Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12671 inlägg 703810 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Brorsan  
#848246
Alvarsson skrev: Så det är lättare att dra ner produktionen i en reaktor än det är att dra ner produktionen i vind och sol?

När svk ser att tillgången på energi blir för stor tex dagen efter ber dom större producenter lägga bud på nedreglering.
Tycker du svk ska ringa runt till alla solcellsägare och mindre vindkraftproducener och be dom stänga av sina anläggningar?
Första frågan är för dum för att svara på.
Kan du något om effektreglering egentligen?
Den här "marknaden" är ju en soppa som enbart gör energin dyrare.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

tallen100  
#848251
Orsa skrev:Nej, jag är ingen ”kärnkraftskamare”. Vilket pungskott att klistra grova smädelseetiketter på andra.
Den här Alvarsson-aliasen tycks drivas av genuin blandning av elakhet och självhävdelsebehov. Drar sig inte för att trampa på andra.
Tack till de som efter förmåga bygger olika sammanhangsbilder och resonemang.

Hade det varit lite ordning här så hade han blivit varnad tre gånger och sedan utslängd, för länge sedan.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

isteskog  
#848257
tallen100 skrev:
Orsa skrev:Nej, jag är ingen ”kärnkraftskamare”. Vilket pungskott att klistra grova smädelseetiketter på andra.
Den här Alvarsson-aliasen tycks drivas av genuin blandning av elakhet och självhävdelsebehov. Drar sig inte för att trampa på andra.
Tack till de som efter förmåga bygger olika sammanhangsbilder och resonemang.

Hade det varit lite ordning här så hade han blivit varnad tre gånger och sedan utslängd, för länge sedan.

Vinterröjarn vart ju utslängd på lösare premisser.... 🤐

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

tallen100  
#848258
isteskog skrev:
tallen100 skrev:
Orsa skrev:Nej, jag är ingen ”kärnkraftskamare”. Vilket pungskott att klistra grova smädelseetiketter på andra.
Den här Alvarsson-aliasen tycks drivas av genuin blandning av elakhet och självhävdelsebehov. Drar sig inte för att trampa på andra.
Tack till de som efter förmåga bygger olika sammanhangsbilder och resonemang.

Hade det varit lite ordning här så hade han blivit varnad tre gånger och sedan utslängd, för länge sedan.

Vinterröjarn vart ju utslängd på lösare premisser.... 🤐

Ja tyvärr, och han var dessutom kunnig och nyttig i många trådar.
Men det klart, numera existerar knappt några "normala" trådar om motorsågar och liknande.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#848259 Den som söker han finnar, det är HELT sant.
Alvarsson letar med lykta sådant som han tror stöder hans uppfattningar.
När han får motsägelsefulla trovärdiga bevis på sina uppfattningar negligerar han enbart detta och fortsätter med sitt dravel, ja det är eller blivit så - tyvärr.
Alvarsson lägger ihop 1 + 1 och får det då till 3 eller fyra, när han blir motbevisad vägrar han över huvud taget kommentera detta utan fortsätter i samma trall.
Alvarsson sprider inte sällan rena lögner, men visst någon gång har han även HELT rätt = även en blind höna kan finna ett korn.
Dessutom upprepar han sig inte bara en gång utan tiotals + ännu fler.
Ett påstående eller en osanning blir inte mer sann bara för att den ständigt upprepas, vilket Alvarsson tyvärr inte förstår eller förstått.
Man kan ha ett överseende med en människa som någon gång kommer med felaktiga s.k. bevis, men detta tjatande, det övergår t.o.m. mitt förstånd.
Alvarsson själv svarar GARANTERAT inte på något, utan i stället länkar till en minst sagt osäker källa.
Kort sagt:
Alvarsson har inte det minsta begrepp om vad han pratar om - så enkelt är det 😀
När jag gjorde lumpen hade vi en person (malaj) som inte ens kunde klä sig själv, men däremot kunde han felfritt Statens Järnvägars kommunikationstabell.
Alvarsson är duktig på att googla, tyvärr begriper han inte innebörden eller trovärdigheten i vad han googlar fram.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848266
tallen100 skrev:
Orsa skrev:Nej, jag är ingen ”kärnkraftskamare”. Vilket pungskott att klistra grova smädelseetiketter på andra.
Den här Alvarsson-aliasen tycks drivas av genuin blandning av elakhet och självhävdelsebehov. Drar sig inte för att trampa på andra.
Tack till de som efter förmåga bygger olika sammanhangsbilder och resonemang.

