Ny Teknik och Elektronik

Nytt skogteknikföretag

4 inlägg 1455 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt skogteknikföretag

Dsv  
#849618 Har hört om ett nytt företag som verkar intressant, Vidheim, detta vekar som om något intressant och nytänkande.
Någon som vet mer om detta företag?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt skogteknikföretag

Torbjörn Johnsen  
#849725 Det var ju ganska sparsamt med information på deras sajt. Ganska nystartat bolag men det är intressant att notera att det satsas inom området rådgivning och tjänster till skogsägare. För att ett sånt här bolag ska gå runt måste de kunna fakturera för sina tjänster vilket i sin tur kräver att skogsägarna är beredda att betala och inte förlitar sig på virkesköparnas "kostnadsfria" råd och information. Värt att uppmärksamma är att det finns kapital som är redo att investeras för att bygga upp rådgivnings- och servicetjänster inom skog. Blir spännande att följa!

Avatar Fallback

Re: Nytt skogteknikföretag

Dsv  
#849734 Som jag förstod så jobbar dom mot större skogsägare och virkesleverantörer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt skogteknikföretag

alias  
#849737 Av företagets hemsida blir jag varken klok på vem som är den tilltänkta kunden eller vilket/vilka problem som man ämnar lösa åt kunden för att skapa ett en betalningsvilja hos denne.

Skogsbruksplaner görs väl redan idag med stöd av data från SVO:s laserskanning, Skogens Pärlor, RAÄ:s lager med fornminnen m.m. och liknande databehandling görs regelmässigt av div. konsultföretag i samband med lokaliseringsutredningar, MKB:er och 12:6 samråd för infrastrukturprojekt.

Beslutsstöd för skoglig planering är väl Heureka och Ingvar?

Jag hittar ingen USP.

Under 2023 omsatte företaget 6 tkr på 10 månaders verksamhet och hade personalkostnader på drygt 300 tkr (1 anställd enl. Allabolag.se). Det känns som något av en trög start.

Nu hade man kontaktuppgifter till tre personer på företagets egen hemsida, varav en VD, en Affärsområdeschef och en Affärs- & Processutvecklare. I mina öron låter dessa funktioner som overheadkostnader, så för aktieägarnas skull får man väl hoppas att det finns fler anställda till att slå ut OH-kostnaderna på och att omsättningen per årsarbetstid i företaget blir avsevärt högre för 2024 än 2023.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).