sön 23 apr 2023, 14:30#799945
Är inte specifikt insatt i 901ans hydrostatstyrning men alla maskiner med elektonisk styrning av hydrostaten fungera på i princip samma sätt. Vartalsgivaren på dieselmotorns svänghjul är en funktions-kritisk komponent.
När man kör en maskin med hydrostat som har elektronisk kontroll av styrsiganl till hydrostat pumpen så ingår automatisk friläggning av vridmidje eller pendelaxellåsning (901) samt friläggning av bromsarna.
Föraren talar om för hydrostatstyrningen elektroniska enhet via körpedal eller körriktningsknapp när maskinen ska förflyttas. Om dieselmotorn går på tomgång, låt som exempel säga "800" rpm, och växel i neutral så läser "styrdatorn" av detta tomgångsvarvtal. Om vi lägger i växel på detta tomgångsvarvtal så brukar det vara så att vridmidje/pendelaxellåsningen friläggs och bromsarna friläggs efter att man med gaspedalen höjt varvtalet till ca 1000 rpm. Maskinen börjar sedan att förflytta sig när varvtalet ytterligare ökats till ca 1050 rpm. Detta varvtal kallas dragvarvtalet. Om inte varvtalsgivaren fungerar så kommer inget i den här sekvensen att fungera inkluderat friläggning av bromsarna.
Eftersom man kör aggregat-upparbetningen på ett arbetsvarv, t ex 1600 rpm, så vrider man ner "inch"-ratten (potentiometern) så att man får en lugn förflyttning när man lägger i växel (läs väljer körriktning).
Man lär så länge man undervisar...
//Per A