tor 11 jul 2024, 21:57#849736
@Peps1455
Det gick rätt bra att sprida, men inget för den late. Jag hade röjt en del innan och var i hyfsad form, så det underlättade.
Till själva resultatet, både positivt och negativt.
Jag gödslade dels bestånd som varit rätt nygallrade, samt lite röjda ungskogar i 30-40 års ålder.
De nygallrade bestånden drabbades av en novemberstorm som gjorde lite åverkan. Ingen katastrof, men hade helt klart blivit mindre utan frodiga kronor. Jag visste innan att det var en risk att gödsla nära inpå gallring, men jag tog risken och tänkte att läget inte skulle vara så vindutsatt, men fick bita i sura äpplet.
Det har vuxit bra! Det känns när man går i en gödslad skog. Här kommer en provyta från en bättre del av den gallrade tallskogen.
1720730814_img_4173.jpeg
1720730823_img_4174.jpeg
Om jag räknat rätt har just denna yta haft en löpande tillväxt på ~ 14.5 m3sk/ha/år. Nu är denna yta säkert i överkant för avdelningen. Men ändå intressant att följa utvecklingen och få ett humm om trädens tillväxt! 🤓
Efter årets tillväxtsäsong har jag fler ytor att inventera, däribland en kontroll (ogödslad) yta jämfört med en gödslad granungskog.
🌲
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto