SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsekonomi

Virkespriser 2024

511 inlägg 108712 visningar 62 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Torbjörn Johnsen  
#842530
Guld och skogar skrev:"Notera att Sveaskog betalar samma massavedspris för prima, sekunda och utskott i Norr- och Västerbotten. Sveaskog betalar nu i hela Norrland och Svealand 540 kr/m3fub för barrmassaveden och 570 kr/m3fub för bjökmassaved (minus transportavdrag inom vissa regioner)."

Vad drar du för slutsatser av detta?


Virkesunderskott 🤔

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Mellberg  
#842536 Sveaskog klarar inte sina leveranskontrakt. Trist att fina Domänverket också dog. Sveaskog köper inget i Höga Kusten, så jag satsar på Norra Skog. Snart kommer ju efterlikviden också, hur mycket var den nu igen?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

hfab  
#842540
Guld och skogar skrev:Vad drar du för slutsatser av detta?

Jag drar slutsatsen att den som tror på snacket om att vi har historiskt höga virkespriser är lurad.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Skogz  
#842547 Jag nöjer mig inte förrän vrak betalas med minst 1000 kr m3sk. Då börjar det dra LITE i smilbanden.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

uffejohan  
#842548 Jag fick 660 kr/fub för 3-meters barrmassaved förra veckan. Alldeles för lågt när man får nästan lika mycket för energived, knappt värt att skilja på sortimenten.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#842549
uffejohan skrev:Jag fick 660 kr/fub för 3-meters barrmassaved förra veckan. Alldeles för lågt när man får nästan lika mycket för energived, knappt värt att skilja på sortimenten.


Vilken kommun gäller det och vem var köparen?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

uffejohan  
#842552 Där går väl gränsen för vad jag vill göra publikt. Min signatur avslöjar i alla fall att jag verkar i Småland.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

generationsskifte  
#842554
uffejohan skrev:Jag fick 660 kr/fub för 3-meters barrmassaved förra veckan. Alldeles för lågt när man får nästan lika mycket för energived, knappt värt att skilja på sortimenten.


Har en del torrträd i skogen som jag ska plocka ner här och var, men även några vindfällen. Kommer lägga allt i bränsleved. Går jag på Södras priser så blir det i runda slängar 650 kr kubiken. Sen kan även premier tillkomma, något jag fick på förra leveransen.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

uffejohan  
#842556 Jo det kan vara värt nån tia kubiken att slippa sortera utan lägga hela lasset i samma välta.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#842590 Precis som Norra skog har också Mellanskog ett premiesystem även om Norra:s är mera "hemlighetsfullt".

https://www.mellanskog.se/wp-content/uploads/2024/02/illustration-premier.pdf

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842634 Ja det är väl så dom måste göra när dom betalar sämst och har högsta avverkningskostnaden. Då får man locka med lite " snuspengar". Du kan i priincip få tillbaka transportavdraget. Jippiee!

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

Vnorrland  
#842708 [quote="Elis76"]Precis som Norra skog har också Mellanskog ett premiesystem även om Norra:s

Än har jag inte hört någon som har fått bärighetspremie på 150 kr från norra skog, Södra har detta "Om skogsbilväg och avverkningstrakt uppfyller kraven för bärighetsklass 1 ger det + 20 kr/m3fub för normaltimmer och 10 kr/m3fub för massaveden." det känns mer rimligt som premie, Södra har tydligen också dåliga vägar, om man ska lyssna på åkarna i Södras område.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#842802
Torbjörn Johnsen skrev:Sveaskog meddelar idag att de höjer virkespriserna i stora delar av landet. Alla timmersortiment justeras upp med 75 kr/m3fub och all massaved med 40 kr/m3fub. Notera att Sveaskog betalar samma massavedspris för prima, sekunda och utskott i Norr- och Västerbotten. Sveaskog betalar nu i hela Norrland och Svealand 540 kr/m3fub för barrmassaveden och 570 kr/m3fub för bjökmassaved (minus transportavdrag inom vissa regioner).
För Götaland anges inga priser men jag vet inte om Svea köper skog i Götaland?

För timret gäller följande timmerpriser som exempel:

Tall, klass 2-3, 22 cm toppmått
Norr-& Västerbottens inland: 725 kr/m3fub
Norr & Västerbottens kustland: 760 kr/m3fub
Svealand & Södra Norrland: 800 kr/m3fub

Gran, klass 1, 22 cm toppmått
Norr-& Västerbottens kust & inland: 779 kr/m3fub
Svealand & Södra Norrland: 855 kr/m3fub

Läs mer om Sveaskogs prishöjningen här.


I BD- och AC län verkar Sveaskog inte ha höjt priserna. Prislistorna är från januari.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Torbjörn Johnsen  
#842804 De har väl inte uppdaterat? Här är pressmeddelandet om prishöjningen:
https://www.sveaskog.se/press/2024/svea ... av-landet/

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Torbjörn Johnsen  
#842807 Eller också så räknar de inte in Norr- och Västerbotten till ”stora delar av landet”. När jag la upp inlägget var inga prislistor uppdaterade så jag la på höjningen på de gamla januari-priserna. Men ev så har de kanske inte höjt i norr? Lite oklart budskap i pressmeddelandet i så fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).