ons 19 jun 2024, 18:40#847569
Du Alvarsson är i en bubbla, se dig i stället omkring och försök vara lite logisk.
Solceller i Sverige är ungefär detsamma som att investera sina pengar i Ebberöds bank.
Solcellsförsäljarna lovar att man ska kunna räkna hem hela sin investering på 7 till 10 år.
Rent häpnadsväckande att "seriösa" företag bara ha mage till sådana löften (prognoser).
Vad kostar solcellerna, vad kostar uppsättning (montering), vad kostar arrendet av marken ?.
Vem står för alla anslutningar ?
Hur ser prisbilden ut för den ström solcellerna levererar ?
Hur många % av installerad effekt ger verkligen solcellerna - här i Sverige.
Hela investeringen beräknas då gå på och till vilken ränta ?
Du Alvarsson som propagerar så mycket för vind och sol kan väl ge en ungefärlig kostnadsbild då/kWH
Detta måste senare sättas i relation till vad du verkligen får per levererad kWh.
Jag kan dock tänka mig att om jag har 250 tusen som jag inte vet hur jag ska placera. Tar denna summa och sätter solceller på mitt tak som är i rak riktning mot söder kan minska min elräkning så pass mycket att jag får någon % i utdelning på mina 250 tusen.
Är jag riktigt optimistisk kanske jag kan minska min elräkning med 5 till 7 tusen kronor/år, men där lär det stanna.
Men du Alvarsson har säkert räknat på det hela och har säkra uppgifter, delge gärna oss dessa.
Eller har du inte en aning = vet inte ett skit, vilket är rätt eller totalt fel ?