Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12675 inlägg 704101 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#848151
Alvarsson skrev:Bara att vi under den gyllene kärnkraftiden inte ens täckte våra egna behov är ett stort fattigdomsbevis. Kanske inte så konstigt när vi hade reaktorer som stod stilla närmare fyra dagar av tio, då kan man snacka om vindstilla.


Och att det exporterades el i stort sett samma omfattning som det importerades glömmer du förstås bort att nämna eftersom det inte passar ditt narrativ.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848152 Nej vi täckte inte ens våra egna behov av el på årsbasis.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848153
gurka skrev:"Sverige var år 2022 den största producenten av kärnkraft per capita i världen"

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/ ... 08682.html


Så är det, lite anmärkningsvärt att Kina inte är med på listan.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#848154 Bara att scrolla fram diagrammen i tråden.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848155 Yes, då får du konfirmerat det jag har skrivit.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#848158 Japp bara att scrolla fram diagrammen så inser man att importen var i stort sett densamma som exporten.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848164 Nej vi klarade inte ens på årsbasis att försörja oss med egen el. Det är först när vi byggt ut vindkraften vi storexporterar el.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#848166 Klarade inte egna elförsörjningen för att man exporterade för mycket då eller?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848167 Väldigt otydlig finns bättre och tydligare statistik som visar att vi inte ens var självförsörjande på el under den gyllene kärnkraftiden.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848168 Här har du en tydlig statistik på hur vi storimporterade el under kärnkraftiden och numera efter vi byggt ut vindkraften storexporterar.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/ ... 11587.html

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#848171 När det inte passar narrativet så blir bilden såklart "otydlig". Att exporten sedan i stort sett motsvarat importen glömmer du åter igen att nämna, allt för att passa narrativet.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848183 De som klickar sig in på den av mig delade länken. Ser hur fel du har.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#848187
Alvarsson skrev:De som klickar sig in på den av mig delade länken. Ser hur fel du har.


Kämpa!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Brorsan  
#848190
Alvarsson skrev:Så lagring är även för kärnkraften ett måste.

Ditt hittepå.
Fast kanske inte förresten, finns ju ett stort lager i kärnbränslet. Jag har skrivit om det tidigare när du nämnde samma sak.
Kärnbränsle är väl ett av de största energilager vi har och det är redan på plats.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).