Traktorer och processorer

Massey 35 dieselpump.

24 inlägg 2934 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Massey 35 dieselpump.

Tralsmo  
#845784 Grabben försökte få igång den gammla mf 35 häromdagen å de verkar som dieselpumpen har hängt sig.

Nån som har plockat bort den å vet hur man grund ställer motorn för å få tillbaks allt i samma läge?

Alltså hur ser man märkningen på pump mot motor innan man skruvar väck.

Jo ja har haft isär såna pumpar förut så de är nog inga problem.
Tänkte bara att ja skulle slippa lossa något i onödan.

Bilden blev ju kass men de går nog å ta bättre om de behövs.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Massey 35 dieselpump.

Bert1  
#845789 Är det någon lucka på sidan på insprutningspumpen?
På 430 som har liknande motor öppnar man den luckan så skall något märke stämma ihop med något märke på svänghjulet
Ja lite vagt förklarat men är vad jag minns från nån tråd där det mekats med pumpen på 430
Du har inte kollat på maskinisten om där finns nån VHB till 35an?

Avatar Fallback

Re: Massey 35 dieselpump.

Tralsmo  
#845792 Nää, har inte kollat på maskinisten.

De finns en lucka på mitten på pumpen kan ju va där de finns ett märke om motorn står i noll.

Ja har gjort de här förut på flera andra maskiner å då har ja klurat ut de själv.

Nu är de inte brått å ju närmare rätt ja kommer utan å riva isär nåt onödigt blir ja glad för.

Tack för info.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massey 35 dieselpump.

Skogatorpet  
#845797 Framför insprutningspumpen på transmissionskåpan tror jag det finns en lucka/lock. Där ser du pumpdrevet och motsvarande transmissionsdrev där skall finnas märkningar på båda dreven. Det är några år sedan jag skruvade med nåt sådant så minnet kan svikta.Göran

Avatar Fallback

Re: Massey 35 dieselpump.

Tralsmo  
#845801
Skogatorpet skrev:Framför insprutningspumpen på transmissionskåpan tror jag det finns en lucka/lock. Där ser du pumpdrevet och motsvarande transmissionsdrev där skall finnas märkningar på båda dreven. Det är några år sedan jag skruvade med nåt sådant så minnet kan svikta.Göran


Där sitter Ole påfyllningen i den kåpan.
Det låter trovärdigt.

Får nog börja skruva nån dag nu.

Men fler tips, om de finns tar ja gärna emot.

Tack skogstorpet.

Traktorn är min men barnbarnet visar tecken på å va en skruvare å intresserad av å lära sig maskineriet å hur man använder dom.

Sånt är ju svårt att ignorera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massey 35 dieselpump.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845806 Är det fritt flöde på dieseln fram till pumpen. Innan man börjar meka med det värsta, tänkte jag.
Jag har fixat två Perkinsar senaste månaden och ingen krävde pumpdelning.

Avatar Fallback

Re: Massey 35 dieselpump.

Tralsmo  
#845807 Jodå orsa.

Den behöver en ordentlig genomgång utan tvivel.

Farsan dog 2006 å sen dess är bara traktorn körd nån timme varje år så servicebehovet är enormt.

Men de är full fart på dieseln fram till pumpen å en av spridarna ( 3 cyliindrig) får ordentligt flöde.
Om trycket räcker är ju svårt att veta men efter mycke om fick vi lite rök i pipan.

Vi provade en skvätt startgas å då blev de ordentligt liv i den.
Men startgas är ett chit som nån redan nämnt så nu är prio på att fixa pumpen.

Ja har fixat några såna där genom åren å riva en sån pump är inte krångligt så hellre de än å experimentera.

