Torbjörn Johnsen skrev:Mycket intressant @adahlm! Mycket intressant redovisning baserat på ett stort underlag. Jag konstaterar att du hamnar ganska nära de omräkningstal vi kom farm till och som finns i trådstarten.
Ditt omräkningstal för rå ved 2,27 m3s per m3fpb blir omräknat 2,64 m3s per m3fub (med omräkningstal 0,86 för klen och medelgrov björk enligt skogskunskap.se). Räknat på torr ved så motsvarar dina 2,16 m3s/m3fpb istället 2,62 m3s/m3fub.
Vi landade i genomsnitt på omräkningstal 2,73 från m3fub till m3s för den ved vi klöv upp så det stämmer ju väldigt väl med dina siffror. Tack för att du delar med dig av din data👍
adahlm skrev:Måste väl vara ett räknefel de där 2.64 - 2.62
Torbjörn Johnsen skrev:Mycket intressant @adahlm! Mycket intressant redovisning baserat på ett stort underlag. Jag konstaterar att du hamnar ganska nära de omräkningstal vi kom farm till och som finns i trådstarten.
Ditt omräkningstal för rå ved 2,27 m3s per m3fpb blir omräknat 2,64 m3s per m3fub (med omräkningstal 0,86 för klen och medelgrov björk enligt skogskunskap.se). Räknat på torr ved så motsvarar dina 2,16 m3s/m3fpb istället 2,52 m3s/m3fub.
Vi landade i genomsnitt på omräkningstal 2,73 från m3fub till m3s för den ved vi klöv upp så det stämmer ju väldigt väl med dina siffror. Tack för att du delar med dig av din data👍
Torbjörn Johnsen skrev:Torbjörn Johnsen skrev:Mycket intressant @adahlm! Mycket intressant redovisning baserat på ett stort underlag. Jag konstaterar att du hamnar ganska nära de omräkningstal vi kom farm till och som finns i trådstarten.
Ditt omräkningstal för rå ved 2,27 m3s per m3fpb blir omräknat 2,64 m3s per m3fub (med omräkningstal 0,86 för klen och medelgrov björk enligt skogskunskap.se). Räknat på torr ved så motsvarar dina 2,16 m3s/m3fpb istället 2,52 m3s/m3fub.
Edit: ändrat från 2,62 till 2,52 omräknat torr ved från 2,16 m3s/m3fpb/Tbj
adahlm skrev:Måste väl vara ett räknefel de där 2.64 - 2.62