ATV och UTV i skogen

Ytterligare en som funderar på att köpa griplastarvagn

19 inlägg 4009 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Ytterligare en som funderar på att köpa griplastarvagn

en_dator  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840239 Är väl inte speciellt aktiv på det här forat, men läser periodvis ganska mycket, följer flera intressanta trådar och kollar mycket på massa olika filmer och bilder, och har lärt mig väldigt mycket, speciellt i motorsågsdelen där det finns mer kunskap än vad som någonsin får plats i min lilla knopp...

och jag vet att de flesta av frågorna jag ställer här är omöjliga att svara på :) Men hoppas lära mig lite mer och få lite mer fakta som jag sen kan använda mig av för att kanske komma till ett vettigt beslut.

Har sysslat med (mest egen) skog i rätt många år nu (är 50+plussare sen några år tillbaka). Den egna traktorn är såld och kör sen drygt tio år tillbaka allt med en Polaris 700:a och en timmervagn från Nyvab i Älmhult. Mestadels ved till egen uppvärmning men det har väl blivit några lass sålda ibland också.

Nu har jag börjat ta över skötseln av en liten skogsfastighet från pappa och farbror, och det är även dags för en del sistagallring på nått stycke i den egna skogen.

Skogen som jag ska ta över är till största delen aldrig kalhuggen utan det har bara plockhuggits så jag är inte så intresserad av att ta in stora skördare och skotare utan vill försöka fortsätta sköta skogen ungefär som den skötts hittils.

Jag tyar fortfarande handlasta tremetersved, men tyngre tror jag inte är hälsosamt för gubben :) så har börjat fundera på att investera i en driven griplastarvagn till hjulingen. Den skulle inte gå att räkna hem, men det är inte riktigt tanken, snarare att få tillräckligt med vagn för att kunna köra ut nått lastbilslass om året utan att gå sönder i kroppen. och utan att köra sönder marken heller.

Det som ligger närmst i tur i planeringen är ett stycke berg och en mosse med en del övergrov gran och tall, räknar med att kunna plocka ut nära på en full bil timmer bara på det stycket som vi var runt i kollade i härom veckan

Har kört olika entreprenadfordon, truckar och grävmaskiner men aldrig någon riktig skogsmaskin så har tyvärr inte så bra koll på olika tillbehörs och funktioners mervärden.

Om man vill ha något vettigt, är det bara Kranman och Avestavagnen som finns? Jag dissar inte Vimek men de nya är för stora, 101:orna känns nästan som att de borde vara utslitna vid det här laget, så kanske 620/630 är de som kan vara relevanta fortfarande? Jag köper gärna begagnat för att hålla nere kostnaderna, men tillgången verkar inte speciellt stor oavsett märke.

Så, funktioner på vagnarna:

Ramstyrning; har jag klarat mig utan i alla år, men självklart har jag lyckats knö in ett träd mellan traktor och vagn mer än en gång :) så det är något jag känner har ett mervärde. Däremot har jag ingen efarenhet om vad skillnaden i till exempel Kranman T1960 och T1750 innebär i praktiken (dvs drivningen av cylindern är separerad från vagnsdriften).

Dubbelpump för dubbla hastigheter; Även här saknar jag erfarenhet, att det är en bra funktion jovisst, men är det värt merkostnaden? Finns det någon nackdel?

Dämpning; Jag skulle inte vilja köra lastare utan lastdämpare :) Men hur viktigt är det på en sån här liten lätt kran? Hur stor skillnad gör det praktiskt? Var är det de normalt sätter ackumulator? Svängen och lyften eller bara lyft? Sitter det normalt strypningar på plats på ventilpaketen eller är det något man behöver sätta dit själv?

Utskjut; Är det värt priset, vad finns det för för och nackdelar (utöver ökad räckvidd då såklart)?

Ventilpaket; Klart det hade varit najs med fullt elstyrda med propp på alla funktioner, men är det lönt att gå upp från basalterantivet? Det anges sällan men det ser inte ut som att alla ventiler är proportionalventiler oavsett vilket ventilpaket man väljer.

Vinsch; Ja det är ju ett krav, men är merkostnaden upp till en hydraulisk värt det? Det är ju aldrig kul att gå och vinscha men har nog inte tyckt att hastigheten är ett problem på elvinschen jag har idag.

