tis 25 jun 2024, 15:48#848005
Fredi skrev:Dessa maskiner hade Monsun-Tison HV09 ventil från fabrik
1995 hade Valmet 860 avlastat konstanttryck med en VOAC F150 riktningsventil. HV09 är en äldre ventil som härstammar från Monsun&Tison på 1980-talet.
Se länk till broschy från 1995Enligt hydraulschemat för arbetshydrauliken så är detta ingen HV09 även om trådstartarens bild indikerar HV09t. Ventilen på hydraulschemat Läser man ritningshuvudet nere till höger på hydraulschemat så kan man läsa att schemat gäller en uppgradering av hydrostatsystemet. Så med avseende på trådstartarens bilder så är det fel hydraulschema, troligen visar schemat på en 860 av senare generation. HV09 hade inga inbyggda kanaler för LS och pilotservestyrning på samma sätt som schenmat visar.
Tyvärr är schemat lite oskarpt så det går inte läsa ritningsdatum. Däremot kan man se loggan för Sisu Logging vilket blev företagsnamnet 1994 och varade till 1998 då det blev Partek Logging. Men Partek jan ju förstås ha använte en äldre ritning om nu shemat är för en senare maskinmodell
$matches[2]
$matches[2]
Nu säger trådstartaren att maskinen är tillverkad 1997.
OleTHofstad skrev:Hei - det er en 1997-model.
Ole, vilken av de två varianterna av 860 har du? Se bild ovan.
Jag tar tillbaka mina kommentarer om "gaveln". Din bild indikerar EHC styrningen på en HV09. Om ditt läckage är vide den röda pilen så beror det på att det skett en liten separation mellan det två förstyrventilerna längst till vänster. Det sitter o-ringar mellan dessa sektioner.
Du förstår bättre om du tittar på den här PDFn
LÄNKJag tror inte du har ett problem med för högt tryck som orsakar läckaget. Det är mest troligt O-ringar som inte tätar
Och ditt hydraulschema är felaktigt när det gäller arbetshydrauliken
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A