Vedmaskiner, flishuggar

Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

62 inlägg 31119 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

dcdc  
#83002 visst ställer man sig o pissar i havet så blir det både varmare o smutsigare men i stora havet märks det bara lokalt. samma sak gäller reaktiv effekt. =) så det behöver man npg inte oroa sig över allt för mycket, sen får man ju betalt som producent om man klarar hålla spänningen uppe i det område man verkar i. typ 2 öre kwh har jag hört på småskalig kraftproduktion.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Norrlänningen  
#83003
Elias skrev:Önät är egentligen inte ett problem om man har en frekvensmätare med tillhörande regulator. Fanns sådana regulatorer till deutz industrimotorer så man kunde hålla 50 hz.
Vi har ett eget elverk (deutz) 20kVa i stugan som är utan nät och körs enbart på handgas.

men som sagt när man är infasad på nätet är det bara att spärra spjällen öppna på SU förgasarna. Själv skulle jag dock koppla oljetryckvakten till tändningen så försvinner denna under drift så stannar motorn. alternativt om generatorbrytaren öppnar för då rusar motorn till oanade höjder.

Angående att köra ödrift med en vanlig motor går men man måste få magnetiseringen att fungera tills den själv börjar generera. Enklast är nästan att ha en permanentmagnetiserad motor isåfall.

Kraftbolagen lär inte bli nöjda dock om du producerar mycket reaktiv effekt.



Mängden reaktiv effekt man producerar är försumbar då det handlar om mycket små kvantiteter.
Det säkerhetssystem jag skulle ha är väl i princip oljetryck, brytarfrånslag och även en energimätare som slår från brytaren vid bakeffekt. Om gengasaggregatet stannar så lär man annars ha en 50kw startmotor som drar den stackars B20n i 3000 rpm samt att elmätaren kommer att ticka åt fel håll. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

axwell  
#83007
Elias skrev:Om man ska krångla till det ännu mera så skulle man kunna leda in avgaserna i en tex en panna och ta tillvara värmen i avgaserna?
Problemet är väl att volymen är för liten för att ge någon speciell värme.


Lågt räknat, om avgaserna håller 120 grader efter motorn som går 3000 r/m*2,0 l så borde energivinsten jämfört med rumstemperatur bli 12 kWh. Detta gäller för luft men pannan kan kanske utnyttja de oförbrända gaserna också.
Det ser så bra ut att jag funderar på om det smugit sig in något decimalfel.

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Dexxaz  
#83010 Det ser ut som om det är fler än jag som har för mycket fritid justnu...Intressant ämne att debattera i vilket fall.
Måste hitta den nergrävda vovven bara....siffrorna ser för bra ut. :shock:
Nån som kan upplysa en obildad sate vad torr flis har för energiinehåll pr kilo??Vad kalkylerar man med vid eldning tex.??

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

axwell  
#83022
Dexxaz skrev:Det ser ut som om det är fler än jag som har för mycket fritid justnu...Intressant ämne att debattera i vilket fall.
Måste hitta den nergrävda vovven bara....siffrorna ser för bra ut. :shock:
Nån som kan upplysa en obildad sate vad torr flis har för energiinehåll pr kilo??


Som pensionär behöver man bara jobba i skogen när man vill; vid lämpligare temperatur.


360 m³ luft med densiteten 1,3 kg/m³ och värmekapaciviteten 1,0 kJ/kg·grad ger med temperaturdifferensen 100 grader energimängden: 360·1,3·1,0·100 kJ = 47 MJ, vilket blir 47/3,6 = 13 kWh (1 kWh = 3,6 MJ)

Troligen kan man bara räkna volymen per minut som 3000 r/m/2 för en fyrtaktare. Då återstår 6,5 kWh men avgaserna har troligen mycket högre dens. än vanlig luft och kan vara varmare än 120 grader.

Flisens energiinnehåll varierar väldigt mycket, ett genomsnitt för uppgifterna ligger runt 1000 kWh/m³ vid en fukthalt på 30-50%, man vill väl inte ha den alltför torr.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83067 Tja, det totala energiinnehållet i 1 kg flis räknas väl enklast ut medelst Einsteins berömda formel E=mc2

Med insatta siffror fås då att
E = 1 * 299 792 458 * 299 792 458 = 89,8755... PJ (petajoule).

Den totala verkningsgraden i förbränningen blir då enligt axwells uppgifter ovan
47000000/(89,8755...*1015) = 5,229*10-8 %.

