tor 23 maj 2024, 16:01#844985
Jo det kommer en ny MS 400 (401 kanske?). Precis som du skriver 5.5kg (5.7 med Handtagsvärme) och ca 62cc 3,75kw. Dock inte med insprutning men ska enligt Stihl vara lika rapp som en insprutare. Den börjar rulla ut till handlare nu i Juni. Ca 17000kr ink moms om jag inte minns fel. Helt klart en väldigt intressant såg 😛
Rindalv skrev:Jo, eller kan vi kalla den för nya 362 och då är det en uppgradering på alla sätt.
Stämmer. Med tanke på var stihls andra sågar ligger i vikt effekt så är det inta alls dumt. Det är troligare att jag köper den nya och en 500i än en att jag köper den nuvarande 400c.
Någon stihl ska det nog bli till hösten i alla fall.
mån 27 maj 2024, 15:13#845236
Ny sag, ny nettsida og nye prisar. Synes veiledane (viledande) begynner og bli veldig dyrt. Kjøpte ei 261 for 7000 i februar -23 og ei 241 for 6000 i fjor haust trur eg det var. No er det ganske mykje meir dei vil ha.
fre 31 maj 2024, 21:02#845636
Betyder det att ms400 väger 5.8kg och har 4kw, fast nu är den omdesignad så den kommer att väga 5.5kg och ha 3.9kw? Jag uppfattar det som att dom har bantat den men jag har kanske missuppfattat det? Eller kan det vara som så att dom får två olika ms400. Den vi har nu som är ms400c-m och den nya kanske är ms400c. Precis som att ms362c-m som väger 5.8kg verkar ha en brorsa som är ms362c och den väger 5.6kg om jag förstår det hela rätt. https://yardgear.ca/products/ms362c-chainsaw
sön 02 jun 2024, 08:35#845741
Är den konstruerad som röjsågarna så är det ett ner köp. Röjsågarna tänder på vart annat varv så dom skall ha ett varv med friskluft och bensin vilket gör att effekten i motorn blir dålig alllt skit sitter i tändspolen men så blir det när klimat hysterin sätter in.
Rindalv skrev:Då borde ju motorsågarna göra likadant då det är samma motor teknik…? Det där får du gärna utveckla
Det gör dom när dom tänder på vartannat varv vilket gör dom slöa i axet har testat det på en 261 som är trött i axet vilket påverkar effekten i sågen en tvåtaktare skall tända på varje varv för att få effekt röjsågarna dom är hemskt slöa man får vänta på att dom skall varva upp rent skit jävla miljö muppar nä det har gått för långt men kan man bara få tag i tänspolar som inte har m-tronic inbyggt så går det nog att få fart på dom.
mån 12 aug 2024, 19:37#852427
Såg en filmsnutt där de visade nya 400c på en mässa i Tyskland. Den ser trevlig ut. Undrar än jag inte behöver en till ny 60-kubikare...
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.