Verkstan

Wikers tank 450L

9 inlägg 4377 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Wikers tank 450L

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84892 Tänkte bara höra om någon haft problem med sin Wikers tank 450l med lyft bygel.

Ska ringa dom i morrn i ett reklamasions ärende av en tank från November 2007.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Wikers tank 450L

skogsjan695xl  
#84899 Vad är det som hänt med den?

Användarvisningsbild

Re: Wikers tank 450L

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84907 Den läcker.
Inte en endaste buckla på tanken.
Lite avskavd färg men inte mer.
Nu så upptäckte vi i dag att den börjat läcka.
Läckan är i botten och på en yta som endast blivit lite färg avskavd. Ingen skada alls. tanken har hittils endast åkt släpvagn och hanteras alltid varsamt.

Så får se vad dom säger om det.

En sådan tank räknar ju jag med att den ska tåla typ 10 år med med rätt ovarsam hantering.
Så detta är inte alls bra på en så pass ny tank.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Wikers tank 450L

skogsjan695xl  
#84910 Ja det var ju inge vidare bra. som du säger, 10år borde de att hålla, och om ni kör med tanken på kärra hela tiden blir det ju minimala slitage.
Inte som när man ställer ner tanken på stenar och allt möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Wikers tank 450L

Kse  
#85058 Har en 1000L med bygel från -08 men den har då hållit tätt trots lite misshandel, fråga är ju hur länge garantin gäller och vad som räknas som garantifel.

Användarvisningsbild

Re: Wikers tank 450L

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85069 Ja att den redan börjat läcka tar jag mycke allvarligt på då den är så pass ny.
Om man misshandlat sin tank då är det en sak men då det inte finns en endaste buckla och den börjat läcka på en helt slät yta då är det något fel i tillverkningen.

Nu så verkar det som att dom står för frakten ToR och reperationen av tanken. Det enda jag ska behöva betala så är det besiktningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Wikers tank 450L

Kse  
#89431 Hur gick det med garantin?
Nivåmätaren slutade funka på min farmare idag, nån som vet hur den funkar.
Verkar vara en flotör i botten som är fäst till mätaren med en tun tråd typ 2 mm grov. Flotören är inne i ett rör som går i botten och det verkar som om den har gått på sned, man ser ju inget iom att den är dubbelbottnad och röret går genom förstaplåten. Irriterande som f-n

Användarvisningsbild

Re: Wikers tank 450L

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89432 Ingen faktura än så länge.

Det som hänt var att nivågivaren som du säger med flottör går inuti ett rör.
Det röret är fäst i toppen och i botten på tanken med svets och det var i den svetsen det hade spruckit.
Så en plåtbit och svets så lagade dom den + besiktade den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Wikers tank 450L

Kse  
#125727
Kse skrev:Hur gick det med garantin?
Nivåmätaren slutade funka på min farmare idag, nån som vet hur den funkar.
Verkar vara en flotör i botten som är fäst till mätaren med en tun tråd typ 2 mm grov. Flotören är inne i ett rör som går i botten och det verkar som om den har gått på sned, man ser ju inget iom att den är dubbelbottnad och röret går genom förstaplåten. Irriterande som f-n


Röret som flottören sitter i går inte helt mot botten utan det finns en liten springa så att diesel kan komma in.
På bilden syns att snöret som sitter fast i flottören är lite för långt, mässingsbiten hade fastnat i mellanrummet mellan rör och tankbotten.
Kortar man snöret nån cm så kan inte problemet uppstå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).