Inte värdens mest effektiva anläggning... :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

axwell  
#83154
Niking skrev:Tja, det totala energiinnehållet i 1 kg flis räknas väl enklast ut medelst Einsteins berömda formel E=mc2

Med insatta siffror fås då att
E = 1 * 299 792 458 * 299 792 458 = 89,8755... PJ (petajoule).

Den totala verkningsgraden i förbränningen blir då enligt axwells uppgifter ovan
47000000/(89,8755...*1015) = 5,229*10-8 %.

Inte värdens mest effektiva anläggning... :lol:
/Niklas
Tja, det totala energiinnehållet i 1 kg flis räknas väl enklast ut medelst Einsteins berömda formel E=mc2

Med insatta siffror fås då att
E = 1 * 299 792 458 * 299 792 458 = 89,8755... PJ (petajoule).

Den totala verkningsgraden i förbränningen blir då enligt axwells uppgifter ovan
47000000/(89,8755...*1015) = 5,229*10-8 %.

Inte värdens mest effektiva anläggning... :lol:
/Niklas

KUL ELLER ALLVAR ?
Det är svårt att avgöra om ditt inlägg vill ironisera eller om du bara inte förstått vad mitt inlägg berörde.
Jag kommenterar återvinning av värmeenergin i avgaserna från gengasmotorn som drivs av kluvna vedbitar, inte från kluvna atomer(fission).
Luftmolekylernas vilomassa finns ju kvar! Endast en del av luftmolekylernas rörelseenergi har avgivits som värme i vedpannan.
Det skulle inte förvåna om även den mest miljövidriga vedpanna skulle värderas om med så´n tilluftstemperatur.

Elproduktion kanske kan utnyttja 20-30% av den energi som man får ut av gengasen. Avgaserna efter motorn hoppas jag tar den minsta andelen.

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

dcdc  
#83586 här är två trådar jag fann som ochså är lite på samma ide att inte köpa energin från kraftbolagen
galet intressant

bränna kalk med solvärme för att sedan utvinna energin vintertid https://www.flashback.org/t283442

bygga en hemmagjord ångturbin

Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Elias  
#83826 Petar upp denna tråden, vid användningen av värmeåtervinning av rökgaserna kan man få rätt hög verkningsgrad på tillförd energi. Problemet tror jag ligger i pannan efteråt, måste ha väldigt tunna tuber/växlare för att ta tillvara på värmen.
Angående axwells teoretiska 12 kw, säkert möjligt om difftempen är 120 C efter pannan dvs det i skorstenen. Normalt sett så får man inte den överföringen hur man än gör, sedan finns det lite andra problem genom att har man under 100 grader så fäller svavel ut i skorstenen vilket leder till svavelsyra när det kombineras med vatten.



Se bara på ett såkallat gaskombi värmeverk där man kör en gasturbin med naturgas tex i malmö. Själva turbinen i sig har dålig verkningsgrad ca 30% men man leder rökgaserna genom en ångpanna som i sin tur ger el via ångturbin och sedan fjärrvärme så hamnar verkningsgraden på circus 85-90%.

När vi liks pratar om mycket fritid, ingen som löst gåtan med fusionskraft?

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

axwell  
#83832
Elias skrev:Petar upp denna tråden, vid användningen av värmeåtervinning av rökgaserna kan man få rätt hög verkningsgrad på tillförd energi. Problemet tror jag ligger i pannan efteråt, måste ha väldigt tunna tuber/växlare för att ta tillvara på värmen.
Angående axwells teoretiska 12 kw, säkert möjligt om difftempen är 120 C efter pannan dvs det i skorstenen. Normalt sett så får man inte den överföringen hur man än gör, sedan finns det lite andra problem genom att har man under 100 grader så fäller svavel ut i skorstenen vilket leder till svavelsyra när det kombineras med vatten.



Se bara på ett såkallat gaskombi värmeverk där man kör en gasturbin med naturgas tex i malmö. Själva turbinen i sig har dålig verkningsgrad ca 30% men man leder rökgaserna genom en ångpanna som i sin tur ger el via ångturbin och sedan fjärrvärme så hamnar verkningsgraden på circus 85-90%.

När vi liks pratar om mycket fritid, ingen som löst gåtan med fusionskraft?