Sen finns det ju fler funktioner som olika sorters bromsar, olika varianter av automatik med till/frånslag av drift, här har jag också noll i erfarenhet hur stor skillnad de gör i praktiken. Det är klart att alla funktioerna är "br att ha" och de flesta ökar ju effektiviteten. Men jag behöver inte vara effektiv, jag behövere bara klara av att göra jobbet på ett bra sätt utan att ha sönder mig själv eller annat.

Det är alltså egen skog det handlar om, eget uttag plus något enstaka billass per år, nere i Blekinge, kuperat men inte så många riktigt branta partier men delvis väldigt (väldigt) blockigt så klart :) , och några ganska fina mossiga områden som normalt är blöta året runt.

Hoppas det räcker för att förstå vad jag behöver hjälp med :) Jag har inte några större utkomster från skogen men normalt går den lite plus varje år i alla fall (i snitt, vi har ju inte sålt något varje år).

Tänkte försöka ta en runda upp till Emmaboda senare i vår, men man brukar inte kunna se så mycket på en sån mässa (om det inte är något speciellt man vet sen innan att man vill kolla på), och försäljare (oavsett hur bra de är) har sällan erfarenheten som jag vet finns här på forumet.

Ja det var väl så här långt vad jag kan komma på, kollade lite efter nån fin bild att lägga in men tydligen så fotar jag aldrig när jag är och jobbar i skogen. Lovar att bättra mig på det i alla fall. Nu i helgen är det ett par gamla stora träd som ska ner i kanten på en hage där vi håller på att sätta nytt staket så där ska jag nog kunna åstadkomma minst en sån där fin skrytbild med stora feta stockar på för liten vagn :) .

mvh/Fredrik

TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Ytterligare en som funderar på att köpa griplastarvagn

Bert1  
#840249 Ang dubbelpump hur passar hastigheten på driften ihop med din hjuling?kanske där är nåt och fundera på så du inte bara kan köra jätte sakta med driften även om förhållanden tillåter högre hastighet
Lite lika det där med styrning av driften är väl lite av säkerhetstänkande med om du har nån form av helt/delvis automatiskt
Absolut vagnstyrning för där kan du även få lite extra räckvidd för kranen genom och använda den rätt
Så lång kran som möjligt är ju bra och då är det ju nimt med utskjut men oavsett längd så brukar den inte va lång nog än då

en_dator  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bert1 skrev:Ang dubbelpump hur passar hastigheten på driften ihop med din hjuling?kanske där är nåt och fundera på så du inte bara kan köra jätte sakta med driften även om förhållanden tillåter högre hastighet
Är det justerbar hastighet på vagnarna (förutom hög/låg på en del då). Som jag uppfattat det är det mest motorns varv som direkt styr oljeflödet och det i sin tur ger hastigheten, Men det är klart att hastigheten kan vara intressant, men för att veta hur det passar skulle man ju behöva låna hem en vagn och köra några dagar.
Bert1 skrev:Lite lika det där med styrning av driften är väl lite av säkerhetstänkande med om du har nån form av helt/delvis automatiskt
Håller med helt och hållet, Både Kranman och Avesta har väl automatisk avstängning av drift kopplat till bromsljuset?
Bert1 skrev:Absolut vagnstyrning för där kan du även få lite extra räckvidd för kranen genom och använda den rätt
Så lång kran som möjligt är ju bra och då är det ju nimt med utskjut men oavsett längd så brukar den inte va lång nog än då
Nä för lång kran finns nog inte :) Har inte kört med ramstyrning så hade inte tänkt på att den också ger ökad räckvidd till kranen. Bra tänkt.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#840372 Köra övergrov gran och tall med ATV vagn låter inte som nån höjdare visst korta bitar går det få på men blir det för grovt räcker inte gripen till heller och då tar det tid.

Användarvisningsbild

Knagge  
#840383 Jag tycker du skall överväga att titta på traktor och starkran eller griplastarkärra .
70 och 80 tals traktorer är evighetsmaskiner och ev reparationer är oftast enkla och billiga.
Bakhjulsdrivet och snökedjer drar bra året om.
4 hjulsdrivet är dyrare men bättre.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Knagge skrev:Jag tycker du skall överväga att titta på traktor och starkran eller griplastarkärra .
70 och 80 tals traktorer är evighetsmaskiner och ev reparationer är oftast enkla och billiga.
Bakhjulsdrivet och snökedjer drar bra året om.
4 hjulsdrivet är dyrare men bättre.

