Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VIMEK Minimaster - körning och tips

122 inlägg 70762 visningar 20 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
Lajodi skrev:Jag gjorde det en gång för att byta startmotorns drev (den är av plast)..... Jag tog ur hela motorn. Har för mig att jag även fick bocka till en ringnyckel för att komma åt något. Motor ur är ingen stor affär på denna maskin!

Får kika mer imorgon, skruvar ute så vill gärna göra det så smidigt som möjligt...

Kranman
Användarvisningsbild

Stampep  
#800309Någon som har skopinsatser till 362 kranen?
Känns som det saknas något mer än bultar eller ska man borra hål i gripen?

jyrrki  
#849955Hej.
Tänkte kolla om någon faktiskt har byggt på vagnstyrning?
Köpte nyligen en 101 från 1993.
Suverän på att ta sig fram men saknar vagnstyrningen på skogsvagnen.
Har ju sett att många funderat på det och även att en del 630 har det.
Svets och svarvning är inget problem, men hade varit väldigt intressant med bilder på antingen ombyggda eller den som sitter på 630. Skulle ju göra det mycket enklare när man har något att utgå ifrån. Har sökt runt lite men har inte hittat några bilder eller byggtrådar.
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

per2anders  
#850007Hej, har en 101:a från 1995 som jag byggt om med vagnstyrning.
Fantastisk skillnad framförallt vid backning men även i trånga passager och vid avlägget.
Har både ritningar och bilder tagna vid ombyggnaden.
Hälsningar Per

Användarvisningsbild

svampbob  
per2anders skrev:Hej, har en 101:a från 1995 som jag byggt om med vagnstyrning.
Fantastisk skillnad framförallt vid backning men även i trånga passager och vid avlägget.
Har både ritningar och bilder tagna vid ombyggnaden.
Hälsningar Per

Det är såna svar som gör Skogsforum mödan värt.

jyrrki  
#850019Hej per2anders.
Skulle uppskatta jättemycket om jag kunde få ta del av dessa.
Verkar vara en jättesmidig maskin i övrigt, men ser ju vilken otrolig skillnad vagnstyrningen gör på traktor med skogsvagn.
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

per2anders  
#850025Fixar! Men det kan ta ngr dagar. Vad är mest intressant?

jyrrki  
#850034Både ritningar och bilder är jätteintressant. Allra intressantaste är nog ritningar.
Skulle verkligen vara uppskattat! Att det tar några dagar spelar ingen som helst roll för mig. Är iväg och jobbar ca 1,5 vecka till.
Har du gjort en helt egen konstruktion eller har du utgått från de nyare 630?
Hur har du löst det hydrauliska?
Jag har funderat på enklare on off paket från ebay. De är ju inte så dyra längre.
Mvh
Jörgen

jyrrki  
#851924Hej!
Är det någon mer som har byggt om än per2anders?
Erfarenheter osv uppskattas naturligtvis.
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

KGson  
#877010Hej!

Vill på detta sätt återkoppla mina problem och lösning på ojämn gång med misständning och avgasknallar i motorn.
Min Vimek 620 med Hondamotor GX620 har fungerat fint under många år. Dock fick jag problem i höstas med ständiga tändmissar och avgasknallar. Bytte då tändstift och tömde tanken och ersatte med fräsch bensin och fick då stadigare gång.

Problemet löst! – trodde jag…..

Nu vid vårens start gick motorn återigen ojämn. Inga avgasknallar men några misständningar då och då.
Åtgärden nu blev återigen byte av tändstift (som var väldigt sotiga), byte av bränslefilter. Tömde tanken och fyllde nu med alkylat 4-taktsbränsle köpt på tapp hos Q8 Sundsvall.
Efter råd från erfaren bilmek tömde jag även i en liten skvätt alkylat 2 takt för bättre smörjning i övergången av bränsle.

Motorn går nu jämnt och fint igen och jag kommer nu fortsatt köra vidare på alkylat bränsle.
Har också sett meddelande blad från Honda att de rekommenderar detta för motorer som inte brukas kontinuerligt.

Hälsningar!
/KGson

Användarvisningsbild

Naffatso  
#909502Hur växlar man "korrekt" på en Vimek Minimaster 101a?
Jag ställer ner gasen på minsta och sen trycker in variator-bromsen allt vad jag orkar, men variatorn stannar ändå inte. Sen växlar jag och det skorrar illa i lådan. Dessutom svårt att få rätt växel, får försöka flera gånger ibland.
Så ska det väll inte vara?
Vad är fel?

Användarvisningsbild

apotekarnes  
#909506Det låter som att tomgången är för hög. Variatorremmen behöver vara helt still innan du växlar.

Användarvisningsbild

Gustav51  
Naffatso skrev:Hur växlar man "korrekt" på en Vimek Minimaster 101a?
Jag ställer ner gasen på minsta och sen trycker in variator-bromsen allt vad jag orkar, men variatorn stannar ändå inte. Sen växlar jag och det skorrar illa i lådan. Dessutom svårt att få rätt växel, får försöka flera gånger ibland.
Så ska det väll inte vara?
Vad är fel?

Kan det vara så att du borde se över variatorn, rengöra smörja samt se över tomgången. För min del så har jag gått över till 98 oktan och i och med det så går motorn jämnare, inte minst på låga varv

Användarvisningsbild

Naffatso  
#909559Ja jag ska kolla upp det. Men tycker tomgången redan är rätt låg, men som du säger lite ojämn, går upp och ner lite i varv.
Får ev prova med 98 bensin.

Vart / hur ska jag smörja variatorn? Behöver den tas isär för att smörjas?

tallen100  
#909572Det sitter väl nån typ av "bromsklossar" av något slag som ska hålla variatorskivan stilla? Börja med att kolla hur det ser ut just där, om det är slitet eller smutsigt så det inte greppar som det ska.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).