Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12665 inlägg 703391 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#849070 Nej du ljuger medvetet. Däremot du som förordar subventioner till det fossila bränslet kan med god vilja kallas stöd till folkmord eftersom det fossila bränslet gör så att 9 miljoner människor dör i förtid varje år.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#849071
Alvarsson skrev:Nej du ljuger medvetet. Däremot du som förordar subventioner till det fossila bränslet kan med god vilja kallas stöd till folkmord eftersom det fossila bränslet gör så att 9 miljoner människor dör i förtid varje år.


Det är bara att läsa dina inlägg så ser man vem som ljuger. Jag förespråkar inte folkmord eftersom flera miljarder människor är beroende av det fossila bränslet för att inte svälta eller frysa ihjäl. Och i vanlig ordning glömmer du att nämna att av de 9 miljoner som avlider gör 4.5 miljoner det av skadeverkningarna av att tillaga sin mat över öppen eld.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#849072 Du är inget annat än en renodlad lögnare! Jag har aldrig skrivit att dessa fabulösa subventioner skall avvecklas abrupt tvärtom avveckling av dessa subventioner skulle skapa resurser för att verkligen stödja de svaga i samhället allt enligt IMF. Vilken källa har du på dessa 4,5 miljoner?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#849073 Det är bara att läsa dina egna inlägg

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#849075 LÖGN! Åter igen vilken källa hade du på dessa 4,5 miljoner människor? Eller var även detta en lögn?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#849076
nyrjoh skrev:Tyskarna börjar nog tycka att kostnaderna för att stötta slumpkraft är för stor... ändrar om systemet för stöden:

https://www.reuters.com/business/energy ... 024-07-05/

Intressant om de ändrar modellen från kwh effektbidrag till engångsbidrag.
Det positiva är att ägarna får stå för mer risker själva, om halmen till statskassan faller bort.
Skulle kunna gå i konkurs med slumpartad produktion då !

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#849077
Alvarsson skrev:LÖGN! Åter igen vilken källa hade du på dessa 4,5 miljoner människor? Eller var även detta en lögn?


Du har aldrig någonsin godtagit de källor jag angivit så varför frågar du? Men det är bara att läsa dina inlägg så ser man vem som står för lögnerna, att du fortsätter att tjafsa hjälper föga.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#849078 För de som är intresserade att läsa om tillagning över öppen eld kan man göra det här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... ill-afrika

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#849079
Alvarsson skrev:LÖGN! Åter igen vilken källa hade du på dessa 4,5 miljoner människor? Eller var även detta en lögn?
Om du tar bort kol som energi för matlagning har du minskat 4,5 miljoner dödsfall.
Det står mycket om detta i din IMF-bibel, om du bryr dig om att läsa den!

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#849080
Tor R skrev:
Alvarsson skrev:LÖGN! Åter igen vilken källa hade du på dessa 4,5 miljoner människor? Eller var även detta en lögn?
Om du tar bort kol som energi för matlagning har du minskat 4,5 miljoner dödsfall.
Det står mycket om detta i din IMF-bibel, om du bryr dig om att läsa den!


🤣 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

aho  
#849083
Alvarsson skrev:Inte bara i Tyskland, ett gigantiskt slöseri med resurser. Sverige och i princip alla jordens länder gör allt för att gynna detta skadliga bränsle, som jag skrivit många gånger förut, kommer att stå med stora bokstäver i framtida historieböcker.


Enligt IMFs siffror för 2022 så var de indirekta subventionerna till kol för elkraftsproduktion i Tyskland 3.2 miljarder dollar.
Tyskland producerade 161.3 TWh el från kol under 2022. Jag får det till cirka 20 öre/kWh.
Priset för kol i Tyskland 2022 motsvarade kostnaden för kolet och för CO2 utsläppen men täckte inte helt kostnaderna för lokal luftförorening.

De indirekta subventionerna till fossila bränslen i Norden ligger enligt IMF på några tiondels procent av BNP som jag skrivit i ett tidigare inlägg, alltså långt under snittet i världen som IMF anger till 7%.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#849086 Svårt att förstå varför Alvarsson är så upptagen med de nordiska fossila subventionerna, vi ligger på promillenivån av BNP.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#849087
Tor R skrev:Svårt att förstå varför Alvarsson är så upptagen med de nordiska fossila subventionerna, vi ligger på promillenivån av BNP.


Promille. Aj aj, nu blir det visst svårt igen. Men den skitstormen går nog över ganska snart, det gjorde den förra gången också.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Brorsan  
#849094
Alvarsson skrev:Som konsument tycker jag det är utmärkt med låga elpriser. Samtidigt som det ger leverantörerna incitament till att få nödvändiga lagringsmöjligheter på plats.


Som konsument tycker jag det är dåligt, för det visar på att energimarknaden inte fungerar bra.
För att få det att fungera får SVK köpa in tjänster för att inte producera, bygga ut nätet, köpa kraftproduktion som kan gå in när inte vind och sol producerar.
Andra bygger batterilager med statliga subventioner.
Allt detta sammantaget gör att energipriserna blir högre än nödvändigt, det syns ju inte på elräkningen för mycket går via skattsedeln.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Brorsan  
#849095
gurka skrev:Solkraften i Tyskland subventionerades med ca 1kr per kWh.
Hur mycket betalar de till kolkraften för att hålla igång sitt elsystem?


Det är troligen mer än 1 kr/kwh och ingår väl i Alvarssons subventionssiffror från IMF.
Att det är nödvändigt för att hålla den "gröna" energiproduktionen igång har väl inte med saken att göra?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).