Bioenergi

Grillkol

379 inlägg 95785 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Fredrik Reuter  
#848303 Teoretiskt sett kan du ha för högt gasflöde och du kan få den rök som är på videon. Det borde bli en hel del gas när du har en så stor kammare så du kanske kan testa att justera flödet?

Om brännkammaren inte är isolerad så kan värmeförluster kanske uppstå i denna som i kombination med högt gasflöde skapar detta. Kanske (obs, mina idéer) är det därför nästan farligt att sätta dit en fläkt då förbränningen kan bli för bra?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#848304 Kollade lite vad jag hade sparat. 1 kg ved kan generera 400 liter gengas.
Då borde det bli så att 1 m3 ved (som innehåller 500 kg ved) kan generera 200 m3 gengas.
Om man räknar att det tar ca. 8 timmar att få veden till kol så borde gasröret max vara runt 20 mm ID.

Kan ha räknat fel men det kan användas som diskussionunderlag. Större diameter på gasröret än detta skulle därför kunna göra att gasflödet blir för högt för processen?

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848545 Här "testas" det grillkol. Hade ju varigt lite intressant o se hur länge den glöder också.

Väldigt fokus på storleken. Tycker det är bra med blandade storlekar.

Men en fin förpackning är ju bra för priset. 😀

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Fredrik Reuter skrev:Kollade lite vad jag hade sparat. 1 kg ved kan generera 400 liter gengas.
Då borde det bli så att 1 m3 ved (som innehåller 500 kg ved) kan generera 200 m3 gengas.
Om man räknar att det tar ca. 8 timmar att få veden till kol så borde gasröret max vara runt 20 mm ID.

Kan ha räknat fel men det kan användas som diskussionunderlag. Större diameter på gasröret än detta skulle därför kunna göra att gasflödet blir för högt för processen?

20 mm är på tok för klent. Tätnar det vilket det gör när det är så klent kan det bli en fin smäll och det vill jag undvika. Nej jag har allt en lösning på detta.

Användarvisningsbild

simonarvestrand  
Vedmaskin skrev:Här "testas" det grillkol. Hade ju varigt lite intressant o se hur länge den glöder också.

Väldigt fokus på storleken. Tycker det är bra med blandade storlekar.

Men en fin förpackning är ju bra för priset. 😀

Hade varit kul att se tester från nån som har koll.

morco  
#848681 Jag har kört med en enkel konstruktion av 200 liters fat och spirorör, säkert kört 30 fat

Hittills har jag kört uteslutande med björk och några enstaka körningar på ek. Har läst eller hört att det inte är lämpligt att göra grillkol på barrved, stämmer det?

Har ni testat olika trädslag och märkt någon skillnad på kolningen? Jag funderar på att prova ren al och ren asp…

tallen100  
morco skrev:Jag har kört med en enkel konstruktion av 200 liters fat och spirorör, säkert kört 30 fat

Hittills har jag kört uteslutande med björk och några enstaka körningar på ek. Har läst eller hört att det inte är lämpligt att göra grillkol på barrved, stämmer det?

Har ni testat olika trädslag och märkt någon skillnad på kolningen? Jag funderar på att prova ren al och ren asp…

Har provat sälg, al, och björk.
Inte märkt någon någon större skillnad på själva kolningen, men tycker nog att sälgen ger bästa smaken på grillen tätt följt av alen.
Nackdelen med kolet från sälgen är att den kan gnistra rejält när man tänt på i tändröret och lika när man häller över kolet från tändröret till grillen, men det beror väl på att det inte är riktigt genomkolat.

mpersson76  
#849158 Ja, 20mm gasrör kanske kan vara rätt i teorin, men jag skulle då inte våga tända en ugn i den storleken med ett 20mm rör! Jag har ju 40mm på min 200liters, man får en hel del respekt för krafterna det rör sig om när den börjar gå för egen maskin, den går inte direkt att snabbstoppa!
MEN, det skulle vara intressant att se om man kunde få tillräcklig ejektorverkan av den ökade gashastigheten så gasen drar med sig och blandas med luft , så den blir mindre "fet" nnan den antänds.
Dock ökar ju gasvolymen och det kanske behövs mycket större förbränningsutrymme så det hinner brinna klart innan elden når skorstenen. Eller att man skickar in sekundärluft i skorstenen så att det brinner klart där, men då borde den gå ännu hetare och bränna ur stålet för fort.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#849161 Ja jag är nog helt inne på att eldstaden måste avlastas från den här enorma hettan om man ska få någon hållbarhet på grejorna. Finns ingen anledning att elda där mer än som startbrasa tills gaserna antänds. Så av den anledningen och för att försöka minska på röken har jag gjort om gasröret. Röret som står upp på bilderna är bara en stötta för att avlasta. Men bara lite gaser ska till eldstaden och det mesta rakt in i skorstenen. Det är den som ska värma kolkammaren i huvudsak när gaserna antänds. Den är av rejält gods och mycket mer hållbar än resten av materialet. Det finns fler möjligheter att göra men det här blir första steget och jag tror det kan göra gott.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#849270 Nu går ugnen så rent och fint efter att jag gjorde om gasröret lite. Helt perfekt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#849272 Varmt blir det. Den saken är helt säkert.

mpersson76  
#849273 Det där såg ju riktigt bra ut!👍
Det blir intressant att höra om du märker nån skillnad på brinntiden och kolkvaliten. Kommer du åt att se om själva tanken blir röd också?
Har 70mm rockwool klädd med aluplåt, med röd tunna blir det inte mer än 120-130° på utsidan men isoleringen förintas successivt av värmen och aluplåten smälter där det är hetast. Men det blir ju ren kol när det går varmt!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
mpersson76 skrev:Det där såg ju riktigt bra ut!👍
Det blir intressant att höra om du märker nån skillnad på brinntiden och kolkvaliten. Kommer du åt att se om själva tanken blir röd också?
Har 70mm rockwool klädd med aluplåt, med röd tunna blir det inte mer än 120-130° på utsidan men isoleringen förintas successivt av värmen och aluplåten smälter där det är hetast. Men det blir ju ren kol när det går varmt!

Jo jag ser plåten lite runt manluckorna och den är helt röd också. Jag har 95 mm isolering och det går att lägga handen på plåten på utsidan.

ujja  
#850305 Hur är det med risken för zinkfrossa om man använder spirorör i koltunnan? Kan det finnas risk att zinken kan "sätta sig" i kolen och sedan skapa problem när man använder kolen i grillen?

Användarvisningsbild

Elis76  
#850308 Zink har en smältpunkt på 419,5 grader - så visst skulle det kunna finnas en risk att Zinkångor uppstår innan smältpunkten som sedan absorberas av kolet och slutligen kontaminerar den mat man har på grillgallret med zink.

Svårt att veta. Du får göra en riskanalys utifrån din konstruktion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).