SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

520 inlägg 190237 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Williamm  
#839809 Hoppas den är bra, för den kostar 150kr mer än stihls och oregons motsvarigheter. Men jag har beställt en ändå.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

skogjussi  
#839853 Lite kaptider mellan S35G, C35 och Stihl RS. Alla är 1.5mm

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Odalbonden  
#839880
skogjussi skrev:Lite kaptider mellan S35G, C35 och Stihl RS. Alla är 1.5mm

👍 💪 Bra test!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839899 Tydeleg at full chisel er raskast.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Tor R  
#839966 Gissar att Husqvarna har gjort C33 för att passa den amerikanska marknaden.
Jag är kanske mest nöjd med att de kom med C35. Jag köper mest TsuMura-svärd, och svärdet är lika med 1,3 till 1,5 om jag mätte rätt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hepo  
#839978
Tor R skrev:Gissar att Husqvarna har gjort C33 för att passa den amerikanska marknaden.
Jag är kanske mest nöjd med att de kom med C35. Jag köper mest TsuMura-svärd, och svärdet är lika med 1,3 till 1,5 om jag mätte rätt.

Hej jag tycker det är synd att c33 inte är smalskärande för det hade kunnat vara ett alternativ till batterisågen då den motsvarar 40-45 cc. stor 3/8 c85 där vill amerikanare ha smalare svärd 1.3 c83 varför vet jag inte. jag har c35 inte provat den än ska jämföra med s35 nya ofilat ska även mäta varvtalet på motorn mejsel går lättare en halvmejsel.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839982 Trur eg har satt meg for lite inn i dette her og no skjønte eg Andersimyra sitt innlegg om komplett forvirring. Eg trudde jo det var pixel men der blei eg litt skuffa. Til mitt bruk trur eg eit smalspora kjede passar best og skjære raskast så då var ikkje C33 så innteresangt allikavel.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Tor R  
#839992
Hepo skrev:
Tor R skrev:Gissar att Husqvarna har gjort C33 för att passa den amerikanska marknaden.
Jag är kanske mest nöjd med att de kom med C35. Jag köper mest TsuMura-svärd, och svärdet är lika med 1,3 till 1,5 om jag mätte rätt.

Hej jag tycker det är synd att c33 inte är smalskärande för det hade kunnat vara ett alternativ till batterisågen då den motsvarar 40-45 cc. stor 3/8 c85 där vill amerikanare ha smalare svärd 1.3 c83 varför vet jag inte. jag har c35 inte provat den än ska jämföra med s35 nya ofilat ska även mäta varvtalet på motorn mejsel går lättare en halvmejsel.

Om du vill ha en smal mejselkedja verkar det som om du måste köpa Stihl 23 RS Pro.
Som jag ser på HVA:s info verkar det som att C33 inte är en smal kedja, och då skulle jag gissa att skillnaden mellan C35 och C33 är densamma som den var på Oregon 21 till 20.

Amerikanerna är väldigt 1,3 mm, men det är inte samma sak som att svärden är så mycket tunnare.
Jag mätte tjockleken på ett par TsuMura igår kväll, det är ingen tjockleksskillnad från 1,3 till 1,5 mm. Och om mitt minne stämmer, är en Sugihara 1,3 mm och ganska tjock.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Tor R  
#839994
can skrev:Trur eg har satt meg for lite inn i dette her og no skjønte eg Andersimyra sitt innlegg om komplett forvirring. Eg trudde jo det var pixel men der blei eg litt skuffa. Til mitt bruk trur eg eit smalspora kjede passar best og skjære raskast så då var ikkje C33 så innteresangt allikavel.

Jeg ser mest på C33 som ett alternativ for en som har 1.3mm men ønsker helmeisel tanna til felling og butting.
Det som kan bli interesant med C33 og tynn sverdene, er om det er nok klaring på noen av de nye modellene 😉 på den gamle 550 og piksel sverd med Stihl RS kjede, måtte du ikke stramme til for mye, stramme til etter kjedet sleit vekk unødvendig materiale der inne

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#839996
Tor R skrev:
Hepo skrev:
Tor R skrev:Gissar att Husqvarna har gjort C33 för att passa den amerikanska marknaden.
Jag är kanske mest nöjd med att de kom med C35. Jag köper mest TsuMura-svärd, och svärdet är lika med 1,3 till 1,5 om jag mätte rätt.

Hej jag tycker det är synd att c33 inte är smalskärande för det hade kunnat vara ett alternativ till batterisågen då den motsvarar 40-45 cc. stor 3/8 c85 där vill amerikanare ha smalare svärd 1.3 c83 varför vet jag inte. jag har c35 inte provat den än ska jämföra med s35 nya ofilat ska även mäta varvtalet på motorn mejsel går lättare en halvmejsel.

