Skogsekonomi

Samägande och ersättning för ojämn arbetsinsats

9 inlägg 2044 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Samägande och ersättning för ojämn arbetsinsats

Dalskog  
#846377 Tänkte kolla om det finns några bra tips på hur ett antal delägare kan rita upp ett ”avtal” för att den ojämnt fördelade arbetsinsatsen på den samägda fastigheten ska ersättas.
Pga av både kunskap, engagemang och närhet till fastigheten drar inte alla delägare samma antal strån till stacken, och vi önskar hitta en modell så att det blir så rättvist som möjligt.
Någon av delägarna bor väldigt nära fastigheten och kan av den anledningen lägga mer tid för att t.ex. sköta om vägar, underhålla byggnader och jobba i skogen (röjning, huggning och skotning av vindfälld skog mm).
Övriga delägare gör mer sporadiska insatser med t.ex. snickeri/reparation mm.
Maskiner som används är ej samägda.
- Vad skulle t.ex. en rent manuell arbetstimme (snickeri, skogsinventering, möten med virkesköpare mm) värderas till?
- Vad skulle en timme med motor-/röjsåg värderas till?
- Dessutom, då det gäller väghyvling eller skotning med traktor/skogskärra - hur ska man ersätta en sådan timme?
Vi vill ju inte ha det för krångligt, utan bara enkelhet för att skapa så bra rättvisa som möjligt.

TS
Landshypotek Bank

Re: Samägande och ersättning för ojämn arbetsinsats

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846381 Det är svårt. Räkna på marknadsvärdet av insatsen, kanske? Men då måste alla vara överens så inte han med traktorn går loss och åsamkar stora kostnader för de andra...

Jag tror inte det fins någon generell princip som funkar för alla, i detta fallet.

Användarvisningsbild

Elis76  
#846397 Enklast är att undvika samägande i möjligaste mån.

Användarvisningsbild

Hodal  
Elis76 skrev:Enklast är att undvika samägande i möjligaste mån.

Verkligen. Det slutar aldrig bra. Samägande borde vara förbjudet, har jag hört flera kloka människor säga.

Detta är inte svaret du ville ha, men fundera över om samägande verkligen är det bästa för dig. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är omöjligt att uppnå rättvisa och ännu svårare att få alla att känna det, utan det finns alltid missnöje. Från olika håll.

Dalskog  
#846403 Ja, samägande är inte alltid självvalt - men vi ska försöka göra det bästa av det.
Kreativa, men helst beprövade och fungerande förslag till uppgörelse kring ersättning för ojämnt fördelad arbetsinsats tas gärna emot.

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846405 Hur överens är ni om vad som skall/behöver göras? Går ni igenom det ihop och sen så tar olika personer olika stort del av arbetet, eller är det så att man göra lite som man själv tycker behövs?

alias  
#846406 För vissa typer av planerade åtgärder såsom "plantröjning av avdelning 12 i skogsbruksplanen utförs under 2024" borde gå att komma överens om fastpriser för. Gissningsvis vill de delägare som inte utför åtgärderna att det inte ska bli dyrare eller sämre utfört än om en extern aktör utför åtgärden och då är nog fastpriser lättare att jämföra än timpriser (vars rimlighet också beror på utförarens kapacitet). Då slipper man diskussionen om antal nedlaga timmar i efterhand och hur effektiva dessa varit. Om man går igenom årets planerade åtgärder med en virkesköpare så kan man säkert få en kostnadsuppskattning för resp. åtgärd - sen har ägarkollektivet tre val; tjänsterna köps in utifrån, någon/några av delägarna åtar sig att utföra åtgärderna
(lämpligen till uppskattad kostnad från virkesköparen), alternativt avstår man från åtgärderna av kostnasskäl.

Andra åtgärder, såsom att leta och hugga upp och skota ut vindfällen, snöbrott och barkborreträd m.m. är det nog ingen som vill lämna något fastpris på. Om arbetet görs i egen regi, hur mycket hinner personen ifråga per timme i förhållande till en yrkeshuggare eller en skördare och hur står sig apterat virkesvärde mot dessa alternativ, det påverkar vad arbetsinsatsen per timme är värd för övriga delägare.

Om man är tre eller fler delägare i en lantbruksfastighet så vill jag minnas att det ska finnas en utsedd företrädare för egendomen som har fullmakt att sköta den löpande förvaltningen. Den som har en sådan roll skulle rimligen uppbära en årlig ersättning för detta arbete.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

UTB  
#846408 Bortsett från att det är ett recept på osämja att skicka pengar mellan delägare för att få millimeterrättvisa...

Så skulle jag se till att det ekonomiska löste sig direkt vid varje aktivitet från en gemensam kassa.

Att summera och bygga upp stora skulder över tid har stora chanser att leda till fejder.

Det är mycket lättare att betala några tusenlappar här och där för utfört arbete än att få en räkning på 200kkr 5 år senare.

/UTB

jannee  
#846410 Ni alla måste GEMENSAMT ta upp och diskutera hur ni i framtiden ska ta hand om och sköta fastigheten.
Man bör göra en marknadsmässig värdering av era arbetsinsatser.
Vad kostar det att leja in någon för att göra si eller så ?
Det är väl ungefär denna summa du eller den som utfört arbetsinsatsen bör kunna tillgodoräkna sig.
M. a. o. många ggr kan det vara bättre att leja in någon för att utföra arbetet i stället för att någon delägare gör det och det senare blir en irriterad diskussion om hur mycket det egentligen var värt.
Erbjuder sig en delägare att skrapa och underhålla skogsbilvägarna för 600 kr/tim, låt då denne göra det, sak samma om någon upparbetar ströträd och kör ut barkborreträd och vindfällen för i princip samma timpenning, låt denne göra det.
Professionellt snickeriarbete för någon 100 lapp lägre timpenning är väl ok.
Tycker ni ska vara så pass ärliga att ni erbjuder varandra exakt så mycket som DU/NI själva skulle vilja ha för att utföra arbetet.
När jag var yngre var det ett straffarbete att plantera skog, skulle i princip kunnat betala vad som helst för att slippa eländet.
Nu på gamla dagar mer eller mindre älskar jag att gå i lugn takt och peta ner några plantor.
Med ovan menar jag att vi alla är väldigt olika och har olika intressen eller starka sidor.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).