Hade det varit lite ordning här så hade han blivit varnad tre gånger och sedan utslängd, för länge sedan.

Det är nog i så fall många kärnkraftsivrare som i så fall borde bli utvarnade p.g.a. alla osakliga påhopp på Alvarsson.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848272
Orsa skrev:Nej, jag är ingen ”kärnkraftskamare”. Vilket pungskott att klistra grova smädelseetiketter på andra.
Den här Alvarsson-aliasen tycks drivas av genuin blandning av elakhet och självhävdelsebehov. Drar sig inte för att trampa på andra.
Tack till de som efter förmåga bygger olika sammanhangsbilder och resonemang.


Så ordet kärnkraftskramare utlöser ett vredesutbrott som betingar epitet enligt följande. Vilket pungskott att klistra grova smädelseetiketter på andra. Den här Alvarsson-aliasen tycks drivas av genuin blandning av elakhet och självhävdelsebehov.

Allt detta startade med att jag hade fräckheten att påminna om att flertal av de Svenska kärnkraftsreaktorerna har stått still en dag av tre under sin livstid.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

aho  
#848275
svampbob skrev:
Tor R skrev:
Alvarsson skrev:Jaha så då kan kärnkraften tillföra kunderna mer el vid behov?

I ett framtidsscenario kan de förstås.
Det finns ingen som skulle bygga ett kärnkraftverk som måste gå i 100% full produktion från dag ett och 24/7.


2023 så hade USAs kärnkraft 91% utnyttjandegrad. Sverige låg på 76%
Svensk vindkraft på knappt 24% och det som förvånar mig är att vattenkraften bara nådde upp till 45%.
Beror det på att man släpper förbi en massa vatten när vind och sol producerar?

Som SF Einstein har påpekat så är det bara hittepå siffror från Svenska kraftnät.


Svensk vattenkraft har som regel magasin och är byggd för mycket högre effekt än vad årsflödet av vatten räcker till-
Vi magasinerar under vår/sommar och använder under vintern.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#848276
Alvarsson skrev:
Orsa skrev:Nej, jag är ingen ”kärnkraftskamare”. Vilket pungskott att klistra grova smädelseetiketter på andra.
Den här Alvarsson-aliasen tycks drivas av genuin blandning av elakhet och självhävdelsebehov. Drar sig inte för att trampa på andra.
Tack till de som efter förmåga bygger olika sammanhangsbilder och resonemang.


Så ordet kärnkraftskramare utlöser ett vredesutbrott som betingar epitet enligt följande. Vilket pungskott att klistra grova smädelseetiketter på andra. Den här Alvarsson-aliasen tycks drivas av genuin blandning av elakhet och självhävdelsebehov.

Allt detta startade med att jag hade fräckheten att påminna om att flertal av de Svenska kärnkraftsreaktorerna har stått still en dag av tre under sin livstid.


Motsvarar de epitet och tillmälen du kastar efter andra så antingen skärper du till dig eller så fortsätter du som du brukar men sluta då att gnälla.
Som man ropar får man svar heter det, nu har du fått det.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848278 Får hänvisa till tidigare inlägg.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848280 Nu måste regeringen börja att leverera.
https://www.energinyheter.se/20240628/3 ... de-elbehov

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Sörlänningen  
#848284 Folk som hävdar att de inte är kärnkraftskramare trollar bara. Ingen människa kan undvika att vara kärnkraftskramare.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848313 Just nu är det åter minuspriser på elen här i Svealand. Det är den jävla vindkraftens fel!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Sörlänningen  
#848316
Alvarsson skrev:Just nu är det åter minuspriser på elen här i Svealand. Det är den jävla vindkraftens fel!


Hatar du vindkraft?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848317
Sörlänningen skrev:
Alvarsson skrev:Just nu är det åter minuspriser på elen här i Svealand. Det är den jävla vindkraftens fel!


Hatar du vindkraft?

Eller så är h*n ironisk!
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).