sön 09 jun 2024, 07:05#846410
Ni alla måste GEMENSAMT ta upp och diskutera hur ni i framtiden ska ta hand om och sköta fastigheten.
Man bör göra en marknadsmässig värdering av era arbetsinsatser.
Vad kostar det att leja in någon för att göra si eller så ?
Det är väl ungefär denna summa du eller den som utfört arbetsinsatsen bör kunna tillgodoräkna sig.
M. a. o. många ggr kan det vara bättre att leja in någon för att utföra arbetet i stället för att någon delägare gör det och det senare blir en irriterad diskussion om hur mycket det egentligen var värt.
Erbjuder sig en delägare att skrapa och underhålla skogsbilvägarna för 600 kr/tim, låt då denne göra det, sak samma om någon upparbetar ströträd och kör ut barkborreträd och vindfällen för i princip samma timpenning, låt denne göra det.
Professionellt snickeriarbete för någon 100 lapp lägre timpenning är väl ok.
Tycker ni ska vara så pass ärliga att ni erbjuder varandra exakt så mycket som DU/NI själva skulle vilja ha för att utföra arbetet.
När jag var yngre var det ett straffarbete att plantera skog, skulle i princip kunnat betala vad som helst för att slippa eländet.
Nu på gamla dagar mer eller mindre älskar jag att gå i lugn takt och peta ner några plantor.
Med ovan menar jag att vi alla är väldigt olika och har olika intressen eller starka sidor.