Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12672 inlägg 703847 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848192 Jaha så då kan kärnkraften tillföra kunderna mer el vid behov?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Brorsan  
#848193
Alvarsson skrev:Intermittent var ordet vi har haft flertal reaktorer i Sverige som stått en dag av tre under sin livstid.

Väderkvarnarna stod nog stilla längre perioder än så.
Det blir ju samma jämförelse iom att dessa kärnkraftverk är nerlagda sedan länge.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848196 Nej helt fel om jag inte missminner mig så producerar vindkraften ca 90% av tiden.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Brorsan  
#848198
Alvarsson skrev:Nej helt fel om jag inte missminner mig så producerar vindkraften ca 90% av tiden.

Producerade de gamla väderkvarnarna mjöl 90% av tiden?
Du jämför äpplen och päron.
Senast redigerad av Brorsan tor 27 jun 2024, 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#848205 Det blir ju lite lustigt, när ett vindkraftverk står helt stilla på grund av stiltje så räknas det ändå som fullt producerande. Endast när driftstopp är anmält räknas de som icke producerande.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Brorsan  
#848207
Alvarsson skrev:Jaha så då kan kärnkraften tillföra kunderna mer el vid behov?

Nej för vi har ju inte tillräckligt många.
Däremot kan de dra ner produktionen och ta betalt för det genom mothandel med sv kraftnät när sol och vind producerar för mycket.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848209 Vad har antalet att göra med om man kan dra upp produktionen eller inte? Så det är lättare att dra ner produktionen i en reaktor än det är att dra ner produktionen i vind och sol?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Brorsan  
#848215
Alvarsson skrev:Vad har antalet att göra med om man kan dra upp produktionen eller inte? Så det är lättare att dra ner produktionen i en reaktor än det är att dra ner produktionen i vind och sol?


Sluta göra dig dum.
Dom kör full produktion nä behovet finns, minskar det drar man ner.
Det där med mothandel verkar bara större producenter nappa på.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#848216 Ja det verkar ju så, dags att döda ännu en av Alvarssons myter.

https://second-opinion.se/svk-vadjar-om ... vindkraft/

"Om ni beordrar nedsläckning av produktion, vem får ordern först?
”Jag vet inte om jag kan svara på det generellt. Men det är klart att om vi saknar en jättestor nedregleringsvolym och behöver få den på plats inom ett antal minuter, kan det hända att det är kärnkraft som behöver regleras ner, för att den utgör en tillräckligt stor enhet. Det tråkiga med det är att det kan ta lång tid för kärnkraften att sedan komma tillbaka i produktion.”

Om man har en stor vindkraftspark som går för fullt, kan man inte bara stoppa den?
”Jo, om det finns möjlighet att styra ner den snabbt och det är tillräckligt stora volymer.”

All vindkraft går väl inte att reglera så bra?
”Nej, det kan vara att man inte har tänkt på att ha den möjligheten tillgänglig och bemanning för det alla timmar. Man kanske inte har ett kontrollrum som är i gång 24/7.”"

Vindkraften är ”sämst i klassen” när det gäller att delta i nedreglering av produktionen.

https://vindkraftcentrum.se/vindkraften ... gleringen/

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848222
Brorsan skrev:
Alvarsson skrev:Vad har antalet att göra med om man kan dra upp produktionen eller inte? Så det är lättare att dra ner produktionen i en reaktor än det är att dra ner produktionen i vind och sol?


Sluta göra dig dum.
Dom kör full produktion nä behovet finns, minskar det drar man ner.
Det där med mothandel verkar bara större producenter nappa på.


