de gör idag:
https://e360.yale.edu/features/china-renewable-energy

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850116 Inte konstigt att de satsar på det förnybara. Jag tänker på subventionerna.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#850118
aho skrev:Kina är inte bara störst på förnybart, de är även överlägset störst när det gäller att bygga kolkraft:
https://www.carbonbrief.org/china-respo ... port-says/
De bygger även kärnkraft.
Enligt IMFs siffror så spenderade Kina 11% av BNP på att subventionera fossila bränslen under 2022.

Den här artikeln har en beskrivning av bakgrunden till varför Kina befinner sig där de gör idag:
https://e360.yale.edu/features/china-renewable-energy
Japp aho, så tänkte jag också.
Varför Alvarsson alltid ska ta med Kina som en nation att se upp till, är för mig en gåta.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850119 Japp, så tänker jag också! När det gäller dessa ofantliga subventioner är det inte mycket att se upp till. Däremot är satsningen på det förnybara imponerande.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#850120
Alvarsson skrev:Ja Kina bygger mest förnybar el än något annat land. Då blir argumentationen något dubbelbottnad om man hävdar att industrin i Europa flyttar från Europa på grund att det är för mycket förnybar energi i Europa.


Ingen annan hävdar det förutom du själv. Att du nu argumenterar mot dig själv skulle i så fall vara det dubbelbottnade.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#850121
Alvarsson skrev:Inte konstigt att de satsar på det förnybara. Jag tänker på subventionerna.


Ja CCP öser in ofantliga subventioner till det förnybara.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850123 Men ett som är säkert de öser inte in så mycket subventioner till det förnybara som de gör till det fossila bränslet.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850124
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:Ja Kina bygger mest förnybar el än något annat land. Då blir argumentationen något dubbelbottnad om man hävdar att industrin i Europa flyttar från Europa på grund att det är för mycket förnybar energi i Europa.


Ingen annan hävdar det förutom du själv. Att du nu argumenterar mot dig själv skulle i så fall vara det dubbelbottnade.


Jag har alltid argumenterat emot dessa skadliga och fabulösa subventioner. Samtidigt som jag alltid förespråkat mer förnybar energi. Så du hade fel även i detta inlägg.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#850126
Alvarsson skrev:
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:Ja Kina bygger mest förnybar el än något annat land. Då blir argumentationen något dubbelbottnad om man hävdar att industrin i Europa flyttar från Europa på grund att det är för mycket förnybar energi i Europa.


Ingen annan hävdar det förutom du själv. Att du nu argumenterar mot dig själv skulle i så fall vara det dubbelbottnade.


Jag har alltid argumenterat emot dessa skadliga och fabulösa subventioner. Samtidigt som jag alltid förespråkat mer förnybar energi. Så du hade fel även i detta inlägg.


Istället för att åter igen börja svamla om fossila bränslen borde du kanske scrolla tillbaka och läsa vad saken gäller.
Vad jag och Tor R nu diskuterar och du försöker förvanska är vad som kan hända i Europa när elbristen gör sig så gällande att industrin packar ihop och flyttar sin verksamhet till Kina. Ingen har nämnt ett ord om subventioner till fossila bränslen förutom du som åter igen ska styra och ställa vad andra ska tycka eller tro.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850127 Nu har det varit så många bra inlägg i tråden sista tiden. Så jag tänker inte tjafsa självklarheter med dig.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

laguma  
#850128
Alvarsson skrev:
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:Ja Kina bygger mest förnybar el än något annat land. Då blir argumentationen något dubbelbottnad om man hävdar att industrin i Europa flyttar från Europa på grund att det är för mycket förnybar energi i Europa.


Ingen annan hävdar det förutom du själv. Att du nu argumenterar mot dig själv skulle i så fall vara det dubbelbottnade.


Jag har alltid argumenterat emot dessa skadliga och fabulösa subventioner. Samtidigt som jag alltid förespråkat mer förnybar energi. Så du hade fel även i detta inlägg.


Jo. Jag kan hålla med om att en stor del av dessa subventioner kan vara klimatskadliga.
Samtidigt så har denna industri betydligt större muskler än vad bio industrin har.
Så frågan är? Vems ärenden går du?
Att döma av din argumentation så är du förmodligen en robot, och om så inte är fallet så är du ovanligt obegåvad.

En sak är säker , vi kan inte fortsätta gödsla med varken el eller andra typer av energi.
Det hjälper inte om vi reser en vindmölla i varenda kvarter.
Du bidrar i högsta grad till att Disneyfiera denna fråga, som i allra högsta grad förtjänar att diskuteras på ett moget sätt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850130 Intressant! Hur ser dina lösningar ut i denna maffiga fråga?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

laguma  
#850132
Alvarsson skrev:Intressant! Hur ser dina lösningar ut i denna maffiga fråga?


Det är egentligen väldigt enkelt, vilket jag redogjort för många gånger.
Använd den energi vi skapar.
Vi vaskar minst 30% av den energi vi producerar och om vi tittar på Tyskland så är andelen dubbelt så stor trots att dom är världsledande i ämnet enligt dig.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850133 Ok, det kan jag hålla med på. Men då är nästa fråga hur?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).