Håller helt med. Här på västkusten kör jag med en 75-hästars tvåhjulsdriven traktor från 70-talet med snökedjor och 5,6 meters Vreten-kran/vagn som bara går och går utan några problem. Enda problemet är kanske ergonomin för att manövrera kranen eftersom stolen i traktorn inte är vändbar. Det är ju i.o.f.s. inte många timmar per år som ekipaget går, och då är den dåliga ergonomin inget problem, men det räcker för att få timmer till egna sågverket och en och annan välta att sälja till Södra 😀

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840445 Tvåhjulsdrivet med vajerkran och kärra är det billigaste man kan ha. Du kan även få med dig mycket grövre stockar än med en ATV. Det är lite tyngre än att köra hydraul, man får brossla lite mer för att förbereda.

Du har dessutom vinsch på köpet. 🙃

Hema  
#840470 Skillnaden T1750 vs T1960 är annan ram och den dyrare har elektrisk vagnstyrning. Du behöver alltså inte ha igång hydraulpaketet för att svänga med vagnen. T2000 har skjutbar boggie och möjlighet för större kran.

Ang. ventilpaket, så finns det väl tre steg..
Flerspak, "multi" och elprop. Har du inte något större hydraulpaket funkar nog flerspak bäst, då syftet med flerfunktion inte kommer till sin rätt. Det finns ingen kraft att köra flera funktioner samtidigt så att säga.

maltex  
#840486 Finns elprop/ EHC överhuvudtaget att få som tillval vid köp av ATV vagn. Om hur vanligt förekommande är det. Känns lite overkill kan tyckas.

Användarvisningsbild

toker72  
#840492 Jag skulle aldrig köpa vagn med annat än 2 spak även om det är små vagnar med låga hydraul flöden så kommer man vilja köra flera funktioner samtidigt. Köpte en Kranman T1710 beg med 5 spak körde några veckor sen byggde jag om till 2 spak och vilken skillnad men den är nu utbytt mot en Kranman T5000 naturligtvis med 2 spak .Om man ska ha ATV vagn och tänker köra lite grövre timmer borde väl Kranmans M36 kran vara ett bra val den har ju lite mera styrka än den vanliga 30-50 kranen

Hema  
maltex skrev:Finns elprop/ EHC överhuvudtaget att få som tillval vid köp av ATV vagn. Om hur vanligt förekommande är det. Känns lite overkill kan tyckas.

Det är elprop för grip o ev. utskjut. sitter på toppen av två-spakarna.

maltex  
#840552 Då är det väl ON/OFF, blir ju inte så mycket propotionalstyrning.Brukar det inte bara finnas tre ventiltyper att välja till ATV vagnar, mekanisk flerspak eller tvåspak och vill man slå på stort tvåspak med on/off.Jag tror det inte har levererats så många med EHC eller PCL,men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild

toker72  
#840554 Det är on/off till utskjut och grip om man väljer 2 spak med elventil det var en av anledningarna jag valde 2 spak + 2 spakar till grip och utskjut den andra anledningen var priset.

Användarvisningsbild

OddHEriksson  
#840558 Kan bare gi mitt bidrag med erfaring og tanker her.

Kjøpte en hydraulisk kinavogn fra wee.no nå for 2 uker siden.

2spaks system, hydraulisk vinsj med fjernkontroll, rammestyring, 3.5meter kran og drift på boggi, samt justerbar boggi/akselavstand.

Kjører med en 500 Polaris fra 2009.

Det satt langt inne å kjøpe, jeg er nok for glad i å ha penger på konto. Men til slutt fant jeg ut at vajerkran på 12v og kinavogn til atv ikke gjorde meg noen tjenester. Så jeg kjøpte hydraulisk, og er veldig glad jeg gjorde det.

So far so good, mildt sagt.

Mvh
Odd

Hema  
maltex skrev:Då är det väl ON/OFF, blir ju inte så mycket propotionalstyrning.Brukar det inte bara finnas tre ventiltyper att välja till ATV vagnar, mekanisk flerspak eller tvåspak och vill man slå på stort tvåspak med on/off.Jag tror det inte har levererats så många med EHC eller PCL,men jag kan ha fel.

Du som har rätt och jag som blandade fel med begreppen. Tack för rättningen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).