Ok, så dom kan inte öka när kunderna behöver mer el. Hur ofta nedreglerar dom?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848223
Rotvältaren skrev:Ja det verkar ju så, dags att döda ännu en av Alvarssons myter.

https://second-opinion.se/svk-vadjar-om ... vindkraft/

"Om ni beordrar nedsläckning av produktion, vem får ordern först?
”Jag vet inte om jag kan svara på det generellt. Men det är klart att om vi saknar en jättestor nedregleringsvolym och behöver få den på plats inom ett antal minuter, kan det hända att det är kärnkraft som behöver regleras ner, för att den utgör en tillräckligt stor enhet. Det tråkiga med det är att det kan ta lång tid för kärnkraften att sedan komma tillbaka i produktion.”

Om man har en stor vindkraftspark som går för fullt, kan man inte bara stoppa den?
”Jo, om det finns möjlighet att styra ner den snabbt och det är tillräckligt stora volymer.”

All vindkraft går väl inte att reglera så bra?
”Nej, det kan vara att man inte har tänkt på att ha den möjligheten tillgänglig och bemanning för det alla timmar. Man kanske inte har ett kontrollrum som är i gång 24/7.”"

Vindkraften är ”sämst i klassen” när det gäller att delta i nedreglering av produktionen.

https://vindkraftcentrum.se/vindkraften ... gleringen/


Ett ickeproblem bara att släcka ner sol och el. Ser det är en gammal artikel hur många problem har vi haft efter detta datum?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#848226
Alvarsson skrev:
Rotvältaren skrev:Ja det verkar ju så, dags att döda ännu en av Alvarssons myter.

https://second-opinion.se/svk-vadjar-om ... vindkraft/

"Om ni beordrar nedsläckning av produktion, vem får ordern först?
”Jag vet inte om jag kan svara på det generellt. Men det är klart att om vi saknar en jättestor nedregleringsvolym och behöver få den på plats inom ett antal minuter, kan det hända att det är kärnkraft som behöver regleras ner, för att den utgör en tillräckligt stor enhet. Det tråkiga med det är att det kan ta lång tid för kärnkraften att sedan komma tillbaka i produktion.”

Om man har en stor vindkraftspark som går för fullt, kan man inte bara stoppa den?
”Jo, om det finns möjlighet att styra ner den snabbt och det är tillräckligt stora volymer.”

All vindkraft går väl inte att reglera så bra?
”Nej, det kan vara att man inte har tänkt på att ha den möjligheten tillgänglig och bemanning för det alla timmar. Man kanske inte har ett kontrollrum som är i gång 24/7.”"

Vindkraften är ”sämst i klassen” när det gäller att delta i nedreglering av produktionen.

https://vindkraftcentrum.se/vindkraften ... gleringen/


Ett ickeproblem bara att släcka ner sol och el. Ser det är en gammal artikel hur många problem har vi haft efter detta datum?


Exakt, problemen är kända sedan länge men trots det fortsätter du att förneka dem.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#848232
Alvarsson skrev:Jaha så då kan kärnkraften tillföra kunderna mer el vid behov?

I ett framtidsscenario kan de förstås.
Det finns ingen som skulle bygga ett kärnkraftverk som måste gå i 100% full produktion från dag ett och 24/7.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#848235
Tor R skrev:
Alvarsson skrev:Jaha så då kan kärnkraften tillföra kunderna mer el vid behov?

I ett framtidsscenario kan de förstås.
Det finns ingen som skulle bygga ett kärnkraftverk som måste gå i 100% full produktion från dag ett och 24/7.


2023 så hade USAs kärnkraft 91% utnyttjandegrad. Sverige låg på 76%
Svensk vindkraft på knappt 24% och det som förvånar mig är att vattenkraften bara nådde upp till 45%.
Beror det på att man släpper förbi en massa vatten när vind och sol producerar?

Som SF Einstein har påpekat så är det bara hittepå siffror från Svenska kraftnät.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848242 Nej, jag är ingen ”kärnkraftskamare”. Vilket pungskott att klistra grova smädelseetiketter på andra.
Den här Alvarsson-aliasen tycks drivas av genuin blandning av elakhet och självhävdelsebehov. Drar sig inte för att trampa på andra.
Tack till de som efter förmåga bygger olika sammanhangsbilder och resonemang.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).