Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Torbjörn Johnsen skrev:De flesta grafer jag sett över den löpande tillväxten visar en kulmination som väl sammanfaller med lämplig tid för förstagallring.
Lars Lundqvist SLU skrev:Torbjörn Johnsen skrev:De flesta grafer jag sett över den löpande tillväxten visar en kulmination som väl sammanfaller med lämplig tid för förstagallring.
Det är bättre att titta över höjd. Då ser man att den oftast infaller vid ca 10 m höjd. Hur många gallrar innan skogen nått 10 m höjd?
Tralsmo skrev:Att första gallringar tas för hårt är inte min bild.
Möjligen däremot att de tas för hårt i senare gallringar men framförallt att de petas i skog som är nära 20 meter eller alldeles för nära slutavverkning.
Pengabehov , rädsla för å avverkningsanmäla eller helt enkelt okunskap?
Hodal skrev:Tralsmo skrev:Att första gallringar tas för hårt är inte min bild.
Möjligen däremot att de tas för hårt i senare gallringar men framförallt att de petas i skog som är nära 20 meter eller alldeles för nära slutavverkning.
Pengabehov , rädsla för å avverkningsanmäla eller helt enkelt okunskap?
Grafen ett par sidor bak i tråden visade att det tas för mycket i tidig gallring och för lite i sen. Jag kan instämma i att det tas hårt i förstagallringarna, men sedan gallras det ofta inte mer i norra halvan av Sverige där jag traskar omkring, så jag har inte några egna observationer av sena gallringar.
Mangan skrev:Är det ett stort problem med nya vägar i andra gallring? Jag som vinschgallrar får ju inte alls samma vägnät som kan behövas för andra gallring med traditionell metod.
Mangan skrev:Är det ett stort problem med nya vägar i andra gallring? Jag som vinschgallrar får ju inte alls samma vägnät som kan behövas för andra gallring med traditionell metod.
Ove Lindberg skrev:Det du säger här Lars är det många som förordar stora maskiner i förstagallring borde fundera på. Förmodligen har dom inte ens varit med att utföra en eventuell nästa gallring ca 20 till 25 år senare.
Lars Lundqvist SLU skrev:Eftersom det i princip är stickvägsavstånd mellan träden när det är dags för slutavverkning finns det ingen anledning att försöka ha smala stickvägar från början som sen måste breddas. Mängden träd spelar roll, men inte exakt hur de står.