mån 29 apr 2024, 10:30#842467Funderar på att skaffa en hugg,har en farmi 260 pågång som är nästan i nyskick,och en edsbyhugg som också ser bra ut.vilken skulle ni välja?ska mata en frölingpanna är det meningen.
Inomgårdsmaskiner
Flishugg
✍️ Sammanfattning av tråd
Diskussionen handlar om val av flishugg, där användaren sodronas överväger mellan en Farmin 260 och en Edsbyhugg för att mata en Frölingpanna. Flera deltagare delar sina erfarenheter och kunskaper om maskinernas kapacitet, effekten som krävs, och hur grova stockar de klarar av att flisa. Bax menar att allmänskicket är viktigare än modell, och att 100 hk räcker för flishuggen, medan ATK anser att 150 hk kan vara i minsta laget vid större diameter på stockar.
Det diskuteras också tekniska detaljer som hydraulisk matning, justering av knivar och matarrullar samt hur olika modeller hanterar ris och grenar. Tosca och Bax ger råd kring slipning av knivar och lämplig modell för olika typer av flisning. Användaren hav frågar om flishugg med egen motor och om kinesiska maskiner är bra, vilket Bax avfärdar till förmån för etablerade märken som Drivex och Edsbyhugg.
Det finns olika åsikter om effektbehov och maskinval, men det råder enighet om att maskinens skick och anpassning till materialtyp är viktiga faktorer. Diskussionen präglas av erfarenhetsutbyte och tekniska tips utan större konflikt eller meningsskiljaktigheter.
Sammanfattningsvis är det en konstruktiv diskussion där flera användare delar råd och erfarenheter kring flishuggar för skogs- och trädgårdsbruk.
Det diskuteras också tekniska detaljer som hydraulisk matning, justering av knivar och matarrullar samt hur olika modeller hanterar ris och grenar. Tosca och Bax ger råd kring slipning av knivar och lämplig modell för olika typer av flisning. Användaren hav frågar om flishugg med egen motor och om kinesiska maskiner är bra, vilket Bax avfärdar till förmån för etablerade märken som Drivex och Edsbyhugg.
Det finns olika åsikter om effektbehov och maskinval, men det råder enighet om att maskinens skick och anpassning till materialtyp är viktiga faktorer. Diskussionen präglas av erfarenhetsutbyte och tekniska tips utan större konflikt eller meningsskiljaktigheter.
Sammanfattningsvis är det en konstruktiv diskussion där flera användare delar råd och erfarenheter kring flishuggar för skogs- och trädgårdsbruk.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och hjälpsam
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och hjälpsam
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte
Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-06-07 05:59 | data: 1)
TS

mån 29 apr 2024, 20:49#842535Jag vet inte vad en Edsbyhugg tar för grovlek men eftersom den heter 250 så gissar jag 250mm.
Man har ju alltid för lite effekt till en flishugg, men du kommer klara dig gott med 100hk.
Man har ju alltid för lite effekt till en flishugg, men du kommer klara dig gott med 100hk.
tis 30 apr 2024, 06:26#842553Det är tillräckligt med 200. Är stockarna grövre bör man ju använda dom till nåt bättre än att göra flis av dom.
tis 30 apr 2024, 17:59#842620Och hydraulisk matning är bra om det går för tungt så går det att backa tillbaka stocken.
sön 05 maj 2024, 20:12#843187Är det över 20cm i diameter i Farmin känns 150 hk klent.
HVA 550, 357, 242, Moheda, Fiat, David Brown
sön 05 maj 2024, 21:09#843190Jag körde en farmi 260 med en valtra a95 och det gick bra.
Den har väl varvtalsvakt som stoppar frammatningen när det går för sakta.
Den har väl varvtalsvakt som stoppar frammatningen när det går för sakta.
sön 01 dec 2024, 10:35#863504funderar på en Flishugg med motor, för att inte låsa traktorn m.m. kommer att flisa ganska mycket, inte för eldning utan för i trädgård och på skogsväg, kanske sälja också. Täcker en som tar 150 mm.
Tips på bra Flishugg?
Det finns fler kina maskiner, är det något å ha om man ska flisa mycket? 🤔
Tips på bra Flishugg?
Det finns fler kina maskiner, är det något å ha om man ska flisa mycket? 🤔
sön 01 dec 2024, 20:36#863592
Åtminstone på Farmin så sitter stålet med den släta sidan mot stocken, så utsticket går inte att justera.
Har man vassa stål i den så brukar den kunna suga åt sig för mycket material, matarvalsarna orkar inte backa riktigt.
Jag ska prova att slipa en svag motegg nästa gång jag slipar stålen, förhoppningsvis löser det problemet.
Farmin ger ganska jämn och fin flis, lämplig till mindre anläggningar.
sodronas skrev:hur grov flis brukar ni köra?man kan väl justera hur långt ut stålet skall ta?
Åtminstone på Farmin så sitter stålet med den släta sidan mot stocken, så utsticket går inte att justera.
Har man vassa stål i den så brukar den kunna suga åt sig för mycket material, matarvalsarna orkar inte backa riktigt.
Jag ska prova att slipa en svag motegg nästa gång jag slipar stålen, förhoppningsvis löser det problemet.
mån 02 dec 2024, 15:38#863677
På våran farmi så kan man justera kniven olika långt ut från skivan. Hur blir de att flisa ris och skit med en sån maskin?
Tosca skrev:sodronas skrev:hur grov flis brukar ni köra?man kan väl justera hur långt ut stålet skall ta?
På våran farmi så kan man justera kniven olika långt ut från skivan. Hur blir de att flisa ris och skit med en sån maskin?
TS
mån 02 dec 2024, 16:52#863692Det beror på vad du har för inmatning, bäst för ris och grenar är nog modellen med bottenmatta och lite större tratt, den jag har är det bara två liggande matarrullar, så grenknippen är svåra att kranmata.
Bästa flytet får man nog med rundved, 15-20 cm i diameter, då går det fort att få kubik i bingen.
Bästa flytet får man nog med rundved, 15-20 cm i diameter, då går det fort att få kubik i bingen.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).