Om du vill ha en smal mejselkedja verkar det som om du måste köpa Stihl 23 RS Pro.
Som jag ser på HVA:s info verkar det som att C33 inte är en smal kedja, och då skulle jag gissa att skillnaden mellan C35 och C33 är densamma som den var på Oregon 21 till 20.

Amerikanerna är väldigt 1,3 mm, men det är inte samma sak som att svärden är så mycket tunnare.
Jag mätte tjockleken på ett par TsuMura igår kväll, det är ingen tjockleksskillnad från 1,3 till 1,5 mm. Och om mitt minne stämmer, är en Sugihara 1,3 mm och ganska tjock.

Tsumuras svärd är lika breda i 1,3/1,5 vilket kommer att skapa svår förvirring för den ”oinvigde” då HVA, Stihl och oregons svärd i 1,3 mm är tunnare än 1,5 mm svärden..😵‍💫🤨🤯🤣

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840004
Williamm skrev:Hoppas den är bra, för den kostar 150kr mer än stihls och oregons motsvarigheter. Men jag har beställt en ändå.

Menar du 20/21LPX? 21LPX är den enda kedja jag kört med för 346:an/2253:an de senaste åren, har en känsla av att ett 1,5 mm spår smörjer bättre än ett 1,3 mm, men det kanske är helt fel.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Tor R  
#840006
anersimyra skrev:
Tor R skrev:
Hepo skrev:
Tor R skrev:Gissar att Husqvarna har gjort C33 för att passa den amerikanska marknaden.
Jag är kanske mest nöjd med att de kom med C35. Jag köper mest TsuMura-svärd, och svärdet är lika med 1,3 till 1,5 om jag mätte rätt.

Hej jag tycker det är synd att c33 inte är smalskärande för det hade kunnat vara ett alternativ till batterisågen då den motsvarar 40-45 cc. stor 3/8 c85 där vill amerikanare ha smalare svärd 1.3 c83 varför vet jag inte. jag har c35 inte provat den än ska jämföra med s35 nya ofilat ska även mäta varvtalet på motorn mejsel går lättare en halvmejsel.

Om du vill ha en smal mejselkedja verkar det som om du måste köpa Stihl 23 RS Pro.
Som jag ser på HVA:s info verkar det som att C33 inte är en smal kedja, och då skulle jag gissa att skillnaden mellan C35 och C33 är densamma som den var på Oregon 21 till 20.

Amerikanerna är väldigt 1,3 mm, men det är inte samma sak som att svärden är så mycket tunnare.
Jag mätte tjockleken på ett par TsuMura igår kväll, det är ingen tjockleksskillnad från 1,3 till 1,5 mm. Och om mitt minne stämmer, är en Sugihara 1,3 mm och ganska tjock.

Tsumuras svärd är lika breda i 1,3/1,5 vilket kommer att skapa svår förvirring för den ”oinvigde” då HVA, Stihl och oregons svärd i 1,3 mm är tunnare än 1,5 mm svärden..😵‍💫🤨🤯🤣

Jag hade bara de gamla HVA:erna liggandes med blå skrift,
1,3 mm pixel 3,8 mm
1,5 mm 4,5 mm
TsuMura Light 1,3 mm 13" 4,4 mm
Tsumura Light 1,5 mm 15" 4,5 mm

Rätt ska vara rätt då jag använde skyvelära när jag sa att TsuMura var ungefär lika i tjocklek, dom skiljar ett tionedel.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840012 Så dersom èin vil ha pixel kjeda i .325 så er allternativa: Husqvarna sp33g, Oregon 95 txl, stihl RS pro og stihl rm pro. Har eg fått med meg alle då av dei meir kjende merkene?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Tor R  
#840013
can skrev:Så dersom èin vil ha pixel kjeda i .325 så er allternativa: Husqvarna sp33g, Oregon 95 txl, stihl RS pro og stihl rm pro. Har eg fått med meg alle då av dei meir kjende merkene?

Jepp, jeg vet ikke om andre gode pixel kjeder enn disse fra de tre store.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#840016
th skrev:
Williamm skrev:Hoppas den är bra, för den kostar 150kr mer än stihls och oregons motsvarigheter. Men jag har beställt en ändå.

Menar du 20/21LPX? 21LPX är den enda kedja jag kört med för 346:an/2253:an de senaste åren, har en känsla av att ett 1,5 mm spår smörjer bättre än ett 1,3 mm, men det kanske är helt fel.

Jag är inte ensam om att tycka att en 1,3 utrustning slits snabbare än en 1,5, samtliga arbetskamrater har nämligen gått tillbaka till 1,5 av just den anledningen. Spåren är ju lika rymliga på höjden så oljemängden runt drivlänken torde vara tämligen lika. Däremot så flexar de tunnare svärden märkbart mer i sidled vilket förstås leder till en högre förslitning på drivlänkens sidor jämfört med en styvare utrustning..🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).