mån 29 apr 2024, 16:57#842507
svampbob skrev:Är det ett glädjeämne eller ett elände när ens barn flyttar till Stockholm?
Dottern fick i veckan stipendium från Konstakademin och flyttar i höst till Stockholm för att gå på Konstfack eller Kungliga Konsthögskolan. Jag som har köpt huggarbyxor och allt åt henne 🤔
Var du glad för det! Jag tänker berätta när för ca 52 år sedan min dåvarande flickvän föreslog att vi skulle på en stor fest på Konstfack, jag bodde i Hälsingland och hon I Handen söder om Stockholm, Hon gick på en skola som drevs av Handarbetets vänner. Flickvännen hade jag träffat i Hälsingland då hon hade sina morföräldrar boende där.
Nåväl, vi frågade flickvännens far om han hade en bil att låna ut till oss för kommunikationerna när vi skulle åter funkade inte hela vägen.
Nu var det så att hennes far hade Grustag och åkeri, han frågade mig, som skulle köra om jag kunde växla en lastbil som saknade synkroniserade växlar, och jag svarade ja, för jag tyckte det skulle vara kul att få köra en gammal lastbil tillika grusbil vilket jag aldrig gjort förut.
Jag hade i alla fall motorintresserad som jag var, tidigare läst hur det hela går till.
Det var helsäte där fram och flickvännen hade två kompisar också flickor, så där bar det iväg med grusbil, mig och tre tjejer i framsätet, det blev lite trångt, men vi kom både dit och hade en trevlig kväll samt kom tillbaks helskinnade.
Den dåvarande flickvännen och en av hennes väninnor bor numera i Hälsingland, jag bor i Norrbotten och den tredje tjejen gifte sig med en Lapp som har renar och de bor i Lappland, så det behöver inte gå så illa även om man bara går över tröskeln till en fest på Konstfack.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680