mån 05 feb 2024, 18:13#831327
Vi måste nog prata om vad som händer i Jämtlands-fjällen. Renarna kalvar på våren då ytterst få vågar sig ut pga menföre. Alltså att det är bristande skare eller bara "socker". Det bekymrar mig oerhört hur polariserad relation som har uppkommit i dagsläget. När jag var ung så var vi några som åkte runt i de norra vildmarkerna där jag växte upp. Renskötarna kände mig och jag kände dem. Var min hund "ren- nyfiken " så fångade de den och jag hämtade den. Vi levde i samma vildmark.
Det som nu har hänt är att de yngre samerna vill vara själva i fjällen. Samerna vill inte ha andra människor i deras renskötselområde i fjällen.
Samerna idag vill inte ha utbölingar i markerna. Men... det gäller inte alla samer. De sameföreträdare som har renskötsel i fjällnära- eller inlandsskogar förstår att vi delar på samma mark. Även om det kan vara gnabb ibland.
De renägande samerna i fjällen har en ekonomisk omsättning motsvarande en stor ICA-butik. Läs det en gång till. Då förstår man vilken snedvriden debatt som nu råder . Omsättning motsvarande EN stor ICA- butik.
Jag som är en äldre man kan minnas härliga , trevliga möten med renskötare i vildmarken. Vi drack kaffe vid samma eld. Därför är jag så bekymrad över hur polariserad debatten är idag.
Det är ingen lösning att stänga fjällstugor ! Det är ingen lösning att stänga områden för ripjakt ! Sorgligt nog måste nog Svenska Staten sätta ner foten i "same-skuld-träsket" och tala om att den Svenska fjällkedjan tillhör svenskarna.