Vedmaskiner, flishuggar

Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

984 inlägg 445698 visningar 95 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

svampbob  
#846385 Jag tycker att Camarata brukar vara en smart kille men att sälja skotaren för att få chansen att släpa veden efter backen känns lite tveksamt.

@AKKAMAAN Vad är det för skotare han byter bort mot Skiddern?

https://youtu.be/dOBjf2S71Ao?si=TmjgGc4Brhw1GUhD

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846386 Ja att släpa veden på en grusad väg... måste bli mycket skräp kvar på vägen att städa bort??
Måste bli en massa grus som fastnar i barken? Som slöar kedjor.

Vad gör han med träden sen då? Ved? Eller sågar han? Tar han tillvara på grenar o kvistar??

Med det är ju en maffig och cool maskin annars, men inget jag hade velat ha.

Men läser man kommentarerna så har han gjort helt rätt, väldigt många som berömmer honom.
Och dom få som ifrågasätter om det var ett bra byte kan tydligen inget enligt vidare kommentarer... 🤔🤔🤔

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846391 Hittade film på när han kör med skotaren, eller vad man nu skall kalla den för, och då kan man ju kanske förstå varför han säljer den...

Han verkar inte bli kompis med spakarna för kranen, och kör den kanske för lite för att vänja sig?? Han lastar hellre med grävmaskinen...
Men han fick i alla fall till en fin "plockepinnhög" när han lastade av en gång...

Sen blir jag inte kok på om midjan pendlar eller ej???


Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Williamm  
#846400
Zixten skrev:Hittade film på när han kör med skotaren, eller vad man nu skall kalla den för, och då kan man ju kanske förstå varför han säljer den...

Han verkar inte bli kompis med spakarna för kranen, och kör den kanske för lite för att vänja sig?? Han lastar hellre med grävmaskinen...
Men han fick i alla fall till en fin "plockepinnhög" när han lastade av en gång...

Sen blir jag inte kok på om midjan pendlar eller ej???


Den kranen ser inte ut att ha så trevlig geometri som skotarkranarna vi har. Det kanske också spelar in.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

jannee  
#846412 Igenkänningsfaktorn är hög.
Var själv ungefär lika tafflig första gången jag körde en kran.

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850722 Lite OT. Men jag fokuserar på värdelösa i denna filmen.

🙈

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

adahlm  
#850734 Stackars sågar. Och att gå så där nära varann i sån där röjning är ju inget man skulle villa vara med om. Kan ju komma nån topp i hjälmen när som helst

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Hema  
#850762 Hua!

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Hema  
#850763
Zixten skrev:Hittade film på när han kör med skotaren, eller vad man nu skall kalla den för, och då kan man ju kanske förstå varför han säljer den...

Han verkar inte bli kompis med spakarna för kranen, och kör den kanske för lite för att vänja sig?? Han lastar hellre med grävmaskinen...
Men han fick i alla fall till en fin "plockepinnhög" när han lastade av en gång...

Sen blir jag inte kok på om midjan pendlar eller ej???


Ett stort fel är att han parkerar parallellt varje gång han ska lasta. Mer kranövning hade nog inte varit fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).