SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

517 inlägg 116952 visningar 64 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

joran  
#847061 Svea betalar ca 240kr M3/fub mer än SCA mfl för tall och grantimmer.
Ca 150kr M3/fub mer för massaveden. 🌲💪

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Elis76  
#847073 Det som är lurigt i Norra Sverige är att olika premier kan utgöra så mycket som 50% eller mer av prislistorna.

Detta tog Danske Bank upp i sitt senaste webinarium - att prislistorna i norr har spelat ut sin roll.

Axl  
#847075 Det gäller nog för hela landet.

Användarvisningsbild

joran  
#847077 Fantastiskt att Norra skog erbjuder 50% och till och med mer i premie! 👍

Robur Clivus  
joran skrev:Fantastiskt att Norra skog erbjuder 50% och till och med mer i premie! 👍

Varför har man isåfall prislistor? Men jag ska nog ligga lågt i denna fråga, sist jag ifrågasatte prisbilden i norra Sverige så drällde det in förklaringar på att vi "sörlänningar" inte förstår de norrländska förutsättningarna och att industrin inte kan betala mer där uppe, ett inverterat virkesuppror!

Användarvisningsbild

Elis76  
joran skrev:Fantastiskt att Norra skog erbjuder 50% och till och med mer i premie! 👍

Det gäller nog alla: Billerud, SCA, Sveaskog, Jutos, Stenvalls, f.d. Martinsson m.fl., m.fl. Alla har rejäla prispåslag utanför prislistan om man är påläst och duktig på att förhandla.

Men som Danske Bank vidhåller, marknaden i norr är lurig. Det gäller att vara en duktig förhandlare för att få bra betalt för virket.

Robur Clivus  
#847082 En aspekt som det inte pratas så mycket om är valutakurser, jag har en tes om att det värsta som kan hända svensk skogsindustri är en stark krona? Vi hör skogsindustrin prata om att ett nytt läge infunnit sig i virkesmarknaden, det är nog helt rätt analys, men jag tror det finns en skev uppfattning här, skogsindustrin pratar reala priser oavsett valuta, medans skogsägarkåren inte är på den "internationella" nivån, utan bra eller dåligt pris är en fråga om sek/fub oaktat växelkurser. Kontentan i denna tes är att en stark krona kommer vara kryptonit för Svensk skogsindustri, även om det gynnar oss i så många andra aspekter, men det är irrelevant i denna spaning.

Användarvisningsbild

joran  
Elis76 skrev:

Det gäller nog alla: Billerud, SCA, Sveaskog, Jutos, Stenvalls, f.d. Martinsson m.fl., m.fl. Alla har rejäla prispåslag utanför prislistan om man är påläst och duktig på att förhandla.

Men som Danske Bank vidhåller, marknaden i norr är lurig. Det gäller att vara en duktig förhandlare för att få bra betalt för virket.

Om din teori håller så väljer jag ändå att sälja till Sveaskog.
Sveaskogs prislista erbjuder för tall/grantimmer 740kr/ fub X 50% = 1110kr/fub
Norra skogs prislista erbjuder för tall/grantimmer 450kr/ fub X 50% = 675kr/fub

surjämten  
#847307 Så länge som skogsägarna i norr säljer till "de tre dominanterna" med egen skog,
bidrar man prisdikets bevarande.

Användarvisningsbild

Elis76  
#847329 Exakt,

Många norrländska skogsägare är välavlönade utboskogsägare med ärvda fastigheter och bryr sig minimalt.

Dessutom är de varken med i Skogsforum eller Norra skog.

Användarvisningsbild

Mellberg  
surjämten skrev:Så länge som skogsägarna i norr säljer till "de tre dominanterna" med egen skog,
bidrar man prisdikets bevarande.

Så är det, om du menar SCA, Holmen och Sveaskog.

Därför är det viktigt att bli medlem i Norra Skog och sälja sitt virke den vägen.

Är du redan medlem, prata med dina grannar och uppmana även dem att bli medlemmar.

Nyss kom efterlikviden från Norra och den gjorde inte ont. Riktigt bra i år måste jag säga!!!!

Användarvisningsbild

joran  
#847375 Det spelar väl mindre roll till Vem man säljer?
Det är ju till vilket pris, som är viktigt.
Håll på virket tills du får det du anser att det är värt. Idag vet vi ju alla som är pålästa, att 1000kr/fub netto för tall/grantimmer är fullt rimligt.
Varför säljer man då till Norra Skog för 450kr fub?

Vnorrland  
#847428 Har hört att Norra har någon typ av vägpremie " https://www.norraskog.se/pressrum/press ... vagpremie/ är det någon som fått del av den?

Användarvisningsbild

Enjohan  
#847946 En fundering från en helt nybliven skogsägare här, kusten Västernorrland: Alla olika premier, fördelning av sortiment inom det som ska avverkas, averkningskostnader beroende på dimensioner och skotaravstånd etc gör det svårare att jämföra priser mellan olika skogsköpare och svårt att veta vad man kommer få betalt. Varför begär man inte att skogsköparen lämnar offert med nettopriser oavsett sortiment? Det blir ett pris/m3fub som är lätt att jämföra mot andra köpare. Därefter står det skogsköparen fritt att aptera, vraka, köra kringelkrokar med skotare bäst denne vill.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#847950 Det du beskriver är att sälja en rotpost. Skogen mäts upp (stämplas) när den står upp och så säljer man den på anbud som blir både totalt belopp och fördelat som pris/kubikmeter för uppmätt volym.

Köparen står hela avverkningskostnaden och hela risken för o-optimal aptering, röta, virkessvinn mm.

I Götaland är det vanligt att sälja rotpost och de betalas bra. I Norrland är det ovanligt men i rådande narknad av virkesunderskott borde det fungera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).