lör 11 maj 2024, 10:10#843729
Tänk bara att vara sjöman på något av fartygen som fraktade exporten krigsåret 1943 med ubåtar såväl under som i flytläge, torpeder, minor i vatten fästade eller löst drivande och som toppen på det hela flygplan från luften som kan anfalla.
Jag hade på 70 talet en arbetskamrat som varit till sjöss under ww2, ett tag ombord på svensk uthyrd bunkringsbåt för att fylla olja inför Slagskeppet Bismarck första resa. Senare leveranser av järnmalm till Hamburg då Hamburg blev väldigt kraftigt bombat även med brandbomber. Det fanns skyddsrum alldeles intill hamnen där den svenska besättningen fick gå ner. De ryska krigsfångarna som skötte lossningen av fartyget lämnades kvar. jag tror anfallen från luften pågick i flera dagar. När de till sist kom upp från undergjorden så fanns hamnkontoret där de gått ned ej kvar. trä och bråte överallt på däck men inga ryssar sågs till men lasten var lossad.
Så de lämnade hamnen för resa åter till Sverige men när de varit på väg ett tillräckligt lång sträcka så började det dyka upp ryssar som gömt sig ombord lite överallt när de svenska sjömännen började städa däcket, med ett flin så stegade de fram och gjorde det som behövdes.
Att karln från Söderhamnstrakten överlevde krigsåren till sjöss var ett under, och han var helt opåverkad av den stress som kunde råda på industrin där vi jobbade och jag måste säga han var lat också, tyckte nog att han gjort sitt.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680