sön 14 mar 2010, 11:50#85220
Jag kan väl tycka att förutom ett motorsågskörkort så kan ju en första hjälpen kurs vara en bra lägsta nivå för att jobba i skogen!
Kompisarna tycker det är bra när jag är med för de känner sig trygga gällande sjukvårdsbiten då (kanske inte de andra bitarna
) MEN
då brukar jag protestera o fråga vem som ska ta hand om mig när det händer något
??? Det är alltid lägstanivån som är intressant i dessa sammanhang!!
Jag vet att det direkt kommer mothugg här på forumet när man förordar utbildning och då särskilt motorsågskörkortet!
Kan då bara leende titta på mitt eget yrke (jag är Narkos och Ambulanssjuksköterska) där jag läst 5 år på högskola för att få jobb (att jag skriver detta är ingen självhävdelse utan ett bevis på att man oavsett hur mycket man läst eller gått kurser ändå behöver vidareutveckla sig).
Efter det så går man under sin anställning flertalet kurser i traumasjukvård och akut omhändertagande!
Det är saker man redan läst och redan jobbar med men kurserna ska gås ändå!!!
Som om detta ändå inte var nog så ska de repeteras med jämna intervall för att man ska få fortsätta jobba!!!!
Alternativet till en person med denna bakgrund kunde ju vara en kille som har gått en utbildning på 7v för 20 år sedan (vilket faktiskt var fallet) och därefter bara jobbat på!!!
Vem av dessa två vill ni bli nedsövd av när ni sitter fastklämd i en trafikolycka eller få hjälp av när ni sågat er i benet ute i skogen??? Vem tror ni för utvecklingen framåt?
Hoppas att min poäng går fram !!!
Tycker inte att motorsågskortet är för högt ställt krav när man jobbar professionellt i skogen (även om man har lång erfarenhet och en skogsutbildning i botten).
Givetvis ger det en icke professionell person som mig mer i kunskaper än Er andra!!!
Tack för en bra tråd!!!
Huberthus Vessla D:Y
Skeppshultstrimmad Hva Xpg 346 triobrake, Hva 550Xpg triobrake, Hva 355 FXT, Hva 535 FBx, Valtra A-75 med Farma 9T 6,0, , Honda Foreman 420 med Carlman-kärra samt Massey Ferguson 575 MP
Huberthus Vessla D:Y.
Aka: Vesslan