Betraktar mitt inlägg som ett teoretiskt räkneexempel. Jag hade ju först missat att det var en fyrtaktare och i nästa inlägg nedvärderat energiinnehållet från 13 till 6,5 kWh eftersom det bara blir halva volymen. 120 grader är bara en uppskattning, om ljuddämparen isoleras bör det bli varmare. Det är mycket svårt att få en kamin/panna miljögodkänd om tilluften för förbränningen är lägre än +10 till +15 grader C
Utöver värmet, tror jag att en liten pilotlåga i ved/oljepannan skulle kunna åstadkomma en efterbrännkammare genom att ta tillvara de oförbrända gaserna efter Volvomotorn. Om pannan samtidigt matas med en lämplig mängd bränsle blir även dess förbränning bättre.
Temperaturen i rökgaserna skulle då ligga långt över den kritiska gränsen där svavelsyrlighet kan bildas.
Det största problemet är väl att "Norrlänningen" vill ha elkraft.!!

Fritid: Testar "fusionsteorier" genom att lägga flera snöhögar till en större, den synliga totala volymen blir då mindre än vad varje hög tillförde. Börjar så smått räkna ned då "fissionen" av vedmassan skall ha förverkat energin för andra fritidsintressen.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Elias  
#83834 Efterbrännkammare kanske skulle vara möjligt och ge ännu bättre effekt i denna anläggningen.

Intressant teori med snöhögarna. Dock blir det lite värme i kåken med denna uppvärmningen :P
Rolig kuriosa är att för circus 50 år sedan när de forskade inom fusionskraft så sa de att vi har löst problemen år 2000. När år 2000 kom så sa de igen att på 50 år så har vi löst problemen.
Tydligen kommer alla våra energibekymmer vara lösta när denna väl uppfinns, rätt smidigt att använda vatten som bränsle och tydligen skulle det räcka som bränsle i 150 biljoner år.

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

axwell  
#83845
Elias skrev:Efterbrännkammare kanske skulle vara möjligt och ge ännu bättre effekt i denna anläggningen.

Intressant teori med snöhögarna. Dock blir det lite värme i kåken med denna uppvärmningen :P
Rolig kuriosa är att för circus 50 år sedan när de forskade inom fusionskraft så sa de att vi har löst problemen år 2000. När år 2000 kom så sa de igen att på 50 år så har vi löst problemen.
Tydligen kommer alla våra energibekymmer vara lösta när denna väl uppfinns, rätt smidigt att använda vatten som bränsle och tydligen skulle det räcka som bränsle i 150 biljoner år.


Lite värme i kåken, ja speciellt som packad snö isolerar mindre bra. Det får bli den föråldrade kärnklyvande "fissionen" som värmer många gånger innan den cesiumbemängda askan sprids runt buskar och träd i kretsloppet. Fick även ni del av "Tjernobyls" nedfall då SKI i TV visade en karta från Skåne till Gävle för att lugna befolkningen?
Lägger in en art. ur Ny Teknik från i höstas med rejält optimistiska tongångar. Numera tror andra forskare på 30 år, det svåraste är väl supraledare och material som kan motstå extrema tryck/temperaturer.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 613000.ece

Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Elias  
#84052 Rätt intressant artikel eller egentligen hela ämnet är intressant. Sådana uppfinningar är nödvändiga för att vi ska försöka klara oss utan fossila bränslen.

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Norrlänningen  
#84057
Elias skrev:Rätt intressant artikel eller egentligen hela ämnet är intressant. Sådana uppfinningar är nödvändiga för att vi ska försöka klara oss utan fossila bränslen.



Eller viktigare - Dom är nödvändiga för att vi ska tjäna pengar på våran ved och inte låta kraftbolagen våldta oss ekonomiskt vid varje månadsslut. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

ord bind  
#169235 Åter till ämnet !
I dag finns det en rad krav från elbolagens sida vid leverans av el till nätet bla frekvens
,över/undespänning,fas bortfall,backströmm mfl. Men det finns kombinationsräläer som
inte är så dyra idag som löser det problemet.
Asykronmotorer funkar utmärkt som generator! Reaktiveffekt behöver man inte brysigom
vid så små effekter. Som sagt var så nätet rubbar man inte så lätt. Vad gäller infasning
mot nät. leta reda på en släpringsmotor och koppla fältet mot nätet och rotorn mot
generatorn, när den står still ligger du ifas. VIKTIGT före första nifasning kontrolera att
fasföljden är rätt. Annars blir det motfas likamed 10-30 gåner märkeffekt.
Lycka till med bygget och vi här på forumet är ju fruktat nyfikna på hur det går. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).