Men de gäller å montera bort den så man får dit den i samma läge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massey 35 dieselpump.

machonisti  
#845829 Jag tog bort luckan på pumpen och lyfte av ventilkåpan. Vred tills ettan låg i kompression och ettan på pumpen lyfte. Då tog jag bort pumpen och tvättade den i biltema T-sprit.
Vid monteringen så vred jag fram tills ettan lyfte sen kunde jag gå på märkningarna. Annars kan den bli ett varv fel.

Avatar Fallback

Re: Massey 35 dieselpump.

djkj  
#845868 På BM430 så är det nåt drev man ska stödja med ett bockat plattjärn när man demonterar pumpen.
Det finns tom. en ritnig på plattjärnet och hur det ska bockas i verkstadshandboken vill jag minnas.

Användarvisningsbild

Re: Massey 35 dieselpump.

Skogatorpet  
#845883 Kom på en sak till. Innan du plockar bort pumpen kan du prova att värma den. Om kolvarna i pumpen klibbat fast av någon anledning kan det hjälpa med hett vatten eller varmluftspistol. Gas-svets avråder jag. Göran

Avatar Fallback

Re: Massey 35 dieselpump.

Tralsmo  
#845884
Skogatorpet skrev:Kom på en sak till. Innan du plockar bort pumpen kan du prova att värma den. Om kolvarna i pumpen klibbat fast av någon anledning kan det hjälpa med hett vatten eller varmluftspistol. Gas-svets avråder jag. Göran



Vi testade varmluftspistol å knackade me liten slägga samtidigt som vi körde startmotorn.

De hjälpte inte.

Dom är rätt enkla å dela bara man får dit de rätt igen.
Å inte brått heller så de får bli så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massey 35 dieselpump.

Tralsmo  
#847001 Nu har ja klurat ut hur pumpen plockas väck.

Några sprängskisser har ja inte hittat på nätet men hur drevet sitter fäst på pumpen syns på nya pumpar där bilder ligger ute

Ja plockade väck kåpan där oljepåfyllningen av motorn sitter å därbakom är drevet till pumpen.

Ett specialverktyg behövs för å hålla drevet i läge när man drar ut pumpen.
Hur alltihop står spelar ingen roll så länge drevet är fixerat.

Hur orginal verktyget srr ut vet ja inte men ja konstruerade ett eget.

Detta fixerar drevet å håller fast de me en invändig spännvylsa så man kan dra ut pumpen utan att drevet lossnar eller ändrar sig.

Imorrn ska ja plocka väck den. Får se hur de går men me de här verktyget så tar de ju inte en timme å få ur pumpen oproblematiskt hoppas ja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massey 35 dieselpump.

Tralsmo  
#847192 Nu är pumpen bortplockad å ligger på bänken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massey 35 dieselpump.

Tralsmo  
#847197 Ful va den inuti.
Ett lager me rost.

Finns skisser på nätet å en tub film som visar demontering å montering.

På andra bilden till höger längs fram ligger en axel bit.
Den ska sitta ihop me de strax till vänster.
Alltså skuren pump å axeln av.
Ny pump beställd på Olssons.

Finns å köpa bara pumpdelen på Olssons men den passar tydligen bara de Artnr.
Om den passar här är högst osäkert.

Egentligen för dyrt å fixa traktorn me tanke på att den bara köra för roligt.
Å andra sidan har man ju lagt betydligt mer pengar på andra roliga saker.
Å de är roligt å bara veta att den funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massey 35 dieselpump.

Tralsmo  
#848105 Ja fick ju hem den nya pumpen häromdagen å inspekterade nu.

Den gammla å den nya är likadana sånär som på den första jämförelse bilden.

Den där annordnineg på den gammla reglerar ju kamkurvan utifrån bränslemängd om ja nu fattat rätt.
= Tänd punkten.

Den finns inte på den nya å då är ju kam kurvan fast å således ingen reglering av tändpunkt.

Ja gissar att de har liten betydelse på en sån här gammal flinta maskin.

Har ja rätt?

Jo ja kan ringa nån å fråga men tycker de va enklare så här

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).