Robur Clivus skrev:anersimyra skrev:Nu har jag då provat en 542:a och kopplingen tillsammans med en sp33g ger en såg som skiljer sig väsentligt i gången jämfört med en 540. Koppling tillsammans med skärutrustningen innebär att sågen numera fungerar utmärkt att kvista med vilket inte är fallet med 540..🙂
spännade, utveckla gärna lite mer hur du upplevde sågen? Bra och dåliga sidor.
De ”dåliga sidorna” kan väl sägas vara att priset på sågen knappast återspeglar vad man egentligen får för pengarna jämfört med en motsvarande bensinsåg. Uppbyggnaden är synnerligen enkel med få komponenter som troligen är tämligen billiga att producera. Det grova gallret vid fläktens luftintag släpper igenom tämligen grovt spån och annat bös som sugs rakt in i motorn som inte är inkapslad! Gallret skulle naturligtvis ersättas av ett riktigt väl fungerande filterelement som är lätt demonterbart för att daglig rengöring ska vara enkel att utföra. Kopplingen och den grövre kedjan ger en väsentligt högre rörelseenergi vilket ger en helt annan gång och då speciellt vid kvistning. Frågan är om inte ett litet svänghjul hade varit en bättre och enklare lösning än en koppling🙂