Skotare

Problem hydrostat Valmet 840 -94

33 inlägg 4953 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem hydrostat Valmet 840 -94

Felixmax  
#845595 Någon som har tips?

Har en Valmet 840 -94 som inte driver längre, börja med att den stanna och motorn rusa men drivningen fungerade inte. Gick om man körde försiktigt men så fort man ökade gasen så gick det som i friläge och motorn varvar upp bara. Nu rör den sig inte alls utan motorn varvar men inget händer.

Har haft några Repratör ute och fått olika bud, har renoverat hydrostatmotor och bytt kablage från central till spakarna. Även bytt pulsgivaren i sprängkåpan och haft kuben på kontroll utan att fått igång den. Så skulle vara tacksam för några tips!!!

TS
Rottne skotare

Re: Problem hydrostat Valmet 840 -94

AKKAMAAN  
#845607 Du berättar inget om huruvida du har mätt upp matartrycket som styr servodonet i hydrostatpumpen...
Det skulle kunna vara mekaniskt avbrott mellan dieselmotorn och hydrostatpumpen,
Kan du köra kranen?

Användarvisningsbild

Felixmax  
#845613 Kranen går som den ska, har bytt alla filter och hydraulolja.

Vi har inte mätt upp något matartryck, såg i någon äldre tråd att du skrev om det!

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#845633 Vi hade i slutet av 90 talet ett driftproblem med farsans 828. Minns inte exakt längre men för att hitta felet måste vi ringa in om problemet var:

1) Mekaniskt
2) Elektriskt
3) Hydrauliskt

Den gången var det elektriskt. Skruvade loss magnetventilerna och kollade om de aktiverades.

AKKAMAAN  
Felixmax skrev: Kranen går som den ska

följdfråga för att kunna utesluta mekaniskt avbrott i pumpdrivningen:
1a. sitter arbetshydrulikpumpen på samma axel-linje som hydrostatpumpen eller sitter den "bredvid" hydrostatpumpen?
Om den sitter bredvid på en "pumpväxellåda" så kan det vara mekaniskt avbrott i hydrostatpumpens drivning
1b. om hydrostatpumpen sitter i linje med arb.hydr.pumpen och mellan dieselmotor och arb.hydr.pumpen så kan det inte vara mekaniskt avbrott i pumpdrivningen. Däremot om hydrostatpumpen sitter utanför arb.hydr.pumpen så kan de vara mekaniskt avbrott mella de två pumparna

Vi har inte mätt upp något matartryck

När det är ett generellt (gemensamt) problem med hydrostaten så att ingenting fungerar vare sig framåt eller bakåt då är det vanligen också en "generell" orsak till felet, och matartrycket är en sån felorsak. Varvtalsgivare och styrbox är andra "generella"elektriska felorsaker.

har renoverat hydrostatmotor

Hydrostatmotorn är inte en felkälla som kan orsaka ditt problem förutsatt att det inte är mekaniskt avbrott mellan hydrostatmotor och fördelningsväxellådan.
I fördelningsväxellådan ligger hög/lågväxel som också borde ha ett friläge (för t ex bogsering). Om det går att få maskinen till att rulla (dra eller skjuta på med en annan maskin) om du frilägger bromsarna? I så fall är det mekaniskt avbrott (eller friläge) i fördelningsväxellådan

Användarvisningsbild

Felixmax  
#845640 Hydrostatpumpen sitter i linje, fördelningslådan har vi bytt oringar i då den läckte in hydraulolja i fördelningslådan. Det var oringarna på hög och lågväxel som var slut.

Får kolla matartrycket och se om man kan få i något friläge på fördelningslådan och det kan vara det som spökar!

TS

AKKAMAAN  
Felixmax skrev:Får kolla matartrycket och se om man kan få i något friläge på fördelningslådan och det kan vara det som spökar!

Testa "bogsering" INNAN du försöker få i friläge. Om du lägger i friläge så kommer du inte att få svar på frågan om avbrott i fördelningsväxellådan.
Om maskinen kan rulla med frilagda bromsar som den står nu så vet vi att det är avbrott i fördelningsväxellådan. Det avbrottet kan vara "brusten axel" eller helt enkelt att lådan står i friläge. Men om du lägger i friläge för bogsering då vet vi inte vad som pågår i fördelningsväxellådan. Bogsera först, och om maskinen rullar så kan du undersöka om det går att lägga i hög/låg växel och därigenom få hydrostaten att dra.
Jag hade under mina vingar en Valmet 840.2 (2a generationen, röd och ljusblå) tillverkad runt 1997-98 men jag kommer inte ihåg hur hög/låg växlingen gick till inne i hytten.
1717201971_valmet_840_kraftpaket.jpg

1717202229_valmet_840_valmet_840.2.jpg

Användarvisningsbild

Felixmax  
1717219223_img_3280.jpeg
Ok! Ja ska testa dra den så får vi se då.

TS
Användarvisningsbild

Felixmax  
#845665 Jag har en knapp hög och låg, sen hydrauliskt in i lådan som jag förstod när vi bytte tätningar.

TS
Användarvisningsbild

Felixmax  
#845670 Har lyft det vi pratat om här till mekaniker och han menar på att det skall vara ett elektriskt fel, styrboxen (kuben) visar en röd lampa som skall indikera på någon typ av elfel på drivningen. Kuben skall vara ok efter kontroll, pulsgivare är ny, körpedalen ökar i spänning när man gasar så den verkar ok.

Bör väl vara något med elmagneterna då eller signalerna dit eller vad kan det vara mer ?

TS

Tralsmo  
#845672 Nu är ju akkaman styvare än mig på detta.

Men ja reagerar på pulsgivare på svänghjulet är nytt?

Såvitt ja har erfarenhet av det så brukar de va en induktiv givare
Den måste justeras rätt.

Årsmodell 94 skotare har ja ingen koll på men ja har haft en 911. 96 skördare där vi hadde problem me transmission.
Den gick olika fort men den rörde ju alltid på sig me någorlunda fart .

Efter mycke om å men , provkörning å provning av tryck så konstaterades att de va en liten pilotslid i hydrauliken som gick trögt

Vi beställde nytt men de passade inte så vi putsade sliden å de hjälpte men bra blev de alldrig.

Den här elektriska magnetventilen på pumpen diskuterades ochså men den va rätt dyr ( mer än 10 000) då
Men ingen trodde att de va den.

Men om de är en lysdiod i kuben som indikerar fel så borde de utredas va den indikerar.

Tyvär börjar de bli rätt kort om folk som har koll på de där gammla

Användarvisningsbild

Felixmax  
#845681 Ja men pulsgivaren köpte jag på Komatsu och den ska känna av farten på motorn så det tror jag inte ska justeras in enligt repen som var ute iallafall. Men som du säger svårt med folk som har riktigt bra koll på de här gamla maskinerna. Man gissar och sen byter ja saker utan resultat, magnetventilerna finns nya men som du skrev runt 10000kr så vill veta med säkerhet om det är någon av dessa innan jag byter.

TS
Användarvisningsbild

Felixmax  
1717251755_img_3277.jpeg

TS

Tralsmo  
#845683 Den ser inte ut som ja är van vid men troligen en induktiv givare som måste justeras på rätt avstånd mot svänghjulet.

Användarvisningsbild

Felixmax  
#845684 Ok! Värt att kolla upp, satte den bara på samma avstånd som den gamla!

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).