Sågverk (mindre)

Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

34 inlägg 12716 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Amatörhuggare 62 skrev:90 cm svärdet , då bör man ha toppstyrningen. Annars slokar det gärna, och bräderna blir lite kil.

Hade lite problem med detta i riktigt grova stockar när jag handfilade kedjan, men sedan jag skaffade en kedjeslip (MAXX) så blir slipningen symmetrisk och kedjan drar inte längre snett ens i grova stockar.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

svampbob  
Badger skrev:Så hur grova stockar kan man få in under svärdet för att kapa bort ytorna?

Jag sågade lite ikväll och kollade så. Det är 12 cm från centrum kedjedrev till där stocken ligger emot stockhållaren.

Någon kan roa sig med att mäta upp det måttet på en motorsåg.

Användarvisningsbild

svampbob  
th skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:90 cm svärdet , då bör man ha toppstyrningen. Annars slokar det gärna, och bräderna blir lite kil.

Hade lite problem med detta i riktigt grova stockar när jag handfilade kedjan, men sedan jag skaffade en kedjeslip (MAXX) så blir slipningen symmetrisk och kedjan drar inte längre snett ens i grova stockar.

Jag provade inte ens att handslipa utan köpte en kedjeslip direkt när sågverk kom på gården.
Skördarkedjorna hade jag tills dess handslipat.

Mikko  
#850064 solosågen F2+ är byggd för att såga grova stockar men ändå lätt att plocka isär och flytta. Själv har jag en M8 och sågar sällan stockar över 40cm i diameter. Ska man såga övergrovt skulle nog jag välja ett bandsågverk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).