Slurfi skrev:
Nu har jag en kuggfråga, förra säsongen klonkade det till i svängkransen på Patruuna 866 kranen
och det gick inte att svänga fullt åt det ena hållet.
Det kändes som att en kugge hade lossnat från kuggstången i svängtuben, det är bara en svängtub.
Jag såg inget fel och kunde fortsätta köra så jag körde färdigt.
Det sista som hände var att det klonkade till en gång till och kranen gick inte att få tillbaka från sidan
så den fastnade i sidoställt läge, jag körde hem och parkerade tills nu och ser nu att det verkar som
att kuggstången har kuggat förbi och är helt sidoställd åt ena hållet så den går inte att trycka tillbaka.
Så nu tänkte jag släppa upp kugghjulet och vrida kranen rätt för hand och sedan ansätta glidytan på baksidan
hårdare, det är en stor gängad skruvskalle med en fettnippel i mitten.
Så då är frågan, har någon erfarenhet av detta och tips på metod?
Frågan är åxå om detta betyder att kuggstången är helt slut och måste bytas?
Jag har inte tagit isär något ännu, bara kikat in bakom luckan på baksidan.
Bond.J skrev:Slurfi skrev:
Nu har jag en kuggfråga, förra säsongen klonkade det till i svängkransen på Patruuna 866 kranen
och det gick inte att svänga fullt åt det ena hållet.
Det kändes som att en kugge hade lossnat från kuggstången i svängtuben, det är bara en svängtub.
Jag såg inget fel och kunde fortsätta köra så jag körde färdigt.
Det sista som hände var att det klonkade till en gång till och kranen gick inte att få tillbaka från sidan
så den fastnade i sidoställt läge, jag körde hem och parkerade tills nu och ser nu att det verkar som
att kuggstången har kuggat förbi och är helt sidoställd åt ena hållet så den går inte att trycka tillbaka.
Så nu tänkte jag släppa upp kugghjulet och vrida kranen rätt för hand och sedan ansätta glidytan på baksidan
hårdare, det är en stor gängad skruvskalle med en fettnippel i mitten.
Så då är frågan, har någon erfarenhet av detta och tips på metod?
Frågan är åxå om detta betyder att kuggstången är helt slut och måste bytas?
Jag har inte tagit isär något ännu, bara kikat in bakom luckan på baksidan.
Jag har tidigare haft en Nokka-kran med samma utförande i svängen. Man drog efter "pluggen" typ en gång per år för att kompensera för slitaget. Kanske ett kvarts varv. Drar man för hårt ökar slitaget. Antar att "klonket" indikerade på att det var så dåligt åtdraget att den kuggade över, alternativt att någon kugg gick av. Kunde du köra vidare borde det inte vara kugghaveri. I värsta fall har du krökt kuggstången. Prova att backa "pluggen" så mycket det går, och dra kranen rätt. Även om det går, bör du vara väldigt observant på hur den beter sig. Har du en skada, kan den snabbt bli värre, och då är det bättre att lyfta ur kranen ur vridhuset.
På en FMV(före moheda) gick en kugg på krantornet. Eftersom det bara var enkelt vridhus, så vände jag det åt andra hållet, så den trasiga kuggen bara kom i ingrepp om jag hade kranen rakt mot traktorn(vilket man ju sällan har). Är det en kugg på sidan så fungerar ju inte den lösningen.
Tralsmo skrev:Man får passa sig väldigt noga för å jobba på fredagar har ja erfarit.
Man kan få fullt upp hela helgen då.
Slurfi skrev:
Bytte speglar på Silveradon
Slurfi skrev:
Bytte speglar på Silveradon, dessa har en extra vidvinkelspegel i nederkant
samt teleskopiskt fäste för breda laster samt blinkers i framkanten
och backljus längst ut, mellan vanliga spegeln och vidvinkeln.
Plus att jag tycker att dom är snyggare än den mindre svarta spegeln den var utrustad med.
Det blev mkt bra.