Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

13210 inlägg 776566 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

laguma  
gurka skrev:"Processen för vätgas producerad med förnybar el i elektrolys sammanfattas så här i tidskriften European Scientist av Samuele Furfari, med väte som expertområde, verksam som universitetsprofessor i geopolitik och energi i Bryssel, tidigare länge i tjänst hos EU:s generaldirektorat för energifrågor:

1. El produceras med vind eller sol.
2. Elen används för elektrolys där vatten spjälkas till väte och syre.
3. Vätet komprimeras eller görs flytande för transport och lagring.
4. Vätet bränns för att producera el.

Inget av de här stegen kräver ny teknologi, säger Furfari. Men industrikemiska processer är aldrig hundraprocentiga. I steg två är verkningsgraden i bästa fall 80 procent, i steg tre 70 procent och i steg fyra 50 procent, om bränsleceller används. 0,8 x 0,7 x 0,5 = 0,28."

Tänker man sig att 1000 vindkraftverk byggs för att producera el för en sådan process, kommer alltså över 700 av dem att producera el som försvinner som förluster på vägen.

https://second-opinion.se/ar-vatet-det-nya-guldet/

Det är alltså det som idag redan sker, med de skillnadenen att primärenergin i så fall är fossilfri eller åtminstone betydligt mindre belastande än nuvarande system.

Där har du något. Det är det som är en omställning.
Kul att du har dragit den slutsatsen.

Elmia

gurka  
laguma skrev:Det är alltså det som idag redan sker, med de skillnadenen att primärenergin i så fall är fossilfri eller åtminstone betydligt mindre belastande än nuvarande system.

Vet inte riktigt hur jag ska förstå dig
Om man använder fossilt som primärenergi använder man inte (vad jag vet och hoppas) vätgas som energilagring....

Användarvisningsbild

laguma  
gurka skrev:
laguma skrev:Det är alltså det som idag redan sker, med de skillnadenen att primärenergin i så fall är fossilfri eller åtminstone betydligt mindre belastande än nuvarande system.

Vet inte riktigt hur jag ska förstå dig
Om man använder fossilt som primärenergi använder man inte (vad jag vet och hoppas) vätgas som energilagring....

Det är helt rätt. Den fossila energin skapas med ca 70% förlust dvs ungefär samma energiutbyte som om man använder sol eller vind för att skapa vätgas.
Så det är ungefär samma utbyte vad gäller energiutbyte.
Fördelen med sol och vind accumulerad energi, är att den åstadkommer mindre CO2 utsläpp än motsvarande fossilgenererad energi.

gurka  
laguma skrev:Fördelen med sol och vind accumulerad energi, är att den åstadkommer mindre CO2 utsläpp än motsvarande fossilgenererad energi.

Ja och det finns fler sätt att producera elenergi som både är fossilfria och inte kräver lagring....

Användarvisningsbild

laguma  
gurka skrev:
laguma skrev:Fördelen med sol och vind accumulerad energi, är att den åstadkommer mindre CO2 utsläpp än motsvarande fossilgenererad energi.

Ja och det finns fler sätt att producera elenergi som både är fossilfria och inte kräver lagring....

Men framförallt så kan man minska energianvändningen väldigt mycket oavsett energikälla.

gurka  
#848768 Att bygga en större väderberoende kraftproduktion än som inte kan balanseras med vatten- eller kärn-kraft, är att bygga ett o-effektivt system som kan tvingas balanseras med lagrad vätgas som ger en hög och oekonomisk energi användning.

Jag har även hört att industrier som tänker använda vätgas i sina processer tittar på SMR som energikälla för att köra en kontinuerlig produktion där man kan spara på både lagring och på processinvesteringen.
Tankarna är ungefär enligt denna artikel:
https://second-opinion.se/med-smr-bor-k ... bli-lagre/

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
gurka skrev:Att bygga en större väderberoende kraftproduktion än som inte kan balanseras med vatten- eller kärn-kraft, är att bygga ett o-effektivt system som kan tvingas balanseras med lagrad vätgas som ger en hög och oekonomisk energi användning.

Jag har även hört att industrier som tänker använda vätgas i sina processer tittar på SMR som energikälla för att köra en kontinuerlig produktion där man kan spara på både lagring och på processinvesteringen.
Tankarna är ungefär enligt denna artikel:
https://second-opinion.se/med-smr-bor-k ... bli-lagre/

Polackerna bygger SMR för vätgasproduktion.
https://www.tn.se/utrikes/36285/rolls-r ... t-i-polen/

Alvarsson  
#848792 Mycket bra att man börjar ta klimatkrisen på alvar. Sedan tror jag inte på upplägget förrän reaktorerna börjar leverera el.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Mycket bra att man börjar ta klimatkrisen på alvar. Sedan tror jag inte på upplägget förrän reaktorerna börjar leverera el.

Tror inte polackerna bryr sig särskilt mycket vad du tror.

Alvarsson  
#848795 Nej, men du!

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Nej, men du!

Hur man berättar att man har en grandios självbild utan att berätta att man har en grandios självbild.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848801 Kan ni inte sluta bråka någon gång? Uppenbarligen har man valt Rolls-Royce SMR:s kärnkraftsreaktorer för att generera vätgas från den producerade elen. Sedan är det kanske ett frågetecken om hur bra det blir men man behöver inte bli ovänner över en sådan sak. Antingen blir det bra eller så får intressenterna tänka om. Förhoppningsvis blir det bra och då är ett lokalt bråk i Sverige helt ointressant, lika ointressant som om det blir ett fiasko.

Alvarsson  
#848819 Rekord för stora kolutsläpparen Tyskland; Lägst elproduktion från kol någonsin.
https://www.nyteknik.se/energi/rekord-f ... in/4274229

gurka  
#848821 "Tyskland har också på kort tid gått från stor elexportör till nettoimportör. Bland annat importerar Tyskland stora mängder fossilfri kärnkraft från Europas största elexportör Frankrike.

Som en konsekvens av energipolitiken ökar också elpriserna för länder som handlar el med Tyskland och Sverige är ett sådant land. Vi har mycket vattenkraft och kärnkraft i Sverige och Tyskland vill enligt Staffan Reveman gärna komma åt denna. Dessutom finns mycket markareal i Sverige som rent potentiellt skulle kunna exploateras med vindkraft till förmån för ett elektriskt sammankopplat Europa.

– Detta är mycket intressant för Tyskland och den planerbara kraften är särskilt lockande. Vattenkraften är förstås top of mind och man har inget problem med att importera kärnkraft så länge den inte ligger i Tyskland, säger Staffan Reveman."

https://www.tn.se/naringsliv/36661/ener ... l-sverige/

Alvarsson  
#848822 Det är samma tidning som under fjolåret basunerade ut att Tyskland använde kol som aldrig förr i artikel efter artikel. När fjolåret var över och fakta kom på bordet så visade det sig att Tyskland kraftigt hade minskat sin kolanvändning under 2023. Elexport är intressant det är ju Tysk solkraft som gör att Sverige under många timmar på dagen nu senast i helgen hade minuspriser på el.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).