Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12676 inlägg 704270 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Ove Lindberg  
#848014
Alvarsson skrev:Mycket bra att närmiljön får del av vindkraftens värdeskapande.
https://www.vindkraftsnyheter.se/202406 ... vindparker

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Ove Lindberg  
#848015 Hejsan Alvarsson. Vad tjänar en som intallerat solel per levererad Kvh just nu I Sverige?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#848016
Med ett genomsnittligt elpris på 40 öre/kWh och ett justerat pris på 30 öre/kWh kan en vindpark med 290 meter höga turbiner och 8 GW effekt förväntas ge cirka 21 000 kronor till en närboende med maximal ersättning. Ersättningen minskar med avståndet och upphör vid mer än 2 900 meter.

21 000, jag vet inte hur ni svenskar ser på det, men jag tycker det var lite att leva med nackdelarna i närområdet.
Annars är det nog lite som driftbolaget kan ge som vinst då det är mikroskopiskt !

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Ove Lindberg  
#848018 Jag tänkte att Alvarsson skulle svara på min fråga. Hur ser prisbilden ut idag?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Ove Lindberg  
#848021 Inget svar.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848023
Ove Lindberg skrev:Hejsan Alvarsson. Vad tjänar en som intallerat solel per levererad Kvh just nu I Sverige?


Vet ej!

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Ove Lindberg  
#848025 Varför då?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848026 Hur i all världen skall jag veta hur olika aktörer tjänar på sin solel.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#848028
Alvarsson skrev:Hur i all världen skall jag veta hur olika aktörer tjänar på sin solel.

Du som har varit chef borde kunna de elementära sakerna du pratar om varje dag, eller hur?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848030 Ja det kan jag. Men däremot så vet jag inte vad olika företag privatpersoner tjänar på sin solel just i detta nu. Prisavtal är som regel hemliga. Och förutsättningarna/kostnaderna varierar från person till person

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#848034
Alvarsson skrev:Ja det kan jag. Men däremot så vet jag inte vad olika företag privatpersoner tjänar på sin solel just i detta nu. Prisavtal är som regel hemliga. Och förutsättningarna/kostnaderna varierar från person till person

Och jag som trodde att du hade full koll på de ekonomiska intäkterna som grön energi ger till ägarna....

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Ove Lindberg  
#848037 Herr Alvarsson. Din trovärdighet haltar enligt mitt sätt att se på saken.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848038
Ove Lindberg skrev:Herr Alvarsson. Din trovärdighet haltar enligt mitt sätt att se på saken.


För att jag inte vet hemliga affärsavtal och varje enskild solcellsägare kostnad?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848043 Hög svansföring. Hög fallhöjd.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Ove Lindberg  
#848044 Du blir mindre o mindre trovärdig ang denna fråga. Vad får producenten per KWh idag som levererar sol o vindel. Kan du vara vänlig o svara på det? Kan du inte det, så finns ingen möjlighet att se hur kalkylen ser ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).