Skogsekonomi

ATV i enskild firma

41 inlägg 7145 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ATV i enskild firma

Elis76  
#841736
simonarvestrand skrev:Man blir ju inte förvånad , är det något försäkringsbolag är duktiga på så är det just finstilt text med massa frånskrivningar.
senast läste dom en finstilt text för mig efter en hagelstorm här för ett par år sedan , det stod ungefär att inglasade byggnader inte omfattas vid vind,hagel,snö eller skyfall. så ingen ersättning då både växthus och uterum blev perforerat .


Skulle alla försäkringar täcka precis allting skulle premierna bli så höga att ingen skulle ha råd att teckna dem. Vill man försäkra sitt växthus eller inglasade varandra kan man teckna en specialförsäkring och betala den premie som efterfrågas.

Själv har jag använt mig av den typen av försäkringar.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Ent  
#841745 Om man har jordbruksfastighet ska det nog mycket till innan myndigheten avslår avdrag för vanliga fyrhjulsdrivna ATV? Undantaget landsvägsreggade, där har jag nånstans (här på forumet?) läst att det kan bli problem.

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Hema  
#841975
Ent skrev:Vet inte vad man ska säga, köpte min senaste år 2017, drog moms och gjort avskrivningar på den (i jordbruksfastigheten som bedrivs som enskild f:a). Ingen har frågat om mitt eventuella nöje, men även om myndigheten skulle börja forska så har jag endast fått ihop nåt hundratal timmar hittills. Vet inte om det i så fall är bra eller dåligt? Få timmar kan ju indikera att det är en strikt arbetsmaskin och ingen nöjeshoj, eller så kanske man tycker att den använts för lite för att vara avdragsgill? Nu är den väl avskriven så det borde vara lugnt och jag har inte hört om nån häromkring som haft problem.

Få mil snare, fler timmar, tänker jag. Rätt/fel? 🤔

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Ent  
#841976 Förstår inte riktigt frågan, men i mitt fall är det på ett ungefär lika många mil som timmar. Var det det du undrade?

Användarvisningsbild

Re: ATV i enskild firma

simonarvestrand  
#842006
Ent skrev:Förstår inte riktigt frågan, men i mitt fall är det på ett ungefär lika många mil som timmar. Var det det du undrade?


Gissar att många med mig har maskinen igång mycket mer än den rullar, som vid lastning av kärror, timmerarbete m.m
jag har betydligt mer timmar än vad som rimmar med milen på mätaren.

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Alvarsson  
#842014 Jag har fyrhjuling till mina fastigheter många av mina grannar har det är inte jävel som haft problem med skattemyndigheten i denna fråga.

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Ent  
#842032 [/quote] Gissar att många med mig har maskinen igång mycket mer än den rullar, som vid lastning av kärror, timmerarbete m.m
jag har betydligt mer timmar än vad som rimmar med milen på mätaren.[/quote]
Därför har jag på kranvagnen ett separat batteri till vinshen. Det känns lite bakvänt att det ska ticka driftstimmar på hjulingen bara för att alstra ström. Brukar även ha med ett extra batteri i främre lådan plus startkablar. Då står man sig aldrig slätt.

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Tralsmo  
#842067 De här me timmar å mil på atv.

Ja kollade på min nu.
Köpte den våren 2006 ihop me en kranman hydrauldriven vagn.
Sålde vagnen våren 2008 å då va timmarna väldigt nära 250.
Ja hadde ju hydraulisk vinch på vagnen.
Ja flyttade ekipaget å högg allt ströfälle runt å vinchade å lastade. Körde fram å tog nästa lass likadant.
Körde nog ut 250fub ströfälle me den på dom 250timmar motortid.
Låter ju osannolikt men de va inte många meter ut dit ja kunde ta de me skotaren så de kan va rimligt.

Nu idag har den gått 749 timmar å va ja ser 530mil.

Dom senaste 10 åren har ja bara skottat snö me den å den har nog inte gått mer än 5 10 timmar om året då.

Ja vet att ja användt den för å inspektera ägorna å få me mig alla sågar å tillbehör när ja högg vindfällen å barkborren fram till 2012.
Rent på väg är de ytterst lite ja kört.

Nu har ja varit alldeles för racklig för å kunna använda den i skogen.

Användarvisningsbild

Re: ATV i enskild firma

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842089
Tralsmo skrev:Nu idag har den gått 749 timmar å va ja ser 530mil.

7 km/tim i medelfart tyder ju inte på så mycket nöjeskörning.

Användarvisningsbild

Re: ATV i enskild firma

simonarvestrand  
#842110
Ent skrev:
Gissar att många med mig har maskinen igång mycket mer än den rullar, som vid lastning av kärror, timmerarbete m.m
jag har betydligt mer timmar än vad som rimmar med milen på mätaren.[/quote]
Därför har jag på kranvagnen ett separat batteri till vinshen. Det känns lite bakvänt att det ska ticka driftstimmar på hjulingen bara för att alstra ström. Brukar även ha med ett extra batteri i främre lådan plus startkablar. Då står man sig aldrig slätt.[/quote]

blir en extra motor / hydraulagg på nästa kärra ,

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Tralsmo  
#842114
th skrev:
Tralsmo skrev:Nu idag har den gått 749 timmar å va ja ser 530mil.

7 km/tim i medelfart tyder ju inte på så mycket nöjeskörning.


Ja har kört barnbarnen å sambons barnbarn några hundra meter.
Får Skatteverket reda på de så åker ja väl dit

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).