lör 29 jun 2024, 08:22#848395
Jag brukar tänka, med nån slags respektfullhet mot alla människor, att alla partier har berättigande och i vissa enskilda frågor kan jag rösta på vilket parti som helst. Inget parti har ”fel” i alla frågor. Som jag ser det.
Men jag är generellt mycket kritisk mot partier som är konfliktorienterade. MP är ett bråkparti som visade sig 2014-2021 inte vara regeringsfäigt. Exempel. Man var beredd och även väl förberedd att skapa anarki och dessutom spela ut minoritetsintressen mot varandra i ”demokratins” namn. Vi ser ju fortfarande hur MP-sjösatta initiativ, utredningar och domar sliter sönder Norrland inom markfrågorna mellan samer och icke-samer.
Alice Bah ställer sig på samernas sida av ”ursprungsbefolknningsvurm” och idag har man hamnat med en HD-dom (Girjas) som prejudikat att Samebyarna (ekonomiska föreningar med några få familjebildningar, dessutom omfattande en minoritet av samerna (nu har ju MP ordnat en rasdebatt i landet), kommer kunna äga alla jakt och fiskerättigheter.
Skogsbruket må av många olika skäl förtjänat en debatt. Men höll man sig till att debattera och hitta samsyn om brukningsmetoder vore det tillräckligt. I grunden har vi ju jämställt produktion och sk hänsyn. Men MP har ju uttalat (Riksdagens talarstol, Lövin som minister), att skog är för viktigt för att ägas av privata. Glöm inte det, skogsägare.